- Η Μυστική έννοια και σημασία που κρύβεται στο Όνομα του Τιμίου Προδρόμου: ΙΩΑΝΝΗΣ
- Καντήλι, Κερί, Θυμίαμα: Ποια η σημασία και οι συμβολισμοί τους
- Καθημερινές Προσευχές Τραπέζης
- Τρείς εσείς, τρεις κι΄εμείς, Κύριε ελέησον ημάς! Η δύναμη της καθαρής καρδιάς, της Προσευχής και της Ταπείνωσης!
- 1η Σεπτεμβρίου: Η Αρχή της Ινδίκτου (Η αρχή του Εκκλησιαστικού Έτους)
- Επίκαιρα και σπουδαία μηνύματα από την εορτή της Αποτομής της Τιμίας Κεφαλής του Ενδόξου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου
- Γιατί οι ιερείς Ευαγγελιστές αναφέρουν διαφορετικό χρόνο, δια το πότε έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού;
- Τι σημαίνουν τα «επίθετα» των Αγίων: Δίκαιος, Όσιος, Μάρτυρας, Οσιομάρτυρας, Ιερομάρτυρας, Ομολογητής, Απολογητής...
- Πεντηκοστή, η Εκκλησία του Χριστού (π. Αθανασίου Μυτιληναίου)
- «Ο Πύρινος Ποταμός»: Τι πραγματικά είναι η Κόλαση και ο Παράδεισος
- Ποιές και πόσες ήταν οι Μυροφόρες Γυναίκες του Ευαγγελίου;
- Άγιος Κοσμάς:«Να ανατρέφετε χριστιανικά τα παιδιά σας και να τους δίνετε ονόματα αγίων»
- Η Κυριακή του Θωμά, και τα σπουδαία νοήματά της!
- Η Πασχάλιος Ακολουθία κατά την Διακαινήσιμον Εβδομάδα
- Μεγαλοβδομαδιάτικες παρατυπίες και θεατρινισμοί
- Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Τι εορτάζουμε καθημερινά.
- Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα και τα κοσμοϊστορικά γεγονότα αυτής. Τι εορτάζουμε καθημερινά (Video)
- Η Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου (Video)
- Ο Πνευματικός Αγώνας των Πιστών την Αγία Τεσσαρακοστή
- Τι είναι το Τριώδιον;
- Κυριακή της Απόκρεω - Η Κρίση κατά την Δευτέρα Παρουσία
- Κυριακή της Απόκρεω: Αγάπη Ναί! Αλλά ποιά Αγάπη; (π. Γ. Μεταλληνού)
- Πώς προέκυψε το έθιμο της Βασιλόπιττας;
- Η Εορτή του Αγίου Βασιλείου και της Πρωτοχρονιάς, σήμερα
- Χριστούγεννα: «Η Μητρόπολις των Εορτών»
- Η εικόνα της του Χριστού Γεννήσεως. Θεολογική ερμηνεία
- Γιατί με βάπτισαν χωρίς να με ρωτήσουν;
- Η Μεγάλη Εορτή των Χριστουγέννων, σήμερα!
- Η Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως και τα μηνύματά της
- Πού πήγε το νόημα των Χριστουγέννων σήμερα;
- Ποιοί είναι οι Παμμέγιστοι Αρχάγγελοι Μιχαήλ & Γαβριήλ;
- Οι Άγγελοι κατά την Αγία Γραφή
- Γνωρίζεται τι σημαίνει το όνομά σας;
- Κυριακή της Τυρινής: Η Έξοδος των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισον
- Γιατί γίνονται τα Ψυχοσάββατα
- Ο Προφήτης Ηλίας στην εποχή του και στα έσχατα
- Kυριακή Ζ’ μετά το Πάσχα -Των αγίων 318 Θεoφόρων Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου
- Κυριακή της Σαμαρείτιδος: Τι συμβολίζουν οι έξι άνδρες της Αγίας Φωτεινής, το πηγάδι του Ιακώβ, το νερό, το βάθος και το άντλημα;
- Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής
- Ζ’ Κυριακή του Πάσχα - Μνήμη 318 Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου
- Τα Τελευταία Χριστούγεννα του Κόσμου!
- Κυριακή της Σαμαρείτιδος: Σε ποιον αποκαλύφθηκε η μεγαλύτερη αλήθεια ανά τους αιώνας και γιατί;
Λειτουργικά και Ερμηνευτικά
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
9/10 Ιάκωβος ο του Αλφαίου, Απόστολος *
ΑΓΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΤΟΥ ΑΛΦΑΙΟΥ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Άγιος Ιάκωβος, ο γιός του Αλφαίου, ο Απόστολος, ήταν ένας από τους δώδεκα μαθητές του Κυρίου, και αδελφός του Ματθαίου του Ευαγγελιστή. Ο Ιάκωβος, αφού αγωνίστηκε για την αλήθεια του Χριστού στην Ιερουσαλήμ, έπειτα πήγε και σε άλλες χώρες για να κηρύξει το Ευαγγέλιο. Εκεί, κατέστρεφε τους βωμούς των ειδώλων και με τη χάρη του Θεού γιάτρευε αρρώστιες και εξεδίωκε τα ακάθαρτα πνεύματα. Γι’ αυτό και οι ειδωλολάτρες τον ονόμαζαν θείο σπέρμα.Ο ίδρωτας, οι μόχθοι και οι κίνδυνοι που υπέστη για τη διάδοση του Ευαγγελίου, ήταν πολλοί. Ο θάνατος πολλές φορές τον πλησίασε, αλλά στη σκέψη του Ιακώβου κυριαρχούσαν ενθα...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
26/9 Ιωάννης ο Θεολόγος, Απόστολος και Ευαγγελιστής*
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ Ἀπολυτίκιον. Ἦχος β΄.Ἀπόστολε Χριστῷ τῷ Θεῷ ἠγαπημένε, ἐπιτάχυνον, ῥῦσαι λαὸν ἀναπολόγητον, δέχεταί σε προσπίπτοντα, ὁ ἐπιπεσόντα τῷ στήθει καταδεξάμενος· ὃν ἱκέτευε, Θεολόγε, καὶ ἐπίμονον νέφος ἐθνῶν διασκεδάσαι, αἰτούμενος ἡμῖν εἰρήνην, καὶ τὸ μέγα ἔλεος. Κοντάκιον. Ἦχος β΄. Τὰ μεγαλεῖά σου Παρθένε, τὶς διηγήσεται; βρύεις γὰρ θαύματα, καὶ πηγάζεις ἰάματα, καὶ πρεσβεύεις ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν,...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Γιατί οι ιερείς Ευαγγελιστές αναφέρουν διαφορετικό χρόνο, δια το πότε έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού;
Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2024 - 10924 εμφανίσεις άρθρου
«ΔΙΑΤΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΝ ΧΡΟΝΟΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΤΕ ΕΓΙΝΕ Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ;»
Πρώτη δημοσίευσις 12/04/2016
Ἡ ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας, εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες καί σημαντικότερες Δεσποτικές ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἐκτός ὅλων τῶν ἄλλων μεγάλων καί σπουδαίων μηνυμάτων καί συμβολισμῶν πού ἀπορρέουν ἀπό τήν Δεσποτική αὐτή ἑορτή, εἶναι καί ἕνα σημεῖο, πού ἀναφέρουν οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές (Ματθαῖος καί Μᾶρκος) καί τό ὁποῖο ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται τουλάχιστον «ἀντιφατικό» ἤ «ἀνακόλουθο» καί ὡς ἐκ τούτου χρήζει ἔρευνας καί προσοχῆς!
Συγκεκριμένα ὁ ἕνας Εὐαγγελιστής, ὁ Ματθαῖος, γράφει σχετικά μέ τήν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου μας:
«Καί μεθ’ ἡμέρας ἕξ παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τόν Πέτρον καί Ἰάκωβον καί Ἰωάννην τόν ἀδελφόν αὐτοῦ καί ἀναφέρει αὐτούς εἰς ὄρος ὑψηλόν κατ’ ἰδίαν». (Ματθ. ιζ’, 1)
Ἐνῶ ὁ Λουκᾶς μᾶς λέγει ὅτι:
«Ἐγένετο δέ μετά τούς λόγους τούτους ὡσεί ἡμέραι ὀκτώ καί παραλαβών τόν Πέτρον καί Ἰωάννην καί Ἰάκωβον ἀνέβη εἰς τό ὄρος προσεύξασθαι». (Λουκ. θ΄, 28)
Ὁ Ματθαῖος μᾶς λέγει πώς μετά ἀπό ἕξι ἡμέρες, ἀφοῦ προηγήθηκαν κάποια γεγονότα, ὁ Χριστός πῆρε τούς τρεῖς μαθητές του καί ἀνέβηκε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής Λουκᾶς ἰσχυρίζεται, πώς οἱ ἡμέρες πού πέρασαν ἦταν περίπου ὀκτώ.
Ἀπό τό ἕξι ὅμως μέχρι τό ὀκτώ, μᾶς λείπονται δύο ὁλόκληρες ἡμέρες. Εἴτε τό θέλουμε, εἴτε ὄχι, ὑπάρχει μία ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΥΟ ΗΜΕΡΩΝ!
Τί συμβαίνει λοιπόν ἐδῶ ἐπί τοῦ προκειμένου;
Μήπως ἡ Ἁγία Γραφή λέγει «ἀνακρίβειες»;
Μήπως οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές ἔκαναν λάθος, ἤ δέν εἶχαν σωστή πληροφόρηση;
Μήπως ἔχει γίνει κάποιο λάθος στήν ἀντιγραφή ἀπό τό πρωτότυπο;
Μήπως συμβαίνει κάτι ἄλλο πού μᾶς διαφεύγει;
Ἄπαγε τῆς Βλασφημίας!
Τίποτε ἀπό ὅλα αὐτά, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, δέν συμβαίνει.
Ἁπλῶς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, φώτισε τούς Εὐαγγελιστάς νά γράψουν τίς δύο αὐτές «διαφορετικές» ἡμερομηνίες, ἐπειδή ἀφενός μέν θέλει νά μᾶς κάνει πολύ προσεκτικούς ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, ἀφετέρου δέ, ἐπειδή ἤθελε νά μᾶς ἐπισημάνει δύο πολύ σημαντικά πράγματα σχετικά μέ τήν σωτηρία μας.
Ἐπίσης, ἐξαρτᾶται ἀπό ποιά σκοπιά βλέπει κανείς ἕνα θέμα, πῶς μετράει ἕνα γεγονός καί ἐν προκειμένῳ, ἀπό ποιά ἡμέρα ξεκίνησαν οἱ Εὐαγγελιστές νά μετρᾶνε γιά τό συγκεκριμένο αὐτό περιστατικό, ὅπως θά ἰδοῦμε ἀμέσως κατωτέρω.
Στό σημεῖο αὐτό πρέπει ἐπιγραμματικά νά ἀναφέρουμε, πώς συνηθίζεται ὁρισμένες φορές, στήν Ἁγία Γραφή καί τήν Πατερική Θεολογία, νά παρατηροῦνται στά ἱερά κείμενα, κάποιες φαινομενικές ἀντιθέσεις, οἱ λεγόμενες “ἐναντιοφάνειες”. Ἐνῶ δηλαδή φαίνεται πώς γιά τό ἴδιο θέμα ὑπάρχουν δύο διαφορετικές θέσεις καί ἀπόψεις, στήν οὐσία δέν ὑφίσταται καμμία διαφορά, ἀλλά ὁμιλοῦν ἀκριβῶς γιά τό ἴδιο πρᾶγμα.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐξηγώντας αὐτήν τήν ἐναντιοφάνεια τῆς Ἁγίας Γραφῆς μᾶς λέγει ὅτι, «οἱ δύο Εὐαγγελιστές δέν ἔρχονται σέ ἀντίθεση μεταξύ τους, διότι ὁ μέν Λουκᾶς συμπεριέλαβε στό μέτρημά του καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός μιλοῦσε στό πλῆθος κηρύττοντάς τους τά σχετικά μέ τήν ὠφέλεια τῆς ψυχῆς τους (Λουκ. θ΄, 23), ἀλλά καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός τούς ἀνέβασε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ Ματθαῖος, παραλείποντας αὐτές τίς δύο ἡμέρες πού ὑπολόγισε ὁ Λουκᾶς, ἀνέφερε μόνον τίς ἐνδιάμεσες». (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 11, 539)
Ἀλλά καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέγει ἐπίσης:
«“Καί ἔπειτα ἀπό ἕξι μέρες”, γράφουν οἱ θεῖοι εὐαγγελιστές Ματθαῖος καί Μάρκος, ἐνῶ ὁ Λουκᾶς ὁ σοφώτατος γράφει· “ἔπειτα ἀπό τά λόγια αὐτά πέρασαν ὡς ὀκτώ μέρες”. Ὀρθά κι ἀληθινά καθορίζονται ὀκτώ καί ἕξι μέρες ἀπό τούς κήρυκες τῆς ἀλήθειας. Δέ διαφωνοῦν οἱ διατυπώσεις τους, ἀλλά ἐκφράζει συμφωνία τό ἴδιο τό Πνεῦμα. Γιατί δέν εἶναι αὐτοί πού μιλοῦν, ἀλλά τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ πού μιλάει μέσα τους. Γιατί λέει, “ὅταν θά ἔρθει ὁ Παράκλητος, ἐκεῖνος θά σᾶς διδάξει καί θά σᾶς ὑπενθυμίσει τά πάντα”. Αὐτοί λοιπόν πού ἔγραψαν ἕξι μέρες, ἀφοῦ ἀφαίρεσαν τίς δύο ἀκραῖες μέρες, ἐννοῶ τήν πρώτη καί τήν τελευταία, μέτρησαν τίς ἐνδιάμεσες, ἐνῶ αὐτός πού ἀναφέρει ὀκτώ, μέτρησε μαζί τίς ἐνδιάμεσες καί τίς ἀκραῖες. Γιατί συνηθίζουν οἱ ἄνθρωποι νά μετροῦν καί μέ τόν ἕνα καί μέ τόν ἄλλο τρόπο». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός P.G. 96, 557-560).
Συνεπῶς, μιλᾶνε γιά ἀκριβῶς τίς ἴδιες ἡμέρες, παρά τήν φαινομενική διαφορά στόν ἀριθμό.
Καί βέβαια τό ἔχουμε πεῖ πολλές φορές καί θά τό λέμε συνέχεια, ὅτι ὅλο αὐτό τό «μπέρδεμα» δέν εἶναι καθόλου τυχαῖο, ἀφοῦ δέν ὑπάρχει τίποτε τυχαῖο καί συμπτωματικό μέσα στήν Ἁγία Γραφή, ὅπως μᾶς τονίζουν ὅλοι οἱ Ἅγιοι μας.
Λέγει λόγου χάριν σχετικά ὁ ἱερός Χρυσόστομος ὅτι πρέπει νά προσέχουμε πάρα πολύ ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, «διότι τίποτε δέν λέγει ἡ Ἁγία Γραφή ἁπλᾶ καί τυχαῖα, ἀλλά καί ἄν ἀκόμη εἶναι μία συλλαβή ἤ ἕνα κόμμα, ἔχει μέσα του κρυμμένον κάποιον θησαυρόν». (Ἁγίου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 2, 520)
Ἔτσι λοιπόν καί ἐδῶ. Μέσα ἀπό ἐκεῖ, ἤθελε νά μᾶς πληροφορήσει ὁ Θεός τά ἑξῆς σημαντικά θέματα.
Γιά μέν τήν πρώτη περίπτωση τῶν «ἕξι ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ὅπως τήν ἕκτη ἡμέρα ἐδημιουργήθει ὁ ἄνθρωπος καί τήν ἕκτη ἐξέπεσε, ἔτσι καί τήν ἴδια ἡμέρα, τήν ἕκτη ἡμέρα τῆς δημιουργίας πού συνεχίζεται μέχρι καί σήμερα, ὁ Θεός φρόντισε νά ἀνακαινίσει καί νά μεταμορφώσει τόν ἄνθρωπον.
Γιά δέ τήν δεύτερη περίπτωση τῶν «ὀκτώ ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ἡ οὐσιαστική καί πραγματική καί ὁριστική «μεταμόρφωση» τοῦ ἀνθρώπου, θά γίνει κατά τήν 8η ἡμέρα-αἰῶνα-χιλιετία τοῦ κόσμου καί θά εἶναι βεβαίως, ἡμέρα Κυριακή, πού εἶναι πρώτη καί ὄγδοη ταυτόχρονα.
Λέγει σχετικῶς ὁ σοφώτατος καί ὑψιπέτης Ἅγιος Μάξιμος:
«Ἡ 6η ἡμέρα σημαίνει τό «εἶναι», τήν δημιουργίαν τοῦ κόσμου, ἀλλά καί ἀχρείωσιν διά τῆς πτώσεως. Ἡ 7η ἐν Χριστῷ, σημαίνει τήν ἀνόρθωσιν καί ἀνάκλησιν στό «εὖ εἶναι», στήν τελειότητα. Ἡ 8η σημαίνει «τό ἀεί εὖ εἶναι», τήν ἐν Χριστῷ ἀμετάπτωτην, αἰωνίαν τελειότητα». (Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ P.G. 90, 1104)
Βλέπουμε λοιπόν, πώς πολλές φορές τά πράγματα δέν εἶναι ὅπως τά βλέπουμε ἤ τά νομίζουμε, ἀλλά χρήζουν ἰδιαίτερης ἐρεύνης καί προσοχῆς.
Διά αὐτό καί ἐάν κανείς δέν γνωρίζει εἰς βάθος τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες μας, καί ἐάν δέν προσέχει νά βλέπει ΚΑΙ «πίσω» ἀπό αὐτό πού βλέπει καί διαβάζει, τό πιό πιθανό εἶναι ἄν ὄχι νά καταντήσει κανένας αἱρετικός ἤ πλανεμένος, στήν καλύτερη περίπτωση νά ἑρμηνεύει λανθασμένα τήν Ἁγία Γραφή καί νά μήν μπορέσει ΠΟΤΕ νά βρεῖ τήν Ἀλήθεια.
Ὁ Θεός νά μᾶς ἐλεεῖ καί νά μᾶς φωτίζει πάντοτε ὅλους μας. ΑΜΗΝ!
(Ἀπό τό βιβλίον τοῦ πατρός Μαξίμου
"ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ" - ΑΘΗΝΑΙ 2011)