Τεύχος 3
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
21/11 Τα Εισόδια της Θεοτόκου *
ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ Νους ανθρώπινος δεν μπορεί να συλλάβη το έργο της θείας οικονομίας, τι έκαμε δηλαδή και τι κάνει η αγάπη και η σοφία του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου.Το έργο αυτό πραγματοποιήθηκε από τον Σωτήρα Κύριο στον κόσμο, παραδίδεται από την Εκκλησία και κηρύσσεται στη θεία Γραφή από τους Ευαγγελιστάς και τους Αποστόλους, και οι πιστοί το δέχονται "διά της πίστεως", όχι σαν ιστορική γνώση και σαν φυσική ανακάλυψη, αλλά σαν Αποκάλυψη Θεού και ιερή Παράδοση της Εκκλησίας.Μέσα σ’ έναν τέτοιο κόσμο θείας Αποκαλύψεως και ιερής Παραδόσεως της Εκκλησίας, που τον θεωρούμε και τον ζούμε "διά της πίστεως" τοποθετείται η σημερινή εορτή των Εισοδίων της Υπεραγίας Θεοτόκου."Αγνείας γαρ έχει υπόθεσιν και του κοινού γένους ...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
8/11 Η Σύναξις των Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ *
Η ΣΥΝΑΞΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΩΝ ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΓΑΒΡΙΗΛ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ Σήμερα η Εκκλησία τελεί Σύναξη (=συνάθροιση-συγκέντρωση) «εις τιμήν και μνήμην των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών Ασωμάτων και Ουρανίων Δυνάμεων».Ανάμεσα στον Θεό και στον άνθρωπο είναι οι Άγγελοι, που δημιουργήθηκαν από τον Θεό πριν από τον κόσμο και τον άνθρωπο, καθώς λέει η θεία Γραφή·"ότε εγενήθησαν άστρα, ήνεσάν με εν φωνή μεγάλη πάντες άγγελοί μου". Το έργο των αγίων Αγγέλων είναι να υπηρετούν στη σωτηρία των ανθρώπων, όπως πάλι μας το λέει η θεία Γραφή·"...εις διακονίαν αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν". Στην Αγία Γραφή συναντούμε τρεις Αρχαγγέλους με τα ονόματά τους, τον Μιχαήλ, τον Γαβριήλ και τον Ραφαήλ, που εκτελούν διακονία για τη ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Αποφάσεις Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΚΟΡΥΦΗΣ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ
“ΑΝΘΡΑΚΑΣ Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ”
Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί για τα “συν” και “πλην” των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σε σχέση με τα εθνικά μας θέματα και ιδιαίτερα για τα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό.
Η κυβέρνηση δια του προπαγανδιστικού μηχανισμού της θριαμβολόγησε. “Πέστε μας και ένα μπράβο μια φορά” είπε στην αντιπολίτευση ο γενικός Γραμματέας της κ.ε. του ΠΑΣΟΚ Κωστ. Σκανδαλίδης, θεωρώντας προφανώς ως μεγάλη επιτυχία τις αποφάσεις του Ελσίνκι, όπου συνήλθε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 10 και 11 Δεκεμβρίου.
Δεν είναι όμως μόνο οι κυβερνητικοί παράγοντες που θεώρησαν νίκη της Ελλάδος η έστω θετικές για την Ελλάδα τις αποφάσεις του Ελσίνκι. Οι πρώην πρωθυπουργοί Γ. Ραλλης και Κων. Μητσοτάκης, ο δήμαρχος Αθηναίων Δημ. Αβραμόπουλος, ο Στεφ. Μανος, ο Γεώργ. Σουφλιάς και άλλες προσωπικότητες από τον χώρο της Ν.Δ. καθώς και ο ΣΥΝ ως κόμμα, τοποθετήθηκαν επίσης ευνοϊκά.
Υπήρξαν όμως και αντιδράσεις τόσο από το εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ (Αναστ. Πεπονής, Στελ. Παπαθεμελής, Ελ. Βερυβάκης) όσο και από το ΚΚΕ, το ΔΗΚΚΙ και από το υπό ίδρυση νέο κόμμα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ.
Στις γραμμές που θα ακολουθήσουν θα γίνει προσπάθεια για μια όσο το δυνατόν αντικειμενική παρουσίαση και εκτίμηση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Να υπενθυμίσουμε προηγουμένως ότι στα θέματα του Συμβουλίου περιλαμβανόταν και η αίτηση της Τουρκίας να αναγνωρισθεί ως χώρα υποψήφια για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο αίτημα αυτό η Ελλάδα παγίως προέβαλλε Veto θέτοντας ως προϋποθέσεις για την άρση του:
1. Πρόοδο στο Κυπριακό, με άρση των συνεπειών της κατοχής.
2. Αποκήρυξη εκ μέρους της Άγκυρας των απειλών της για πόλεμο εναντίον μας σε περίπτωση επέκτασης των χωρικών μας υδάτων στα 12 μίλια.
3. Εγκατάλειψη των επεκτατικών βλέψεων της Τουρκίας και της θεωρίας των “γκρίζων ζωνών”.
4. Αποδοχή εκ μέρους της γείτονος της προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για την επίλυση του νομικού προβλήματος της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδος των νησιών μας στο Αιγαίο.
Το Veto αυτό ήρθη στο Ελσίνκι. Αυτή την άρση θα κρίνουμε αφού προηγουμένως παραθέσουμε αυτούσιο το κείμενο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που εγκρίθηκε και από την χώρα μας.
Στις παραγράφους 4 και 9 αναφέρονται:
4.
“ ...Τα υποψήφια κράτη συμμετέχουν στη διαδικασία προσχώρησης επί ίσοις όροις. Πρέπει να συμμερίζονται τις αξίες και τούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως ορίζονται στις Συνθήκες. Εν προκειμένω, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει την αρχή της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών σύμφωνα με το Χαρτη των Ηνωμένων Εθνών και παροτρύνει τα υποψήφια κράτη να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για την επίλυση κάθε εκκρεμούς συνοριακής διαφοράς και άλλων συναφών θεμάτων. Άλλως θα πρέπει να φέρουν τη διαφορά ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος. Το αργότερο στα τέλη του 2004, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανεξετάσει την κατάσταση ως προς κάθε εκκρεμή διαφορά, ιδίως όσον αφορά τις επιπτώσεις στην ενταξιακή διαδικασία προκειμένου να προαγάγει την επίλυσή του μέσω του Διεθνούς Δικαστηρίου. Επιπλέον, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει ότι η τήρηση των πολιτικών κριτηρίων που όρισε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κοπεγχάγης αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη διαπραγματεύσεων προσχώρησης και ότι η τήρηση όλων των κριτηρίων της Κοπεγχάγης αποτελεί τη βάση για την προσχώρηση στην Ένωση”. 9α. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χαιρετίζει την έναρξη, στις 3 Δεκεμβρίου στη Νεα Υορκη, των συνομιλιών για την συνολική ρύθμιση του Κυπριακού προβλήματος και εκφράζει την κατηγορηματική του υποστήριξη στις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών να φέρει τη διαδικασία σε αίσιο πέρας. β. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει ότι μια πολιτική λύση του προβλήματος θα διευκόλυνε την προσχώρηση της Κυπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εαν μέχρι την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων προσχώρησης δεν έχει επιτευχθεί λύση, η απόφαση του Συμβουλίου όσον αφορά την προσχώρηση θα ληφθεί χωρίς η ανωτέρω να αποτελεί προϋπόθεση. Εν προκειμένω, το Συμβούλιο θα λάβει υπόψη όλες τις σχετικές παραμέτρους”.ΚΡΙΤΙΚΗ
Τι προκύπτει από την παράγραφο 4;
1. Ότι τα υποψήφια κράτη πρέπει να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για “την επίλυση κάθε εκκρεμούς συνοριακής διαφοράς και άλλων συναφών θεμάτων”.
Άρα η Ε.Ε. κατά συνέπεια και η Ελλάδα, αναγνωρίζει ότι ένα υποψήφιο κράτος -η Τουρκία- έχει
“συνοριακές διαφορές” με τη χώρα μας.Η θέση αυτή είναι καθαρά τουρκική. Η Τουρκία αμφισβητεί τα σύνορά μας στο Αιγαίο και επιδιώκει τη διχοτόμησή του. Η ελληνική θέση είναι ξεκάθαρη. Τα σύνορα είναι αδιαπραγμάτευτα και σαφώς καθορισμένα. Το μόνο θέμα που επιδέχεται εξέταση είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδος.
2. Η μέθοδος επίλυσης των
“συνοριακών διαφορών” που προτείνεται είναι η βασιζομένη στην αρχή της ειρηνικής επίλυσης κατά τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ.Πολιτισμένα, πράγματα, θα πει κάποιος· Αμ, δεν είναι έτσι.
Τα άρθρα 33 έως 36 του καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ προβλέπουν τις εξής διαδικασίες για την "
ειρηνική" επίλυση συνοριακών διαφορών και συναφών θεμάτων :· διάλογο
· διαπραγμάτευση
· εκ του σύνεγγυς συνομιλία
· μεσολάβηση τρίτου
· επιδιαιτησία
Επομένως: Η πάγια θέση της Τουρκίας ότι απαιτείται
“διάλογος εφ’ όλης της ύλης” βρίσκει ερείσματα στο κείμενο του Ελσίνκι. Η Ελλάδα φυσικά και θα μπορεί να μπορεί να επιμένει ότι δεν συζητά παρά μόνο την υφαλοκρηπίδα. Η Ευρώπη όμως και οι ΗΠΑ θα την πιέζουν να δεχθεί διάλογο κ.λ.π. για να λυθούν “οι συνοριακές διαφορές” βάση της αρχής της ειρηνικής τους επίλυσης κατά τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ. Οι ευθύνες για την συνέπεια συνοριακών εκκρεμοτήτων θα επιρρίπτονται στην Ελλάδα, αν θα αρνείται το διάλογο, τη διαπραγμάτευση, την επιδιαιτησία κ.λ.π.Εαν το 2004 δεν έχει επιτευχθεί
“το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανεξετάσει την κατάσταση ως προς κάθε εκκρεμή διαφορά... ” Επαναλαμβάνεται, δηλαδή, ότι υπάρχουν όχι μία (υφαλοκρηπίδα) αλλά και άλλες εκκρεμείς διαφορές. Τοτε θα κινηθεί η διαδικασία για τη Χάγη!Η σημασία της Χάγης
Ας φανταστούμε για μια στιγμή ότι πάμε στη Χάγη για τις 1.000 τόσες διεκδικούμενες από την Τουρκία βραχονησίδες. Τι θα γίνει τότε; Υπάρχει κανένας που να πιστεύει στα σοβαρά ότι ένα δικαστήριο σκοπιμότητας θα αποφασίσει ότι και οι 1.000 βραχονησίδες ανήκουν στην Ελλάδα; Δεν είναι βέβαιο ότι ΗΠΑ και Ε.Ε. θα έχουν υποσχεθεί στην Τουρκία ένα κάποιο μερίδιο από τις βραχονησίδες, προκειμένου να επιλυθεί
“ειρηνικά η διαφορά”; Και τι έγινε, θα πει κάποιος, αν 10, 20 η και 100 βράχοι, ξερονήσια δοθούν στην Τουρκία με αντάλλαγμα την ησυχία και την ειρήνη στην περιοχή;Οι 10 και 20 βραχονησίδες κατάλληλα επιλεγμένες, θα αλλάξουν το χάρτη του Αιγαίου. Θα μετατοπίσουν τα ελληνοτουρκικά σύνορα προς δυσμάς. Θα εγκλωβίσουν ελληνικά κατοικημένα νησιά σε
“τουρκική επικράτεια”.Θα
“λύσουν” αυτομάτως το πρόβλημα των 12 ναυτικών μιλίων και των 10 μιλίων του εναέριου χώρου. Θα διχοτομήσουν το Αιγαίο.Αυτονόητο ότι σε μια τέτοια απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου, δεν θα μπορεί να υπάρξει αντίρρηση ούτε και άλλο ένδικο μέσο.
Αλλά για να συνειδητοποιήσουμε σε ποια πτωτική τροχιά βρίσκεται η εξωτερική μας πολιτική ας σκεφθούμε το εξής:
Ήταν δυνατόν η Γερμανία για παράδειγμα, να υπέγραφε το κείμενο στο Ελσίνκι αν η όμορος της Πολωνία είχε
“συνοριακή διαφορά” μαζί της; Θα αποκτούσε ποτέ η Πολωνία την ιδιότητα του υποψηφίου για ένταξη κράτους στην Ε.Ε.;Αντίλογος: Η Ελλάδα, δεν είναι Γερμανία. Η εμμονή μας στο Veto θα μας απομόνωνε από τούς εταίρους μας και θα επέφερε ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Η Ελλάδα είχε κάθε δικαίωμα να απαιτήσει καθαρές λύσεις και από την Ε.Ε. και από την Τουρκία.Να διακηρυχθεί από την Ε.Ε. ότι τα σύνορα της Ελλάδος προς Ανατολάς είναι τα σύνορα που έδειχναν οι ΝΑΤΟϊκοι χάρτες, οι χάρτες των επιτελείων του Ναυτικού και της Αεροπορίας των ΗΠΑ, της Αγγλίας, της Γαλλίας ακόμα και της Τουρκίας μέχρι χθες που η Άγκυρα άρχισε να τα αμφισβητεί!
Στη συνέχεια να κληθεί η Τουρκία να δηλώσει ξεκάθαρα ότι σέβεται την πραγματικότητα αυτή και αποσύρει τα στρατεύματα κατοχής από την Κυπρο, όπως επιτάσσει ο καταστατικός χάρτης του ΟΗΕ και τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτές θα ήταν οι καθαρές λύσεις. Όσον αφορά τα περί απομονωτισμού και ειρήνης στην περιοχή μας, ας θυμηθούμε ότι:
Το 1995, με την ίδια επιχειρηματολογία, ήραμε το Veto για την τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την Ε.Ε.
Επήλθε μήπως μετά ύφεση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;
Αντιθέτως. Παρ’ολίγον να οδηγηθούμε σε πόλεμο στις αρχές του 1996 όταν η Τουρκία προκάλεσε την κρίση στα Ίμια και αμέσως μετά προέβαλε το θέμα των “γκρίζων ζωνών”, φθάνοντας στο σημείο να αμφισβητεί ακόμα και τη Γαύδο!
Για το Κυπριακό
Φθάσαμε, δυστυχώς, και με ευθύνη όλων των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων, στο σημείο να θεωρούμε επιτυχία ότι αν ο “εξοχώτατος” κ.Ντενκτάς δεν συναινέσει σε εύρεση “λύσης του πολιτικού προβλήματος” τότε η ένταξη της Κυπρου στην Ε.Ε. θα προχωρήσει χωρίς το ψευδοκράτος. Μηπως όμως μια τέτοια λύση θα σημαίνει και την “de jure” διχοτόμηση του νησιού; Με τα αδιέξοδα που έχουν προκαλέσει, Αθήνα και Λευκωσία μια τέτοια εξέλιξη δεν μπορεί παρά να θεωρείται θετική χωρίς και να είναι, αφού δεν επιλύει το πρόβλημα της κατοχής!
Ούτε όμως και η προοπτική της ένταξης της Κυπρου είναι βέβαιη, εφ’όσον ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο προβολής Veto από μία ευρωπαϊκή χώρα π.χ. τη Γαλλία. Το κείμενο του Ελσίνκι χάρασσε εν προκειμένω, ένα διάγραμμα βημάτων και φάσεων, αλλά δεν δεσμεύεται για την τελική φάση.
“Το Συμβούλιο θα λάβει (τότε, όταν θα έλθει η ώρα της ένταξης) υπόψη όλες τις σχετικές παραμέτρους”. Και για το Κυπριακό, επομένως δεν δόθηκε λύση στο Ελσίνκι. Απλώς άνοιξε ο δρόμος για ένα διαρκές παζάρι. Γεγονός που απαιτεί πολλά για να υπάρξει ανεκτό τέρμα.
Μη ξεχνάμε, εξ άλλου ότι και μετά την άρση του ελληνικού Veto για την τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την Ε.Ε. μας είχαν πει: “Πηραμε για αντάλλαγμα την ένταξη της Κυπρου στην Ευρώπη”! Εμείς και τότε είχαμε γράψει ότι δεν είχε εξασφαλισθεί τίποτε. Η πράξη επαλήθευσε τις εκτιμήσεις μας. Γιατί αν είχε τότε εξασφαλισθεί δεν χρειαζόταν να ... ξαναεξασφαλισθεί και στο Ελσίνκι!
Τίποτε θετικό;
Οπωσδήποτε η πορεία της Τουρκίας προς την Ε.Ε. θα εξαναγκάσει το καθεστώς της σε υποχωρήσεις. Ο εκδημοκρατισμός του πολιτικού της συστήματος και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έστω και με αργά βήματα θα προχωρούν μέρα με τη μέρα. Η πολιτική των κανονιοφόρων θα βρίσκει όλο και λιγότερους υποστηρικτές, γιατί οι ίδιοι οι δυτικοευρωπαίοι θα χρειάζονται συνθήκες ηρεμίας και σταθερότητας για τις επενδύσεις τους.
Υπ’ αυτή την έννοια η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, στο βαθμό που θα εκδημοκρατικοποιείται και θα εξανθρωπίζεται το καθεστώς της, θα είναι θετική για τούς λαούς της και την ευρύτερη περιοχή μας.
Άξιζε επομένως να μην εμποδίζαμε αυτήν την προοπτική, με τον όρο ότι θα εξασφαλίζαμε, όντως καθαρές λύσεις για τα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό.
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΗΛΙΑΡΑΚΗΣ