- ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ
- Γιάννης Μπουφίδης
- Τεύχος 4, Μάρτιος 2000, Εξώφυλλο
Τεύχος 4
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
29/1 Ανακομιδή λειψάνων Ιγνατίου, Ιερομάρτυς *
ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΑΓΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ, ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ιγνάτιος ήταν διάδοχος των Αποστόλων και χρημάτισε δεύτερος Επίσκοπος Αντιοχείας. Υπήρξε, μαζί με τον Επίσκοπο της Εκκλησίας της Σμύρνης Πολύκαρπο, μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη του Θεολόγου. Μαρτύρησε επί αυτοκράτορα Τραϊανού (98 - 117 μ.Χ.) στη Ρώμη, κατασπαραχθείς από τα θηρία.Μετά το φρικτό μαρτύριο του Αγίου, κάποιοι Χριστιανοί μάζεψαν από τον ιππόδρομο τα εναπομείναντα άγια λείψανά του και τα μετέφεραν στην Αντιόχεια. Η Σύναξη αυτού ετελείτο στην Μεγάλη Εκκλησία. Ἀπολυτίκιον.Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεῖς ἐν τῷ Σταυρῷ.Ὡς θησαυρὸν πλουτοποιῶν δωρημάτων, τὴν τῶν λειψάνων σου μυρίπνοον θήκην...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
16/1 Η προσκύνησις της Αλύσεωςτου Απ. Πέτρου *
Η ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΙΣ ΤΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΑΛΥΣΕΩΣΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ Την ημέρα αυτή τελούμε την προσκύνηση της τιμίας αλυσίδας του Αγίου Αποστόλου Πέτρου, με την οποία τον έδεσε και τον έριξε στην φυλακή ο τετράρχης Ηρώδης, σύμφωνα με την εξιστόρηση του Ευαγγελιστή Λουκά στις Πράξεις των Αποστόλων (12ο κεφάλαιο των Πράξεων).Ο Ηρώδης έβαλε τους Ιουδαίους και συνέλαβαν τον Απόστολο Πέτρο κατά τις ημέρες της εορτής των αζύμων. Και όταν τον έπιασε, τον έβαλε στην φυλακή. Τη νύκτα, πριν την ημέρα κατά την οποία ο Ηρώδης έμελλε να τον παρουσιάσει στον λαό, ο Απόστολος Πέτρος κοιμόταν μεταξύ δύο στρατιωτών και φρουροί φύλαγαν μπροστά στο κελί του. Ξαφνικά ήλθε Άγγελος Κυρίου και έλαμψε φως στο κελί. Αφού κτύπησε την πλευρά του Πέτρου, τον ξύπνησε και του είπ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ
Τετάρτη, 3 Μαρτίου 2004 - 11842 εμφανίσεις άρθρου
Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΧΤΥΠΑ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΟ ΗΠΕΙΡΟ
Στις 17 Δεκεμβρίου του 1913 υπογράφεται μια συνθήκη, γνωστή ως Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας των Έξι Ευρωπαϊκών Δυνάμεων, η οποία βάσει προκρούστειας λογικής επιβάλλει το διαχωρισμό της μίας και ενιαίας Ηπείρου σε δύο ζώνες.
Η Νότιος περιοχή αφήνεται στην Ελλάδα, ενώ η Βόρειος εντάσσεται στο αρτισύστατο Αλβανικό κράτος.
Εκείνη την ημέρα γεννήθηκε το όνομα Βόρειος Ήπειρος και από εκείνη την ημέρα άρχισε το ογδοηκονταετές, ως σήμερα, δράμα της.
Το δράμα μιας περιοχής Ελληνικής, με Ιστορία που ξεκινά απ’ τα βάθη των αιώνων και αποτελεί αδιάψευστη απόδειξη για την πραγματικότητα της ταυτότητάς της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρουσία των Ελλήνων εκεί μαρτυρείται από πολύ παλιά, πριν από την εμφάνιση οποιασδήποτε άλλης φυλετικής ομάδας. Άλλωστε, κάθε εύρημα που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη από τούς θολωτούς τάφους του 2.000 π.Χ. στον Αυλώνα και έπειτα, είναι ελληνικής προελεύσεως.
Παρόλα αυτά, στο παρελθόν διατυπώθηκαν απ’ τη μία επιφυλάξεις για την ελληνικότητα των Ηπειρωτών και απ’ την άλλη αμφισβητήσεις που ήθελαν να κατατάξουν τούς Ηπειρώτες στα φύλα των Ίλλυριών.
Οι θεωρίες αυτές όμως, διαψεύστηκαν από νεώτερες φιλολογικές έρευνες διαπρεπών ιλλυρολόγων και βαλκανολόγων, οι οποίοι όχι μόνο επιβεβαίωσαν τα λόγια του βυζαντινού ιστορικού Προκοπίου: «Έλληνες εισίν, Ηπειρώται καλούμενοι, άχρι Επιδάμνου πόλεως, ήπερ επιθαλαττία οικείται» αλλά και απέκλεισαν το ενδεχόμενο καταγωγής των Αλβανών απ’ τούς Ιλλυριούς και της αλβανικής γλώσσας απ’ την ιλλυρική.
Ασφαλώς υπήρξαν επιδρομές, κάθοδοι μεταναστευτικών λαών οι οποίοι αναστάτωνα κάτα καιρούς τον Ελληνισμό της Β. Ηπείρου, χωρίς όμως να κατορθώνουν ν’ αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της περιοχής, ο οποίος φέροντας τη σφραγίδα της Ελλάδας, ενισχυόταν και ολοκληρωνόταν σττο διάβα των αιώνων.
Η περιοχή γνώρισε τη Ρωμαϊκή κυριαρχία, τον Ελληνοχριστιανικό Βυζαντινό πολιτισμό, το σκοτάδι της Τουρκοκρατίας. Σ’ αυτή την τελευταία ζοφερή περίοδο, το ελληνικό φρόνημα διατηρείται ακμαίο παρά τις διώξεις, τις βιαιότητες, τις προσπάθειες εξισλαμισμού και αφελληνισμού. Σε εποχή που «όλα τάσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά», και ο Τούρκος κατακτητής με τούς νεοφώτιστους μουσουλμάνους Γκέγκηδες και τούς Τουρκαλβανούς μεταχειρίζεται εξευτελιστικά και απάνθρωπα τούς Βορειοηπειρώτες, προβάλλει ο λόγος ο αρματωμένος, τα αντιστασιακά «μιλήματα» του ηγουμένου του μοναστηριού της Αρδενίτσας, του Νεκταρίου Τέρπου, να ενθαρρύνει και να στηρίξει το δοκιμαζόμενο λαό.
Μισό αιώνα αργότερα, στην ίδια κριτική περιοχή, ο νεομάρτυρας Κοσμάς ο Αιτωλός ολοκληρώνει το έργο του Τέρπου και το στεφανώνει με το μαρτύριό του.
Ο Πατρο-Κοσμάς θέτει ως διττό σκοπό της ζωής του την ανάσχεση του γλωσσικού αφελληνισμού παράλληλα με τη διαφύλαξη της πίστης και της Ορθοδοξίας.
Πασχίζει για την εκπαιδευτική αναγέννηση του έθνους και τη στερέωση της χριστιανικής πίστης διατρέχοντας την Ήπειρο απ’ άκρη σ’ άκρη.
Σε κάθε χωριό ρωτά αν έχουν σχολείο και σ’ αρνητική απάντηση υποδεικνύει με την τόσο δυνατή όσο και απλή γλώσσα του:
«...ωσάν θέλετε, χαρίσατέ μου και ένα σχολείο εδώ εις την χώραν σας, να μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά σας. Να βάλετε έναν ρεφενέ, να βάλετε και επιτρόπους να το κυβερνούν το σχολείο και να βάνουν και ένα δάσκαλο να μαθαίνει όλα τα παιδιά, και πλούσια και φτωχά, χωρίς να πληρώνουν... Δε βλέπετε ότι αγρίεψε το γένος από την αμάθεια και εγίναμε ως θηρία; ... Καλύτερα αδελφέ μου να έχεις εις την χώραν σου σχολείον, παρά να έχεις βρύσες και ποταμούς...».
Με ακατάβλητο θάρρος, με αγωνιστική αδιαλλαξία κατά της τυραννίας, ο ασυμβίβαστος εθναπόστολος Κοσμάς συστήνει 240 στοιχειώδη σχολεία και γυμνάσια, όχι βέβαια μόνο στην Ήπειρο αλλά κυρίως σ’ αυτήν.
Το έργο του Αγίου Κοσμά καρποφορεί και η Μοσχόπολη, η Κορυτσά, η Πρεμετή, το Αργυρόκαστρο, το Λάμποβο, οι Άγιοι Σαράντα και άλλες πόλεις εξελίσσονται σε κέντρα πολυσχιδούς ακτινοβολίας και γεννούν ανθρώπους φωτισμένους σαν τον Ζάππα, τον Αρσάκη, τον Ζωγράφο, τον Μπάγκα, τον Σινά.
Οι πατριώτες αυτοί ίδρυσαν στις γενέτειρές τους σχολεία, βιβλιοθήκες, ευαγή ιδρύματα απ’ τα οποία επωφελήθηκαν και αλλοεθνείς, αλλόθρησκοι και αλλόγλωσσοι. Παράλληλα έκαναν σπουδαίες δωρεές στο Ελληνικό κράτος, το οποίο είχε αρχίσει πρσπάθεια ανοικοδόμησης μετά την απελευθέρωσή του απ’ τούς Τούρκους.
Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων, ο Ελληνικός στρατός απελευθερώνει και τα εδάφη της Β. Ηπείρου και υψώνει την Ελληνική Σημαία στην Κορυτσά.
Τα συμφέροντα όμως των Μ. Δυνάμεων θέτουν σε νέα δοκιμασία την περιοχή με την πρωτοβουλία τους να συστήσουν Αλβανικό κράτος, στο οποίο παραχωρούν βίαια τη Β. Ήπειρο.
Οι Έλληνες ξεσηκώνονται και πάλι, κηρύσσουν την αυτονομία τους και σχηματίζουν κυβέρνηση με το Γ. Ζωγράφο. Αναγκάζουν τις Μ. Δυνάμεις και την Αλβανία να υπογράψουν το Πρωτόκολλο της Κερκυρας (1914) δηλ. την αυτονομία της Β. Ηπείρου αλλά και πάλι οι υποσχέσεις μένουν στα χαρτιά και μόνο.
Το 1940 ο Ελληνικός στρατός μπαίνει θριαμβευτής ξανά στην περιοχή και ενώ όλα δείχνουν να έχουν πάρει το δρόμο τους, η επέμβαση των Μ. Δυνάμεων ξαναφέρνει τη σκλαβιά στη Βορειοηπειρώτικη γη.
Η δικτατορία του Χοτζα επιδίδεται σ’ έναν επίμονο, συστηματικό και ολοκληρωτικό αφελληνισμό: Τα πλέον στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα παραγνωρίζονται και κακοποιούνται βάναυσα· πατριώτες διώκονται, φυλακίζονται, εκτελούνται, τα ελληνικά σχολεία κλείνουν το ένα μετά το άλλο ενώ ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα δεσπόζουν στην πολύπαθη γη.
Ούτε λόγος βέβαια για την Ορθόδοξη Πίστη, βασικό στοιχείο της διατήρησης της εθνικής ταυτότητας και συνείδησης των ομογενών μας. Αντίθετα, τα Ελληνόπουλα διδάσκονται στα σχολεία: «... ο Χριστός είναι ένα φανταστικό πρόσωπο των θρησκευτικών παραμυθιών. Δε γεννήθηκε και δεν έζησε ποτέ και ό,τι λέγεται για τη γέννησή ή τη ζωη του είναι μόνο παραμύθια...»! (Λογοτεχνικά αναγνώσματα για την Όγδοη τάξη-1985).
Η φωνή του δοκιμαζόμενου λαού όμως δεν παύει ν’ ακούγεται μέσα απ’ την αντίσταση και τον αγώνα, μέσα απ’ τις προσπάθειες για το χτίσιμο των εκκλησιών του και τη διαφύλαξη της Ορθοδοξίας. Κι ενώ συμβαίνουν αυτά, το επίσημο ελληνικό κράτος, επί δεκαετίες, ΚΩΦΕΥΕΙ στα βασανιστήρια και στις αγωνιώδεις κραυγές για βοήθεια των Βορειοηπειρωτών και εγκληματικά σιωπά, αδιαφορεί, ξεχνά... Αναμφίβολα είναι βαριές οι ευθύνες της Ελλάδας για την τότε στάση και αντιμετώπιση του ζητήματος, είναι βαρύτερες όμως σήμερα που το πολιτικό καθεστώς της Αλβανίας έχει πια πετάξει τη μάσκα και απροκάλυπτα φανερώνει το αληθινό του πρόσωπο.
Στελέχη της «ΟΜΟΝΟΙΑΣ» γλώσσα κφυλακίζονται· Βορειοηπειρώτες χάνουν τις δουλειές τους· ληστοσυμμορίες τρομοκρατούν· περιουσίες καταπατούνται ενώ οι δάσκαλοι απειλούνται να μη διαδάσκουν την ελληνική αι η Ορθοδοξία εμποδίζεται ν’ αναπτυχθεί.
Χρέος δικό μας είναι να θωρακίσουμε με κάθε εγγύηση τη Β. Ήπειρο, ώστε να μη σβήσει αυτό το κομμάτι του Ελληνισμού, να μείνουν στις εστίες τους τ’ αδέλφια μας και ν’ αναπτύξουν ελεύθερα και μέσα από δημοκρατικες διαδικασίες τον πολιτισμό τους.
Οι καιροί δε συγχωρούν πλέον την αβελτηρία και τον αβδηριτισμό μας και η Ιστορία που γράφεται καθημερινά, ωσάν αμείλικτος κριτής Θ’ ΑΠΟΔΩΣΕΙ ΕΥΘΥΝΕΣ, αργά η γρήγορα, εκεί και σ’ αυτούς που πρέπει...
Δέσποινα Σπύρου - Εκπαιδευτικός
__________
Πηγές:
1) Περιοδικό «Εποπτεία» (Τ. 163, 1991)
2) Β. Ηπειρος - Ιστορία - Πολιτισμός: Εταιρεία των φίλων Πολεμ. Μουσείου (1990)
3) Β. Ήπειρος - Μακεδονία - Θράκη: Εταιρεία των φίλων Πολεμ. Μουσείου (1992)
4) Κ. Σαρδελή: Ο Άγιος των Σκλάβων ο Αιτωλός (1970)
5) Φυλλάδια της Συντον. Φοιτητ. Ένωσης Βορειοηπ. Αγώνα (ΣΦΕΒΑ)