- Η Μυστική έννοια και σημασία που κρύβεται στο Όνομα του Τιμίου Προδρόμου: ΙΩΑΝΝΗΣ
- Η εικόνα της του Χριστού Γεννήσεως. Θεολογική ερμηνεία
- Χριστούγεννα: «Η Μητρόπολις των Εορτών»
- Η Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως και τα μηνύματά της
- Πώς προέκυψε το έθιμο της Βασιλόπιττας;
- Γιατί εορτάζουμε την Πρωτοχρονιά;
- Καθημερινές Προσευχές Τραπέζης
- Τι σημαίνουν τα «επίθετα» των Αγίων: Δίκαιος, Όσιος, Μάρτυρας, Οσιομάρτυρας, Ιερομάρτυρας, Ομολογητής, Απολογητής...
- Ο Παρακλητικός Κανόνας της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης του Σινά (Βίντεο)
- Ποιοί είναι οι Παμμέγιστοι Αρχάγγελοι Μιχαήλ & Γαβριήλ;
- Οι Άγγελοι κατά την Αγία Γραφή
- Καντήλι, Κερί, Θυμίαμα: Ποια η σημασία και οι συμβολισμοί τους
- Τρείς εσείς, τρεις κι΄εμείς, Κύριε ελέησον ημάς! Η δύναμη της καθαρής καρδιάς, της Προσευχής και της Ταπείνωσης!
- 1η Σεπτεμβρίου: Η Αρχή της Ινδίκτου (Η αρχή του Εκκλησιαστικού Έτους)
- Επίκαιρα και σπουδαία μηνύματα από την εορτή της Αποτομής της Τιμίας Κεφαλής του Ενδόξου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου
- Γιατί οι ιερείς Ευαγγελιστές αναφέρουν διαφορετικό χρόνο, δια το πότε έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού;
- Πεντηκοστή, η Εκκλησία του Χριστού (π. Αθανασίου Μυτιληναίου)
- «Ο Πύρινος Ποταμός»: Τι πραγματικά είναι η Κόλαση και ο Παράδεισος
- Ποιές και πόσες ήταν οι Μυροφόρες Γυναίκες του Ευαγγελίου;
- Άγιος Κοσμάς:«Να ανατρέφετε χριστιανικά τα παιδιά σας και να τους δίνετε ονόματα αγίων»
- Η Κυριακή του Θωμά, και τα σπουδαία νοήματά της!
- Η Πασχάλιος Ακολουθία κατά την Διακαινήσιμον Εβδομάδα
- Μεγαλοβδομαδιάτικες παρατυπίες και θεατρινισμοί
- Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Τι εορτάζουμε καθημερινά.
- Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα και τα κοσμοϊστορικά γεγονότα αυτής. Τι εορτάζουμε καθημερινά (Video)
- Η Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου (Video)
- Ο Πνευματικός Αγώνας των Πιστών την Αγία Τεσσαρακοστή
- Τι είναι το Τριώδιον;
- Κυριακή της Απόκρεω - Η Κρίση κατά την Δευτέρα Παρουσία
- Κυριακή της Απόκρεω: Αγάπη Ναί! Αλλά ποιά Αγάπη; (π. Γ. Μεταλληνού)
- Γιατί με βάπτισαν χωρίς να με ρωτήσουν;
- Η Μεγάλη Εορτή των Χριστουγέννων, σήμερα!
- Γνωρίζεται τι σημαίνει το όνομά σας;
- Κυριακή της Τυρινής: Η Έξοδος των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισον
- Γιατί γίνονται τα Ψυχοσάββατα
- Ο Προφήτης Ηλίας στην εποχή του και στα έσχατα
- Kυριακή Ζ’ μετά το Πάσχα -Των αγίων 318 Θεoφόρων Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου
- Κυριακή της Σαμαρείτιδος: Τι συμβολίζουν οι έξι άνδρες της Αγίας Φωτεινής, το πηγάδι του Ιακώβ, το νερό, το βάθος και το άντλημα;
- Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής
- Ζ’ Κυριακή του Πάσχα - Μνήμη 318 Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου
- Τα Τελευταία Χριστούγεννα του Κόσμου!
- Κυριακή της Σαμαρείτιδος: Σε ποιον αποκαλύφθηκε η μεγαλύτερη αλήθεια ανά τους αιώνας και γιατί;
Λειτουργικά και Ερμηνευτικά
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
29/1 Ανακομιδή λειψάνων Ιγνατίου, Ιερομάρτυς *
ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΑΓΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ, ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ιγνάτιος ήταν διάδοχος των Αποστόλων και χρημάτισε δεύτερος Επίσκοπος Αντιοχείας. Υπήρξε, μαζί με τον Επίσκοπο της Εκκλησίας της Σμύρνης Πολύκαρπο, μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη του Θεολόγου. Μαρτύρησε επί αυτοκράτορα Τραϊανού (98 - 117 μ.Χ.) στη Ρώμη, κατασπαραχθείς από τα θηρία.Μετά το φρικτό μαρτύριο του Αγίου, κάποιοι Χριστιανοί μάζεψαν από τον ιππόδρομο τα εναπομείναντα άγια λείψανά του και τα μετέφεραν στην Αντιόχεια. Η Σύναξη αυτού ετελείτο στην Μεγάλη Εκκλησία. Ἀπολυτίκιον.Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεῖς ἐν τῷ Σταυρῷ.Ὡς θησαυρὸν πλουτοποιῶν δωρημάτων, τὴν τῶν λειψάνων σου μυρίπνοον θήκην...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
16/1 Η προσκύνησις της Αλύσεωςτου Απ. Πέτρου *
Η ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΙΣ ΤΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΑΛΥΣΕΩΣΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ Την ημέρα αυτή τελούμε την προσκύνηση της τιμίας αλυσίδας του Αγίου Αποστόλου Πέτρου, με την οποία τον έδεσε και τον έριξε στην φυλακή ο τετράρχης Ηρώδης, σύμφωνα με την εξιστόρηση του Ευαγγελιστή Λουκά στις Πράξεις των Αποστόλων (12ο κεφάλαιο των Πράξεων).Ο Ηρώδης έβαλε τους Ιουδαίους και συνέλαβαν τον Απόστολο Πέτρο κατά τις ημέρες της εορτής των αζύμων. Και όταν τον έπιασε, τον έβαλε στην φυλακή. Τη νύκτα, πριν την ημέρα κατά την οποία ο Ηρώδης έμελλε να τον παρουσιάσει στον λαό, ο Απόστολος Πέτρος κοιμόταν μεταξύ δύο στρατιωτών και φρουροί φύλαγαν μπροστά στο κελί του. Ξαφνικά ήλθε Άγγελος Κυρίου και έλαμψε φως στο κελί. Αφού κτύπησε την πλευρά του Πέτρου, τον ξύπνησε και του είπ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Γιατί οι ιερείς Ευαγγελιστές αναφέρουν διαφορετικό χρόνο, δια το πότε έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού;
Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2024 - 11200 εμφανίσεις άρθρου
«ΔΙΑΤΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΝ ΧΡΟΝΟΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΤΕ ΕΓΙΝΕ Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ;»
Πρώτη δημοσίευσις 12/04/2016
Ἡ ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας, εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες καί σημαντικότερες Δεσποτικές ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἐκτός ὅλων τῶν ἄλλων μεγάλων καί σπουδαίων μηνυμάτων καί συμβολισμῶν πού ἀπορρέουν ἀπό τήν Δεσποτική αὐτή ἑορτή, εἶναι καί ἕνα σημεῖο, πού ἀναφέρουν οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές (Ματθαῖος καί Μᾶρκος) καί τό ὁποῖο ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται τουλάχιστον «ἀντιφατικό» ἤ «ἀνακόλουθο» καί ὡς ἐκ τούτου χρήζει ἔρευνας καί προσοχῆς!
Συγκεκριμένα ὁ ἕνας Εὐαγγελιστής, ὁ Ματθαῖος, γράφει σχετικά μέ τήν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου μας:
«Καί μεθ’ ἡμέρας ἕξ παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τόν Πέτρον καί Ἰάκωβον καί Ἰωάννην τόν ἀδελφόν αὐτοῦ καί ἀναφέρει αὐτούς εἰς ὄρος ὑψηλόν κατ’ ἰδίαν». (Ματθ. ιζ’, 1)
Ἐνῶ ὁ Λουκᾶς μᾶς λέγει ὅτι:
«Ἐγένετο δέ μετά τούς λόγους τούτους ὡσεί ἡμέραι ὀκτώ καί παραλαβών τόν Πέτρον καί Ἰωάννην καί Ἰάκωβον ἀνέβη εἰς τό ὄρος προσεύξασθαι». (Λουκ. θ΄, 28)
Ὁ Ματθαῖος μᾶς λέγει πώς μετά ἀπό ἕξι ἡμέρες, ἀφοῦ προηγήθηκαν κάποια γεγονότα, ὁ Χριστός πῆρε τούς τρεῖς μαθητές του καί ἀνέβηκε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής Λουκᾶς ἰσχυρίζεται, πώς οἱ ἡμέρες πού πέρασαν ἦταν περίπου ὀκτώ.
Ἀπό τό ἕξι ὅμως μέχρι τό ὀκτώ, μᾶς λείπονται δύο ὁλόκληρες ἡμέρες. Εἴτε τό θέλουμε, εἴτε ὄχι, ὑπάρχει μία ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΥΟ ΗΜΕΡΩΝ!
Τί συμβαίνει λοιπόν ἐδῶ ἐπί τοῦ προκειμένου;
Μήπως ἡ Ἁγία Γραφή λέγει «ἀνακρίβειες»;
Μήπως οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές ἔκαναν λάθος, ἤ δέν εἶχαν σωστή πληροφόρηση;
Μήπως ἔχει γίνει κάποιο λάθος στήν ἀντιγραφή ἀπό τό πρωτότυπο;
Μήπως συμβαίνει κάτι ἄλλο πού μᾶς διαφεύγει;
Ἄπαγε τῆς Βλασφημίας!
Τίποτε ἀπό ὅλα αὐτά, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, δέν συμβαίνει.
Ἁπλῶς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, φώτισε τούς Εὐαγγελιστάς νά γράψουν τίς δύο αὐτές «διαφορετικές» ἡμερομηνίες, ἐπειδή ἀφενός μέν θέλει νά μᾶς κάνει πολύ προσεκτικούς ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, ἀφετέρου δέ, ἐπειδή ἤθελε νά μᾶς ἐπισημάνει δύο πολύ σημαντικά πράγματα σχετικά μέ τήν σωτηρία μας.
Ἐπίσης, ἐξαρτᾶται ἀπό ποιά σκοπιά βλέπει κανείς ἕνα θέμα, πῶς μετράει ἕνα γεγονός καί ἐν προκειμένῳ, ἀπό ποιά ἡμέρα ξεκίνησαν οἱ Εὐαγγελιστές νά μετρᾶνε γιά τό συγκεκριμένο αὐτό περιστατικό, ὅπως θά ἰδοῦμε ἀμέσως κατωτέρω.
Στό σημεῖο αὐτό πρέπει ἐπιγραμματικά νά ἀναφέρουμε, πώς συνηθίζεται ὁρισμένες φορές, στήν Ἁγία Γραφή καί τήν Πατερική Θεολογία, νά παρατηροῦνται στά ἱερά κείμενα, κάποιες φαινομενικές ἀντιθέσεις, οἱ λεγόμενες “ἐναντιοφάνειες”. Ἐνῶ δηλαδή φαίνεται πώς γιά τό ἴδιο θέμα ὑπάρχουν δύο διαφορετικές θέσεις καί ἀπόψεις, στήν οὐσία δέν ὑφίσταται καμμία διαφορά, ἀλλά ὁμιλοῦν ἀκριβῶς γιά τό ἴδιο πρᾶγμα.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐξηγώντας αὐτήν τήν ἐναντιοφάνεια τῆς Ἁγίας Γραφῆς μᾶς λέγει ὅτι, «οἱ δύο Εὐαγγελιστές δέν ἔρχονται σέ ἀντίθεση μεταξύ τους, διότι ὁ μέν Λουκᾶς συμπεριέλαβε στό μέτρημά του καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός μιλοῦσε στό πλῆθος κηρύττοντάς τους τά σχετικά μέ τήν ὠφέλεια τῆς ψυχῆς τους (Λουκ. θ΄, 23), ἀλλά καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός τούς ἀνέβασε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ Ματθαῖος, παραλείποντας αὐτές τίς δύο ἡμέρες πού ὑπολόγισε ὁ Λουκᾶς, ἀνέφερε μόνον τίς ἐνδιάμεσες». (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 11, 539)
Ἀλλά καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέγει ἐπίσης:
«“Καί ἔπειτα ἀπό ἕξι μέρες”, γράφουν οἱ θεῖοι εὐαγγελιστές Ματθαῖος καί Μάρκος, ἐνῶ ὁ Λουκᾶς ὁ σοφώτατος γράφει· “ἔπειτα ἀπό τά λόγια αὐτά πέρασαν ὡς ὀκτώ μέρες”. Ὀρθά κι ἀληθινά καθορίζονται ὀκτώ καί ἕξι μέρες ἀπό τούς κήρυκες τῆς ἀλήθειας. Δέ διαφωνοῦν οἱ διατυπώσεις τους, ἀλλά ἐκφράζει συμφωνία τό ἴδιο τό Πνεῦμα. Γιατί δέν εἶναι αὐτοί πού μιλοῦν, ἀλλά τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ πού μιλάει μέσα τους. Γιατί λέει, “ὅταν θά ἔρθει ὁ Παράκλητος, ἐκεῖνος θά σᾶς διδάξει καί θά σᾶς ὑπενθυμίσει τά πάντα”. Αὐτοί λοιπόν πού ἔγραψαν ἕξι μέρες, ἀφοῦ ἀφαίρεσαν τίς δύο ἀκραῖες μέρες, ἐννοῶ τήν πρώτη καί τήν τελευταία, μέτρησαν τίς ἐνδιάμεσες, ἐνῶ αὐτός πού ἀναφέρει ὀκτώ, μέτρησε μαζί τίς ἐνδιάμεσες καί τίς ἀκραῖες. Γιατί συνηθίζουν οἱ ἄνθρωποι νά μετροῦν καί μέ τόν ἕνα καί μέ τόν ἄλλο τρόπο». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός P.G. 96, 557-560).
Συνεπῶς, μιλᾶνε γιά ἀκριβῶς τίς ἴδιες ἡμέρες, παρά τήν φαινομενική διαφορά στόν ἀριθμό.
Καί βέβαια τό ἔχουμε πεῖ πολλές φορές καί θά τό λέμε συνέχεια, ὅτι ὅλο αὐτό τό «μπέρδεμα» δέν εἶναι καθόλου τυχαῖο, ἀφοῦ δέν ὑπάρχει τίποτε τυχαῖο καί συμπτωματικό μέσα στήν Ἁγία Γραφή, ὅπως μᾶς τονίζουν ὅλοι οἱ Ἅγιοι μας.
Λέγει λόγου χάριν σχετικά ὁ ἱερός Χρυσόστομος ὅτι πρέπει νά προσέχουμε πάρα πολύ ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, «διότι τίποτε δέν λέγει ἡ Ἁγία Γραφή ἁπλᾶ καί τυχαῖα, ἀλλά καί ἄν ἀκόμη εἶναι μία συλλαβή ἤ ἕνα κόμμα, ἔχει μέσα του κρυμμένον κάποιον θησαυρόν». (Ἁγίου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 2, 520)
Ἔτσι λοιπόν καί ἐδῶ. Μέσα ἀπό ἐκεῖ, ἤθελε νά μᾶς πληροφορήσει ὁ Θεός τά ἑξῆς σημαντικά θέματα.
Γιά μέν τήν πρώτη περίπτωση τῶν «ἕξι ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ὅπως τήν ἕκτη ἡμέρα ἐδημιουργήθει ὁ ἄνθρωπος καί τήν ἕκτη ἐξέπεσε, ἔτσι καί τήν ἴδια ἡμέρα, τήν ἕκτη ἡμέρα τῆς δημιουργίας πού συνεχίζεται μέχρι καί σήμερα, ὁ Θεός φρόντισε νά ἀνακαινίσει καί νά μεταμορφώσει τόν ἄνθρωπον.
Γιά δέ τήν δεύτερη περίπτωση τῶν «ὀκτώ ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ἡ οὐσιαστική καί πραγματική καί ὁριστική «μεταμόρφωση» τοῦ ἀνθρώπου, θά γίνει κατά τήν 8η ἡμέρα-αἰῶνα-χιλιετία τοῦ κόσμου καί θά εἶναι βεβαίως, ἡμέρα Κυριακή, πού εἶναι πρώτη καί ὄγδοη ταυτόχρονα.
Λέγει σχετικῶς ὁ σοφώτατος καί ὑψιπέτης Ἅγιος Μάξιμος:
«Ἡ 6η ἡμέρα σημαίνει τό «εἶναι», τήν δημιουργίαν τοῦ κόσμου, ἀλλά καί ἀχρείωσιν διά τῆς πτώσεως. Ἡ 7η ἐν Χριστῷ, σημαίνει τήν ἀνόρθωσιν καί ἀνάκλησιν στό «εὖ εἶναι», στήν τελειότητα. Ἡ 8η σημαίνει «τό ἀεί εὖ εἶναι», τήν ἐν Χριστῷ ἀμετάπτωτην, αἰωνίαν τελειότητα». (Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ P.G. 90, 1104)
Βλέπουμε λοιπόν, πώς πολλές φορές τά πράγματα δέν εἶναι ὅπως τά βλέπουμε ἤ τά νομίζουμε, ἀλλά χρήζουν ἰδιαίτερης ἐρεύνης καί προσοχῆς.
Διά αὐτό καί ἐάν κανείς δέν γνωρίζει εἰς βάθος τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες μας, καί ἐάν δέν προσέχει νά βλέπει ΚΑΙ «πίσω» ἀπό αὐτό πού βλέπει καί διαβάζει, τό πιό πιθανό εἶναι ἄν ὄχι νά καταντήσει κανένας αἱρετικός ἤ πλανεμένος, στήν καλύτερη περίπτωση νά ἑρμηνεύει λανθασμένα τήν Ἁγία Γραφή καί νά μήν μπορέσει ΠΟΤΕ νά βρεῖ τήν Ἀλήθεια.
Ὁ Θεός νά μᾶς ἐλεεῖ καί νά μᾶς φωτίζει πάντοτε ὅλους μας. ΑΜΗΝ!
(Ἀπό τό βιβλίον τοῦ πατρός Μαξίμου
"ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ" - ΑΘΗΝΑΙ 2011)