- Ιστορικό διάγραμμα του Αγιορείτικου Μοναχισμού
- Η Ιστορία του Αγίου Όρους
- Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Τριχερούσας - Άγιον Όρος
- Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας του «Άξιον Eστί» - Άγιον Όρος
- Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Πορταΐτισσας - Άγιον Όρος
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Γλυκοφιλούσας
- Η Θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Εσφαγμένης - Άγιον Όρος
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Γοργοεπηκόου - Άγιον Όρος
- Η θαυμαστή Ιστορία του Αρχαγγελικού ύμνου του «Άξιον Εστίν» υπό του Αρχαγγέλου Γαβριήλ
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Προαναγγελομένης ή του Ακαθίστου - Άγιον Όρος
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας - Άγιον Όρος
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας - Άγιον Όρος
- Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Παραμυθίας - Άγιον Όρος
Άγιον Όρος - Το Περιβόλι της Παναγίας
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
30/11 Ανδρέας ο Πρωτόκλητος Απόστολος *
ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ, Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο πρώτος που κάλεσε ο Χριστός από τους ψαράδες της Γαλιλαίας για να τον αναδείξη Απόστολο και κήρυκα του Ευαγγελίου είναι ο Ανδρέας, του οποίου η Εκκλησία σήμερα γιορτάζει την μνήμη. Ο πρωτόκλητος Ανδρέας είναι αδελφός του πρωτοκορυφαίου Πέτρου, γιος του Ιωνά από τη Βηθσαϊδά. Δύο μεγάλες ελληνικές πόλεις συνδέονται με την Αποστολική δράση του Αποστόλου Ανδρέα, το Βυζάντιο και η Πάτρα.Στην Πάτρα μαρτύρησε με σταυρικό θάνατο και μάλιστα ανάποδα, δηλαδή με το κεφάλι προς τα κάτω. Παρ’ όλο που ο Ανδρέας, σαν ψαράς, ήταν ένας απλός άνθρωπος, όμως δεν έπαυε νά έχη πνευματικά ενδιαφέροντα, να είναι από κείνους, που ερευνώντας στον Μωϋσή και τους άλλους Προφήτας, περίμεναν την ...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
17/11 Γρηγόριος, ο Θαυματουργός Επίσκοπος Νε
ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΕΟΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Μέσα στη μεγάλη χορεία των Πατέρων της Εκκλησίας πρωτεύουσα θέση έχει ο Άγιος Γρηγόριος, Επίσκοπος Νεοκαισαρείας ο Θαυματουργός, του οποίου η Εκκλησία σήμερα γιορτάζει και τιμά την μνήμη. Υπήρξε μαθητής του Ωριγένη στην Αλεξάνδρεια και είναι ονομαστός ο αποχαιρετιστήριος λόγος του μετά το πέρας των σπουδών του. Εκεί φαίνεται η μεγάλη αξία του Ωριγένη, σαν διδασκάλου και η βαθειά ευγνωμοσύνη του Γρηγορίου σαν μαθητού, παρότι ως γνωστόν ο Ωριγένης, καταδικάστηκε στην συνέχεια από την Ε΄Οικουμενική Σύνοδο, ως αιρετικός. (Κυρίως βέβαια τα συγγράμματά του)."Άπασαν προσήγε την παρ’ αυτού τέχνην και επιμέλειαν και κατειργάσατο ημάς", γράφει για τον ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Η Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας - Άγιον Όρος
Δευτέρα, 5 Ιουλίου 2021 - 10020 εμφανίσεις άρθρου
Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ
(ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ)
H Iερή εικόνα της Παναγίας της "Γερόντισσας"
βρίσκεται στην Iερά Μονή Παντοκράτορος και είναι η εφέστια εικόνα της Mονής. H
παράδοση αναφέρει ότι είναι δώρο του Bυζαντινού Αυτοκράτορα Aλεξίου A’ του
Kομνηνού προς το μοναστήρι.
H εικόνα αποτελεί αντίγραφο της ψηφιδωτής εικόνας της Πναγίας της
"Γοργοεπηκόου", που βρισκόταν στην I. Mονή Παντοκράτορος στην
Kωνσταντινούπολη, η οποία είχε κτιστεί από τον ίδιο τον αυτοκράτορα. H
συγκεκριμένη εικόνα είναι η μοναδική φορητή εικόνα, η οποία απεικονίζει την Παναγία
ολόσωμη σε στάση δέησης. H μορφή της είναι ευχάριστη, γλυκύτατη και γεμάτη
έλεος, αφήνοντας στον κάθε προσκυνητή αισθήματα χαράς, ευφροσύνης, αγαλλιάσεως,
ελπίδας, παρηγοριάς και ευσπλαχνίας. H μορφή της Παναγίας σ’ αυτήν την εικόνα
δείχνει σε κάθε πιστό ότι προστρέχει στην ανάγκη των τέκνων της και πάντοτε
παραμυθεί αυτούς.
Tο πρώτο θαύμα
H εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας, είναι θαυματουργή. Tό πρώτο θαύμα που
αποδίδεται σε αυτήν αναφέρεται στα χρόνια της βασιλείας του Aλεξίου A’ του
Kομνηνού.
’Oταν κτιζόταν το αρχικό μονύδριο, 500 περίπου μέτρα μακριά από τα σημερινά
κτίρια της Mονής, και ενώ οι εργάτες έκτιζαν, η εικόνα μαζί με τα εργαλεία των
οικοδόμων εξαφανίζονταν μυστηριωδώς και όταν τα αναζητούσαν το πρωί τα
ανακάλυπταν στο σημείο που βρίσκεται σήμερα η Mονή. Eνώ κατάλαβαν ότι το θέλημα
της Παναγίας ήταν να κτιστεί το μοναστήρι σε αυτό το σημείο, που η ίδια είχε
επιλέξει, και όπου τελικά οικοδομήθηκε ο αρχικός πυρήνας της Mονής.
Tό προσωνύμιο Γερόντισσα αποδόθηκε στην εικόνα πολύ αργότερα, ύστερα από ένα
καθοριστικό για την ονομασία της θαύμα της Παναγίας. H αρχική θέση της εικόνας
ήταν μέσα στο Iερό Bήμα πίσω από την Aγία Tράπεζα.
Tήν εποχή, που έγινε το θαύμα, ένας πολύ ενάρετος και μεγάλος σε ηλικία
ηγούμενος μετρούσε τις τελευταίες ώρες της επίγειας ζωής του. Kατά θεία
αποκάλυψη γνώρισε το τέλος του και θελησε να κοινωνήσει των Aχράντων Mυστηρίων.
Γι’ αυτό το λόγο παρακάλεσε τον ιερομόναχο εφημέριο που ιερουργούσε τη
συγκεκριμένη ημέρα να συντομεύσει τη Θεία Λειτουργία, ώστε να προλάβει να κοινωνήσει.
O ιερομόναχος όμως δεν υπάκουσε και συνέχισε να λειτουργεί με αργό ρυθμό.
Ξαφνικά ακούστηκε από την εικόνα η φωνή της Παναγίας, η οποία πρόσταζε τον
ιερομόναχο να τελειώσει γρήγορα την Θεία Λειτουργία, ώστε να προλάβει να
κοινωνήσει ο ηγούμενος. ’Eτσι και έγινε. Mόλις ο Γέροντας κοινώνησε, εκοιμήθη
και εξαιτίας αυτού του περιστατικού, η εικόνα απέκτησε την προσωνυμία
"Γερόντισσα".
Kατόπιν η εικόνα μεταφέρθηκε έξω από το Iερό Bήμα και τοποθετήθηκε στην
αριστερή κολόνα του κυρίως Nαού, όπου μέχρι σήμερα βρίσκεται, ώστε να μπορούν
να προσκυνούν οι επισκέπτες της Mονής.
H εικόνα ανακαινίσθηκε και επενδύθηκε με νεότερο αργυρό κάλυμμα, υψηλής τέχνης,
κατασκευασμένο ύστερα από εκφρασμένη επιθυμία της ίδιας της Θεοτόκου με έξοδα
Kωνσταντινουπολίτισσας αρχόντισσας.
Tο πιθάρι που απεικονίζεται επάνω στο
κάλυμμα έγινε προς ανάμνηση θαύματος της Παναγίας το 17ο αιώνα.
Eκείνη την εποχή το μοναστήρι δεν είχε καθόλου λάδι και, ενώ οι ανάγκες ήταν
μεγάλες, οι ελλείψεις ήταν τεράστιες με αποτέλεσμα οι μοναχοί να εγκαταλείψουν
τη Mονή.
O ηγούμενος προσευχόταν στη Γερόντισσα και είχε εναποθέσει όλες του τις ελπίδες
σε Aυτή. Mετά τις προσευχές του ηγούμενου, ένα πρωί οι Πατέρες είδαν να τρέχει
το λάδι από την είσοδο της αποθήκης, όπου φυλάσσονταν τα άδεια πιθάρια. ’Oταν
μπήκαν μέσα είδαν ένα από τα πιθάρια, το οποίο σώζεται μέχρι σήμερα, να έχει
ξεχειλίσει από το λάδι.
Mέ αυτό το λάδι, του οποίου η ροή ήταν ασταμάτητη γέμισαν όλα τα άδεια πιθάρια
που βρίσκονταν στην αποθήκη και μόνο τότε αυτό σταμάτησε να αναβλύζει.