- Αθεϊα το καύχημα της εποχής μας! (Φώτη Κόντογλου)
- Ο Μέγας Ιεροξεταστής. Οι τρείς πειρασμοί.
- Ζωή πολυμέριμνη, χωρίς καμμία εσωτερική ευτυχία (Φώτη Κόντογλου)
- Το βαθύ μυστήριο της Ορθοδοξίας. Ας το διαφυλάξουμε. (Φώτη Κόντογλου)
- Οι Ελληνικές γιορτές και τα αγνά έθιμά μας (Φώτης Κόντογλου)
- Ο Γιάννης ο Βλογημένος (Φώτη Κόντογλου)
- Αποσπάσματα από τα «Μυστικά Άνθη» του Φώτη Κόντογλου
- Ο Χριστιανισμός και ο Μωαμεθανισμός. Δυό συγγενικές μα και διαφορετικές θρησκείες. (Φώτη Κόντογλου)
- Τι είναι η Ρωμηοσύνη (του Φώτη Κόντογλου)
- Οι χαμογελαστοί εχθροί και ο Μύθος του χταποδιού (Φώτη Κόντογλου)
- Το αληθινό Βυζάντιο. Η αρχοντική και βασιλική πολιτεία. (Φώτη Κόντογλου)
- Βιογραφία Φώτη Κόντογλου
Κόντογλου Φώτης
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
21/11 Τα Εισόδια της Θεοτόκου *
ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ Νους ανθρώπινος δεν μπορεί να συλλάβη το έργο της θείας οικονομίας, τι έκαμε δηλαδή και τι κάνει η αγάπη και η σοφία του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου.Το έργο αυτό πραγματοποιήθηκε από τον Σωτήρα Κύριο στον κόσμο, παραδίδεται από την Εκκλησία και κηρύσσεται στη θεία Γραφή από τους Ευαγγελιστάς και τους Αποστόλους, και οι πιστοί το δέχονται "διά της πίστεως", όχι σαν ιστορική γνώση και σαν φυσική ανακάλυψη, αλλά σαν Αποκάλυψη Θεού και ιερή Παράδοση της Εκκλησίας.Μέσα σ’ έναν τέτοιο κόσμο θείας Αποκαλύψεως και ιερής Παραδόσεως της Εκκλησίας, που τον θεωρούμε και τον ζούμε "διά της πίστεως" τοποθετείται η σημερινή εορτή των Εισοδίων της Υπεραγίας Θεοτόκου."Αγνείας γαρ έχει υπόθεσιν και του κοινού γένους ...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
8/11 Η Σύναξις των Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ *
Η ΣΥΝΑΞΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΩΝ ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΓΑΒΡΙΗΛ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ Σήμερα η Εκκλησία τελεί Σύναξη (=συνάθροιση-συγκέντρωση) «εις τιμήν και μνήμην των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών Ασωμάτων και Ουρανίων Δυνάμεων».Ανάμεσα στον Θεό και στον άνθρωπο είναι οι Άγγελοι, που δημιουργήθηκαν από τον Θεό πριν από τον κόσμο και τον άνθρωπο, καθώς λέει η θεία Γραφή·"ότε εγενήθησαν άστρα, ήνεσάν με εν φωνή μεγάλη πάντες άγγελοί μου". Το έργο των αγίων Αγγέλων είναι να υπηρετούν στη σωτηρία των ανθρώπων, όπως πάλι μας το λέει η θεία Γραφή·"...εις διακονίαν αποστελλόμενα δια τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν". Στην Αγία Γραφή συναντούμε τρεις Αρχαγγέλους με τα ονόματά τους, τον Μιχαήλ, τον Γαβριήλ και τον Ραφαήλ, που εκτελούν διακονία για τη ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Βιογραφία Φώτη Κόντογλου
Δευτέρα, 13 Ιουλίου 2015 - 6934 εμφανίσεις άρθρου
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
Ο Φώτιος Κόντογλου, γεννήθηκε στις Κυδωνίες (Αϊβαλί) της Μικράς Ασίας, στις 8 Νοεμβρίου 1895, ως το τέταρτο παιδί της οικογενείας του Νικολάου Αποστολέλη και της Δέσποινας Κόντογλου. Ένα χρόνο μετά τη γέννησή του πεθαίνει ο πατέρας του και την κηδεμονία του αναλαμβάνει ο θείος του ιερομόναχος π. Στέφανος Κόντογλου, ηγούμενος του οικογενειακού μονυδρίου της Αγίας Παρασκευής. Από αγάπη και ευγνωμοσύνη προς το πρόσωπο του θείου του, έλαβε ως επώνυμο, το επίθετο της οικογένειας της μητέρας του. Το 1906 τελείωσε το δημοτικό σχολείο της Κάτω Χώρας και ενεγράφη στο γυμνάσιο του Αϊβαλί. Πριν ακόμα τελείωσει το γυμνάσιο μαζί με τους συμμαθητές του Στρατή Δούκα και Πάνο Βαλσαμάκη, εξέδωσε το πολυγραφημένο περιοδικό «Μέλισσα». Το Σεπτέμβριο του 1913 ο θείος του τον εγγράφει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Κατά τη διάρκεια του Α´ Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένειά του αναγκάζεται να του διακόψει το επίδομα σπουδών και μαζί με το συμμαθητή του Σπύρο Παπαλουκά, εργάζονται σε φωτογραφεία και βάφουν θεατρικά σκηνικά. Με την καταστροφή του Αϊβαλίου (1914–1917) χάνει τη μητέρα και το θείο του, διακόπτει τις σπουδές του και μεταβαίνει στην Ευρώπη όπου εργάζεται ως ανθρακωρύχος. Παραμένει στο Παρίσι και συνεργάζεται με την εφημερίδα Illustration. Το 1919 επιστρέφει στο Αϊβαλί όπου διδάσκει γαλλικά στο Παρθεναγωγείο της πόλης. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922) εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα. Αρχίζει να δημιουργεί και να οργανώνει τις πρώτες εκθέσεις έργων του.
Το 1927 παντρεύεται τη συμπατριώτισσά του Μαρία Χατζηκαμπούρη και τον ίδιο χρόνο αναλαμβάνει την επιμέλεια του περιοδικού «Φιλική Εταιρεία». Δυό χρόνια μετά γεννιέται η κόρη του Δέσπω και αρχίζει συνεργασία με τα περιοδικά «Ελληνικά Γράμματα» και «Νέα Εστία», ενώ συνεχίζει τη φιλοτέχνηση σκηνικών. Το 1930 προσελήφθη από το Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, ως τεχνικός επόπτης των συλλογών του. Το 1932 κτίζει το σπίτι του στην οδό Βιζυηνού 16 (περιοχή Κυπριάδου), όπου μαζί με τους μαθητές του Γιάννη Τσαρούχη και Νίκο Εγγονόπουλο ζωγραφίζουν με νωπογραφίες ένα δωμάτιό του. Το 1933 τον βρίσκει στην Αίγυπτο, όπου εργάζεται για το Κοπτικό Μουσείο και το 1934 συμμετέχει στην 19η Biennale της Βενετίας. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής αναγκάζεται να πουλήσει το σπίτι του για ένα σακί αλεύρι! Τα πρώτα μετακατοχικά χρόνια (1944–1950) είναι χρόνια λογοτεχνικής και εικαστικής δημιουργίας. Συμμετέχει σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής, εκδίδονται πολλά από τα βιβλία του, ενώ τη δεκαετία 1950-60 βρίσκεται στη κορύφωση της αγιογραφικής του δραστηριότητας.
Επιστέγασμα του πλούσιου λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού του έργου, ήταν η απονομή του παρασήμου, του Ταξιάρχη του Βασιλικού Τάγματος του Φοίνικος (1960). Η Ακαδημία Αθηνών στις 24 Μαρτίου 1965, του απένειμε την ανώτατη διάκρισή της, το «Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών». Ήταν μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Ο Φώτης Κόντογλου επέστρεψε στο Δημιουργό, στις 4 το μεσημέρι της 13ης Ιουλίου 1965, στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», όπου νοσηλευόταν από τις αρχές Ιουνίου, μετά από σοβαρό αυτοκινητιστικό δυστύχημα στη περιοχή του Φαλήρου. Την εξόδιο ακολουθία του τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χρυσόστομος, το απόγευμα της 14ης Ιουλίου, στον ιερό κοιμητηριακό ναό του Α´ Νεκροταφείου Αθηνών, όπου έγινε και η ταφή του. Επικηδείους λόγους εκφώνησαν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, ο Μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος και ο Ακαδημαϊκός Ηλίας Βενέζης. Μετά την εκταφή του η ανακομιδή των οστών του έγινε στην Ιερά Μονή Αγίας Παρασκευής Νέας Μάκρης.
Το λογοτεχνικό του έργο
Στα γράμματα εμφανίστηκε το 1919, με το βιβλίο του «Πέδρο Καζάς». Ακολούθησε πλούσια λογοτεχνική παραγωγή με την έκδοση των έργων του: «Βασάντα» (1923), «Ταξίδια» (1928), «Ο αστρολάβος» (1934), «Φημισμένοι άνδρες και λησμονημένοι» (1942), «Ο Θεός Κόνανος και το Μοναστήρι του το λεγόμενο Καταβύθιση» (1943), «Τα Δαιμόνια της Φρυγίας, Εξ Ανατολών πνεύματα οργισμένα» (1943), «Έλληνες θαλασσινοί στις θάλασσες της Νοτιάς, Η Αφρική και οι θάλασσες της Νοτιάς» (1944), «Ιστορία ενός καραβιού που χάθηκε απάνου σε μια ξέρα» (1944), «Ιστορίες και περιστατικά» (1944), «Οι αρχαίοι άνθρωποι της Ανατολής» (1945), «Βίος και πολιτεία του Βλασίου Πασκάλ του δια Χριστόν σαλού» (1947), «Βίος και άσκησις του οσίου Πατρός ημών Αγίου Μάρκου του Αναχωρητού» (1947), «Άνθος ήγουν λόγια ανθολογημένα από τους πατέρας» (1949), «Πηγή ζωής» (1951), «Το κατά Ματθαίον Άγιον Ευαγγέλιον εξηγημένον» (1952), «Το θρηνητικό συναξάρι Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου» (1953), «Εικόνες της Παναγίας» (1953), «Βίος και πολιτεία του Αγίου και ενδόξου Ιερομάρτυρος Θεράποντος του Θαυματουργού» (1955), «Η αγιασμένη Ελλάδα» (1957), «Όρη άγια» (1958), «Οι Άγιοι Ραφαήλ και Νικόλαος και η Εικόνα του Χριστού οπού ευρέθη εις την Καρυάν της Θέρμης» (1961), «Η απελπισία του θανάτου εις την θρησκευτικήν ζωγραφικήν της Δύσεως και η ειρηνόχυτος και πλήρης ελπίδος ορθόδοξος εικονογραφία» (1961), «Σημείον Μέγα» (1961), «Έργα Α´ Το Αϊβαλί η πατρίδα μου» (1961), «Έργα Β´ Αδάμαστες ψυχές» (1961) και τέλος η «Έκφρασις» (1961) που βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών.
Το αγιογραφικό του έργο
Ο Κόντογλου κατά τη διάρκεια της ζωής του, φιλοτέχνησε φορητές αγιογραφίες, τοιχογραφίες, τοπία, σχέδια βιβλίων, περιοδικών, ποιητικών συλλογών, πορτραίτα και αγιογράφησε τους ιερούς ναούς: Αγίας Λουκίας της οικογένειας Ζαΐμη στο Ρίο Πατρών, Ζωοδόχου Πηγής Παιανίας, Ευαγγελισμού Ρόδου, Αγίας Παρασκευής Παιανίας, Καπνικαρέας Αθηνών, Αγίου Ανδρέα Κάτω Πατησίων, Αγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου, Αγίου Γεωργίου Κυψέλης, το ναΰδριο της οικογένειας Καμπάνη στην Παιανία, το παρεκκλήσιο της Πολυκλινικής Αθηνών, το ναΰδριο της οικογένειας Γουλανδρή στην Εκάλη και τα παρεκκλήσια των Ιερών Ναών Αγίου Κωνσταντίνου Ομονοίας και Αγίας Βαρβάρας Αιγάλεω.
Συντάκτης Βιογραφικού: Παν. Ριζόπουλος
__________
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαιδεία, τ.7, Αθήνα 1965
Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό «ΠΑΠΥΡΟΣ, ΛΑΡΟΥΣ», τ. 35, Αθήνα 1989
Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαιδεία, τ. 14, Αθήνα 1930
«ΕΚΚΛΗΣΙΑ», επίσημον δελτίον της Εκκλησίας της Ελλάδος, έτος ΜΒ
Νίκος Ζίας, «Φώτης Κόντογλου», έκδοση της Εμπορικής Τραπέζης της Ελλάδος, Αθήνα 1991
Ιωσήφ Βιβιλάκης «Φώτης Κόντογλου, εν εικόνι διαπορευόμενος», εκδόσεις «Ακρίτας», Αθήνα 1995
Ιωάννης Μ. Χατζηφώτης, «Φώτιος Κόντογλου», εκδόσεις «Γραμμή», Αθήνα 1978
«Ο Φώτης Κόντογλου και οι μαθητές του», κατάλογος έκθεσης (Βίλλα Bianca 5/10 – 3/11/2002), έκδοση της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2002
Ακολουθεί το ίδιο κείμενο σε πολυτονική γραφή
Ὁ Φώτιος Κόντογλου, γεννήθηκε στὶς Κυδωνίες (Ἀϊβαλί) τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, στὶς 8 Νοεμβρίου 1895, ὡς τὸ τέταρτο παιδὶ τῆς οἰκογενείας τοῦ Νικολάου Ἀποστολέλη καὶ τῆς Δέσποινας Κόντογλου. Ἕνα χρόνο μετὰ τὴ γέννησή του πεθαίνει ὁ πατέρας του καὶ τὴν κηδεμονία του ἀναλαμβάνει ὁ θεῖος του ἱερομόναχος π. Στέφανος Κόντογλου, ἡγούμενος τοῦ οἰκογενειακοῦ μονυδρίου τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς. Ἀπὸ ἀγάπη καὶ εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸ πρόσωπο τοῦ θείου του, ἔλαβε ὡς ἐπώνυμο, τὸ ἐπίθετο τῆς οἰκογένειας τῆς μητέρας του. Τὸ 1906 τελείωσε τὸ δημοτικὸ σχολεῖο τῆς Κάτω Χώρας καὶ ἐνεγράφη στὸ γυμνάσιο τοῦ Ἀϊβαλί. Πρὶν ἀκόμα τελείωσει τὸ γυμνάσιο μαζὶ μὲ τοὺς συμμαθητές του Στρατῆ Δούκα καὶ Πάνο Βαλσαμάκη, ἐξέδωσε τὸ πολυγραφημένο περιοδικὸ «Μέλισσα». Τὸ Σεπτέμβριο τοῦ 1913 ὁ θεῖος του τὸν ἐγγράφει στὴ Σχολὴ Καλῶν Τεχνῶν. Κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ Α´ Παγκοσμίου Πολέμου ἡ οἰκογένειά του ἀναγκάζεται νὰ τοῦ διακόψει τὸ ἐπίδομα σπουδῶν καὶ μαζὶ μὲ τὸ συμμαθητή του Σπύρο Παπαλουκᾶ, ἐργάζονται σὲ φωτογραφεῖα καὶ βάφουν θεατρικὰ σκηνικά. Μὲ τὴν καταστροφὴ τοῦ Ἀϊβαλίου (1914–1917) χάνει τὴ μητέρα καὶ τὸ θεῖο του, διακόπτει τὶς σπουδές του καὶ μεταβαίνει στὴν Εὐρώπη ὅπου ἐργάζεται ὡς ἀνθρακωρύχος. Παραμένει στὸ Παρίσι καὶ συνεργάζεται μὲ τὴν ἐφημερίδα Illustration. Τὸ 1919 ἐπιστρέφει στὸ Ἀϊβαλὶ ὅπου διδάσκει γαλλικὰ στὸ Παρθεναγωγεῖο τῆς πόλης. Μετὰ τὴ Μικρασιατικὴ Καταστροφὴ (1922) ἐγκαταστάθηκε μόνιμα στὴν Ἀθήνα. Ἀρχίζει νὰ δημιουργεῖ καὶ νὰ ὀργανώνει τὶς πρῶτες ἐκθέσεις ἔργων του.
Τὸ 1927 παντρεύεται τὴ συμπατριώτισσά του Μαρία Χατζηκαμπούρη καὶ τὸν ἴδιο χρόνο ἀναλαμβάνει τὴν ἐπιμέλεια τοῦ περιοδικοῦ «Φιλικὴ Ἑταιρεία». Δυὸ χρόνια μετὰ γεννιέται ἡ κόρη του Δέσπω καὶ ἀρχίζει συνεργασία μὲ τὰ περιοδικὰ «Ἑλληνικὰ Γράμματα» καὶ «Νέα Ἑστία», ἐνῷ συνεχίζει τὴ φιλοτέχνηση σκηνικῶν. Τὸ 1930 προσελήφθη ἀπὸ τὸ Βυζαντινὸ Μουσεῖο Ἀθηνῶν, ὡς τεχνικὸς ἐπόπτης τῶν συλλογῶν του. Τὸ 1932 κτίζει τὸ σπίτι του στὴν ὁδὸ Βιζυηνοῦ 16 (περιοχὴ Κυπριάδου), ὅπου μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του Γιάννη Τσαρούχη καὶ Νίκο Ἐγγονόπουλο ζωγραφίζουν μὲ νωπογραφίες ἕνα δωμάτιό του. Τὸ 1933 τὸν βρίσκει στὴν Αἴγυπτο, ὅπου ἐργάζεται γιὰ τὸ Κοπτικὸ Μουσεῖο καὶ τὸ 1934 συμμετέχει στὴν 19η Biennale τῆς Βενετίας. Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς Κατοχῆς ἀναγκάζεται νὰ πουλήσει τὸ σπίτι του γιὰ ἕνα σακὶ ἀλεύρι! Τὰ πρῶτα μετακατοχικὰ χρόνια (1944–1950) εἶναι χρόνια λογοτεχνικῆς καὶ εἰκαστικῆς δημιουργίας. Συμμετέχει σὲ ὁμαδικὲς ἐκθέσεις ζωγραφικῆς, ἐκδίδονται πολλὰ ἀπὸ τὰ βιβλία του, ἐνῷ τὴ δεκαετία 1950-60 βρίσκεται στὴ κορύφωση τῆς ἁγιογραφικῆς του δραστηριότητας.
Ἐπιστέγασμα τοῦ πλούσιου λογοτεχνικοῦ καὶ καλλιτεχνικοῦ του ἔργου, ἦταν ἡ ἀπονομὴ τοῦ παρασήμου, τοῦ Ταξιάρχη τοῦ Βασιλικοῦ Τάγματος τοῦ Φοίνικος (1960). Ἡ Ἀκαδημία Ἀθηνῶν στὶς 24 Μαρτίου 1965, τοῦ ἀπένειμε τὴν ἀνώτατη διάκρισή της, τὸ «Ἀριστεῖο Γραμμάτων καὶ Τεχνῶν». Ἦταν μέλος τοῦ Καλλιτεχνικοῦ Ἐπιμελητηρίου Ἑλλάδος καὶ τῆς Ἑταιρείας Ἑλλήνων Λογοτεχνῶν. Ὁ Φώτης Κόντογλου ἐπέστρεψε στὸ Δημιουργό, στὶς 4 τὸ μεσημέρι τῆς 13ης Ἰουλίου 1965, στὸ νοσοκομεῖο «Εὐαγγελισμός», ὅπου νοσηλευόταν ἀπὸ τὶς ἀρχὲς Ἰουνίου, μετὰ ἀπὸ σοβαρὸ αὐτοκινητιστικὸ δυστύχημα στὴ περιοχὴ τοῦ Φαλήρου. Τὴν ἐξόδιο ἀκολουθία του τέλεσε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος Χρυσόστομος, τὸ ἀπόγευμα τῆς 14ης Ἰουλίου, στὸν ἱερὸ κοιμητηριακὸ ναὸ τοῦ Α´ Νεκροταφείου Ἀθηνῶν, ὅπου ἔγινε καὶ ἡ ταφή του. Ἐπικηδείους λόγους ἐκφώνησαν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν, ὁ Μητροπολίτης Μυτιλήνης Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἀκαδημαϊκὸς Ἠλίας Βενέζης. Μετὰ τὴν ἐκταφή του ἡ ἀνακομιδὴ τῶν ὀστῶν του ἔγινε στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίας Παρασκευῆς Νέας Μάκρης.
Τὸ λογοτεχνικό του ἔργο
Στὰ γράμματα ἐμφανίστηκε τὸ 1919, μὲ τὸ βιβλίο του «Πέδρο Καζάς». Ἀκολούθησε πλούσια λογοτεχνικὴ παραγωγὴ μὲ τὴν ἔκδοση τῶν ἔργων του: «Βασάντα» (1923), «Ταξίδια» (1928), «Ὁ ἀστρολάβος» (1934), «Φημισμένοι ἄνδρες καὶ λησμονημένοι» (1942), «Ὁ Θεὸς Κόνανος καὶ τὸ Μοναστήρι του τὸ λεγόμενο Καταβύθιση» (1943), «Τὰ Δαιμόνια της Φρυγίας, Ἓξ Ἀνατολῶν πνεύματα ὀργισμένα» (1943), «Ἕλληνες θαλασσινοὶ στὶς θάλασσες τῆς Νοτιᾶς, Ἡ Ἀφρικὴ καὶ οἱ θάλασσες τῆς Νοτιᾶς» (1944), «Ἱστορία ἑνὸς καραβιοῦ ποὺ χάθηκε ἀπάνου σὲ μιὰ ξέρα» (1944), «Ἱστορίες καὶ περιστατικά» (1944), «Οἱ ἀρχαῖοι ἄνθρωποι τῆς Ἀνατολῆς» (1945), «Βίος καὶ πολιτεία τοῦ Βλασίου Πασκὰλ τοῦ διὰ Χριστὸν σαλοῦ» (1947), «Βίος καὶ ἄσκησις τοῦ ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ἁγίου Μάρκου τοῦ Ἀναχωρητοῦ» (1947), «Ἄνθος ἤγουν λόγια ἀνθολογημένα ἀπὸ τοὺς πατέρας» (1949), «Πηγὴ ζωῆς» (1951), «Τὸ κατὰ Ματθαῖον Ἅγιον Εὐαγγέλιον ἐξηγημένον» (1952), «Τὸ θρηνητικὸ συναξάρι Κωνσταντίνου τοῦ Παλαιολόγου» (1953), «Εἰκόνες τῆς Παναγίας» (1953), «Βίος καὶ πολιτεία τοῦ Ἁγίου καὶ ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Θεράποντος τοῦ Θαυματουργοῦ» (1955), «Ἡ ἁγιασμένη Ἑλλάδα» (1957), «Ὄρη ἅγια» (1958), «Οἱ Ἅγιοι Ραφαὴλ καὶ Νικόλαος καὶ ἡ Εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ὁποῦ εὑρέθη εἰς τὴν Καρυὰν τῆς Θέρμης» (1961), «Ἡ ἀπελπισία τοῦ θανάτου εἰς τὴν θρησκευτικὴν ζωγραφικὴν τῆς Δύσεως καὶ ἡ εἰρηνόχυτος καὶ πλήρης ἐλπίδος ὀρθόδοξος εἰκονογραφία» (1961), «Σημεῖον Μέγα» (1961), «Ἔργα Α´ Τὸ Ἀϊβαλὶ ἡ πατρίδα μου» (1961), «Ἔργα Β´ Ἀδάμαστες ψυχές» (1961) καὶ τέλος ἡ «Ἔκφρασις» (1961) ποὺ βραβεύθηκε ἀπὸ τὴν Ἀκαδημία Ἀθηνῶν.
Τὸ ἁγιογραφικό του ἔργο
Ὁ Κόντογλου κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ζωῆς του, φιλοτέχνησε φορητὲς ἁγιογραφίες, τοιχογραφίες, τοπία, σχέδια βιβλίων, περιοδικῶν, ποιητικῶν συλλογῶν, πορτραῖτα καὶ ἁγιογράφησε τοὺς ἱεροὺς ναούς: Ἁγίας Λουκίας τῆς οἰκογένειας Ζαΐμη στὸ Ρίο Πατρών, Ζωοδόχου Πηγῆς Παιανίας, Εὐαγγελισμοῦ Ρόδου, Ἁγίας Παρασκευῆς Παιανίας, Καπνικαρέας Ἀθηνῶν, Ἁγίου Ἀνδρέα Κάτω Πατησίων, Ἁγίου Χαραλάμπους Πολυγώνου, Ἁγίου Γεωργίου Κυψέλης, τὸ ναΰδριο τῆς οἰκογένειας Καμπάνη στὴν Παιανία, τὸ παρεκκλήσιο τῆς Πολυκλινικῆς Ἀθηνῶν, τὸ ναΰδριο τῆς οἰκογένειας Γουλανδρῆ στὴν Ἐκάλη καὶ τὰ παρεκκλήσια τῶν Ἱερῶν Ναῶν Ἁγίου Κωνσταντίνου Ὁμονοίας καὶ Ἁγίας Βαρβάρας Αἰγάλεω.
________
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Θρησκευτικὴ καὶ Ἠθικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία, τ.7, Ἀθήνα 1965
Ἐγκυκλοπαιδικὸ Λεξικὸ «ΠΑΠΥΡΟΣ, ΛΑΡΟΥΣ», τ. 35, Ἀθήνα 1989
Μεγάλη Ἑλληνικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία, τ. 14, Ἀθήνα 1930
«ΕΚΚΛΗΣΙΑ», ἐπίσημον δελτίον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἔτος ΜΒ´, τ. 15, Ἀθήνα 1965
Νίκος Ζίας, «Φώτης Κόντογλου», ἔκδοση τῆς Ἐμπορικῆς Τραπέζης τῆς Ἑλλάδος, Ἀθήνα 1991
Ἰωσὴφ Βιβιλάκης «Φώτης Κόντογλου, ἐν εἰκόνι διαπορευόμενος», ἐκδόσεις «Ἀκρίτας», Ἀθήνα 1995
Ἰωάννης Μ. Χατζηφώτης, «Φώτιος Κόντογλου», ἐκδόσεις «Γραμμή», Ἀθήνα 1978
«Ὁ Φώτης Κόντογλου καὶ οἱ μαθητές του», κατάλογος ἔκθεσης (Βίλλα Bianca 5/10 – 3/11/2002), ἔκδοση τῆς Δημοτικῆς Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2002
Συντάκτης Βιογραφικοῦ: Παν. Ριζόπουλος