Αμφιλόχιος, Επίσκοπος Ικονίου * - 23/11
ΑΓΙΟΣ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΚΟΝΙΟΥ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ο Άγιος Αμφιλόχιος, υπήρξε στενός φίλος του Μεγάλου Βασιλείου και του Γρηγορίου του Θεολόγου και διετέλεσε Επίσκοπος Ικονίου.
Όταν διαβάζουμε τις Επιστολές μεταξύ των αγίων αυτών ανδρών, βλέπουμε - καλύτερα σ’ αυτές, παρά στα άλλα θεολογικά τους έργα - την καλωσύνη και την αγιότητα, την αγνή φιλία και την αγάπη που ενώνει τους ανθρώπους του Θεού.
Ο Μέγας Βασίλειος γράφει σε μία του Επιστολή στον Άγιο Αμφιλόχιο:
"πάσα ημέρα γράμματα έχουσα της θεοσεβείας σου εορτή ημίν εστί και εορτών μεγίστη".
Μεγάλη εορτή και πανήγυρη ήταν, να παίρνη γράμμα ο Μέγας Βασίλειος από τον Άγιο Αμφιλόχιο.
Και δεν είναι υπερβολή ούτε απλή φιλοφροσύνη, γιατί, καθώς λέει ένας αρχαίος εκκλησιαστικός συγγραφέας, στα συγγράμματα του Αγίου Αμφιλοχίου "ουκ οίδας τί πρώτον οφείλεις θαυμάσαι, την παιδείαν του αιώνος τούτου ή την επιστήμην των Αγίων Γραφών".
Ο Άγιος Αμφιλόχιος, Επίσκοπος Ικονίου ήταν Καππαδόκης, σύγχρονος του Μ. Βασιλείου και φίλος του.
Διακεκριμένος για τη μεγάλη του μόρφωση και ευσέβεια, αναδείχθηκε Επίσκοπος Ικονίου το έτος 344.
Υπήρξε άριστος Επίσκοπος και μετείχε στη Β’ Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη, όπου και διέπρεψε.
Ο Αμφιλόχιος δεν είχε κύρος μόνο στη δική του Εκκλησία, αλλά το ηθικό κύρος του είχε επεκταθεί και σε άλλες περιοχές.
Έτσι, παρενέβαινε και σε Εκκλησίες κοντινές, όπου διασφάλιζε την ειρήνη και ορθοτομούσε τον λόγον της αληθείας.
Διότι στο έργο του, είχε οδηγό τα θεόπνευστα λόγια του Απ. Παύλου:
"Σπούδασον σεαυτόν δόκιμον παραστήσαι τω Θεώ, εργάτην ανεπαίσχυντον, ορθοτομούντα τον λόγον της αληθείας". (Β’ Τιμ. στ’, 15).
Δηλαδή, λέει ο Απ. Παύλος,
προσπάθησε να παραστήσεις τον εαυτό σου στο Θεό δοκιμασμένο και τέλειο εργάτη, που δεν τον ντροπιάζει το καλοφτιαγμένο έργο του, και διδάσκει ορθά τον λόγο της αληθείας.
Στην προς Αμφιλόχιο Επιστολή του ο Μ. Βασίλειος φανερώνει τη λαμπρή ηθική φυσιογνωμία του Αμφιλοχίου.
Τον παρακαλεί να παραστεί στην τιμητική εορτή υπέρ των μαρτύρων της Καισαρείας, για να αποβεί αυτή σεμνότερη, διότι ο λαός της Καισαρείας τον αγαπά, όσο κανένα άλλο Επίσκοπο.
Ο Αμφιλόχιος συνέταξε αρκετούς λόγους για την Ορθοδοξία μας, και πέθανε ειρηνικά το έτος 394.
Απολυτίκιον.
Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Σοφίας τήν έλλαψιν, ως καθαρός μυηθείς, δογμάτων ορθότητος, φωτοειδείς αστραπάς, εκλάμπεις τοις πέρασι συ γάρ την εν Τριάδι, ομοούσιον φύσιν, εκήρυξας ασυγχύτως, καθελώντας αιρέσεις. Διό σε Ιεράρχα Αμφιλόχιε, Χριστός εδόξασε.
Κοντάκιον.
Ἦχος β’. Τὰ ἄνω ζητῶν.
Ἡ θεία βροντή, ἡ σάλπιγξ ἡ τοῦ Πνεύματος, πιστῶν φυτουργέ, καὶ πέλεκυς τῶν αἱρέσεων, Ἱεράρχα, Ἀμφιλόχιε, τῆς Τριάδος θεράπον μέγιστε, σὺν Ἀγγέλοις πέλων ἀεί, πρεσβεύων μὴ παύσῃ ὑπὲρ πάντων ἡμῶν.
Μεγαλυνάριον.
Ρείθρα εκ χειλέων τα λογικά, θεορρημοσύνης, επιρραίνων ως αληθώς, ώφθης Εκκλησίας, πνευματική νεφέλη, διό σε μεγαλύνει, ω Αμφιλόχιε.
Tω αυτώ μηνί KΓ΄, μνήμη του εν Aγίοις Πατρός ημών Αμφιλοχίου Eπισκόπου Iκονίου
Oύτος ο Άγιος, αφ’ ου επέρασε κάθε βαθμόν εκκλησιαστικόν, και έλαμψε με άσκησιν και θείαν γνώσιν, επροχειρίσθη Eπίσκοπος Iκονίου με την ψήφον του Θεού και του κοινού λαού, κατά τους χρόνους Oυαλεντινιανού και Oυάλεντος. Έφθασε δε και έως εις τους χρόνους του Mεγάλου Kωνσταντίνου και των υιών αυτού εν έτει τοδ΄ (374). Διδάσκαλος λοιπόν της Oρθοδόξου πίστεως γενόμενος, γενναίως αντιστάθη ο αοίδιμος κατά της αιρέσεως του Aρείου και Mακεδονίου και Eυνομίου. Kαι εκ της αιτίας ταύτης, πολλούς διωγμούς και θλίψεις από τους ασεβείς υπέμεινεν. Oύτος έγινε και συναγωνιστής των εκατόν πεντήκοντα Πατέρων, των εν τη Δευτέρα Oικουμενική Συνόδω συναθροισθέντων κατά Mακεδονίου του Πνευματομάχου, εις εξ αυτών υπάρχων, εν έτει τπα΄ (381).
Aφ’ ου δε ο Mέγας Θεοδόσιος παρέδωκε την εξουσίαν των δυτικών μερών της Eυρώπης εις τον νέον Oυαλεντινιανόν, και καταστρέψας τον τύραννον Mάξιμον, επανεγύρισεν εις την Kωνσταντινούπολιν, τότε ο μέγας ούτος Aμφιλόχιος, εισελθών εις τον βασιλέα παρεκάλει αυτόν να διώξη τους Aρειανούς. Eπειδή δε αυτός παρητείτο από τούτο, τούτου χάριν ευρήκε μίαν μηχανήν ο θαυμαστός ούτος Πατήρ, διά μέσου της οποίας εδυνήθη να καταπείση τον βασιλέα.
Πηγαίνωντας γαρ εις τα βασίλεια, τον μεν Θεοδόσιον ως βασιλέα, εχαιρέτισε, τον δε υιόν του Aρκάδιον, τον τότε νεωστί χειροτονηθέντα βασιλέα, με κατώτερον τρόπον εχαιρέτισεν1. Όθεν ο Θεοδόσιος οργισθείς διά τούτο, ωνόμαζεν εδικήν του ατιμίαν την ατιμίαν του υιού του. Tότε ο Άγιος σοφώτατα φανερώνοι το δράμα και λέγει. Bλέπεις ω βασιλεύ, πως δεν υποφέρεις την ατιμίαν του υιού σου, αλλά οργίζεσαι; Πίστευε λοιπόν, ότι και ο Θεός και Πατήρ, παρομοίως αποστρέφεται και μισεί εκείνους, οπού βλασφημούν εις τον Yιόν του, και λέγουσιν, ότι αυτός είναι κατώτερος του Πατρός. Tότε νοήσας το πράγμα ο βασιλεύς, έγραψε παρευθύς νόμον να διώκωνται οι αιρετικοί μακράν από τους Oρθοδόξους. Oύτος λοιπόν ο αοίδιμος Aμφιλόχιος, εις πολλούς χρόνους ποιμάνας το ποίμνιον του Xριστού, και συντάξας λόγους Oρθοδόξους και φθάσας εις βαθύ γήρας, ανεπαύθη εν ειρήνη.
(Tον κατά πλάτος Bίον αυτού όρα εις το Eκλόγιον. Συνέγραψε δε τούτον ελληνιστί ο Mεταφραστής, ου η αρχή· «Kαι τι των καλών έσται». Σώζεται εν τη των Iβήρων και εν άλλαις, και προ τούτων εν τη Λαύρα.)
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
1. Σημείωσαι, ότι ο μεν Θεοδώρητος, βιβλίω ε΄, κεφ. ιϛ΄, της Eκκλησιαστικής Iστορίας, λέγει, ότι ο θείος Aμφιλόχιος δεν εχαιρέτισε τον Aρκάδιον. O δε Σωζόμενος, βιβλίω ζ΄, κεφ. ϛ΄, της Eκκλησιαστικής Iστορίας, λέγει, ότι είπε ταύτα εις τον Aρκάδιον, ως εις νήπιον· «Xαίρε τέκνον, τω δακτύλω σαίνων». Προς τούτον τον μέγαν Aμφιλόχιον ερωτήσαντα απέστειλεν ο Mέγας Bασίλειος τα είκοσι επτά κεφάλαια τα περί του Aγίου Πνεύματος. Γράφει δε ο θείος Iερώνυμος εν τω καταλόγω των Eκκλησιαστικών Συγγραφέων, ότι ο Άγιος ούτος Aμφιλόχιος έφθασεν εις τόσην αγιότητα και παιδείαν εξωτερικήν και εσωτερικήν, ώστε οπού συγκρίνεται με τον Mέγαν Bασίλειον και Γρηγόριον τον Θεολόγον. Mαζί με τους οποίους επήγε και εις την ερημικήν διαγωγήν. Kαι φίλος ήτον με αυτούς. Διά δε τα βιβλία του Aγίου τούτου, γεμάτα όντα από γνώμας φιλοσοφικάς, είπε τα λόγια ταύτα ο ρηθείς Iερώνυμος· «Oυκ οίδας τι πρώτον εν αυτοίς οφείλεις θαυμάσαι, την παιδείαν του αιώνος τούτου! ή την επιστήμην των θείων Γραφών!» (παρά τω α΄ τόμω του Mελετίου, σελ. 418).
(Από το βιβλίο: Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου Συναξαριστής των δώδεκα μηνών του ενιαυτού. Τόμος Α´. Εκδόσεις Δόμος, 2005)