- Λόγος απολογητικός για όσους κατηγορούν τις Άγιες Εικόνες (Αγίου Ιωάννου Δαμάσκηνού)
- Η 25η Μαρτίου - Διπλή Εορτή
- Α’ Κυριακή των Νηστειών - Κυριακή της Ορθοδοξίας
- Το διά Κολλύβων Θαύμα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- Α’ Χαιρετισμοί
- Είπε Γέρων... «Περί Νηστείας»
- Καθαρά Δευτέρα
- Κυριακή της Τυρινής
- Κυριακή της Απόκρεω
- Ψυχοσάββατο
- Κυριακή του Ασώτου
- Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου - Αρχή Τριωδίου
- Η ψήφιση του Νόμου για τον «γάμο» των ομοφυλοφίλων
- «Του αλλοιώσαι καιρούς και νόμους»
- Η προς Διόγνητον Επιστολή
- Η Αμφίεση των Γυναικών
- «Μνημονεύετε της Γυναικός Λώτ...»
- Η Αποτείχιση Ορθοδόξων Πιστών από τους Αιρετικούς Επισκόπους
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: «Ζούμε σε ημέρες Νώε και του ερχομού της Δευτέρας Παρουσίας»!
- Η ασέβεια των σημερινών κληρικών στα Δόγματα και τις Παραδόσεις της Εκκλησίας
- «Μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι». Γιατί ο Θεός στέλνει πνεύμα πλάνης στους ανθρώπους;
- Το Νόημα και ο Εορτασμός των Θεοφανείων (Βίντεο)
- Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς: «Όσοι δεν έχουν την Αλήθεια, βρίσκονται εκτός Εκκλησίας»!
- Περί Σεισμών: Φυσικά Φαινόμενα ή Θεομηνίες;
- Ο Γιάννης ο Βλογημένος (Φώτη Κόντογλου)
- Η Εορτή του Αγίου Βασιλείου και της Πρωτοχρονιάς, σήμερα
- Η έσχατη μάχη
- Χριστούγεννα: «Η Μητρόπολις των Εορτών»
- Η Μεγάλη Εορτή των Χριστουγέννων, σήμερα!
- Η Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως και τα μηνύματά της
- Πού πήγε το νόημα των Χριστουγέννων σήμερα;
- Κυριακή των Αγίων Προπατόρων
- Τελικά θέλουμε κάτι από τον Χριστό ή θέλουμε τον ίδιο τον Χριστό;
- Σημεία των Καιρών: Θεομηνίες, Πυρκαγιές, Καταστροφές, Πόλεμοι, ακοές πολέμων, Λιμοί, Λοιμοί, Σεισμοί...
- Οι σημερινοί διάδοχοι του... Χριστού!
- Ο «ευσεβισμός» της υποκρισίας
- Μία μεγάλη σύγχρονη Πλάνη σχετικά με την εορτή και την <εικόνα> της Αγίας Τριάδος
- Η Άλωσις της Πόλεως 29/5/1453
- Ο Ιορδάνης Ποταμός (ομιλία Αυγ. Καντιώτη)
- «ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ! ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ»!
- Γιατί ήλθε ο Πάπας στην Ελλάδα; Τι επιδιώκει; Γιατί τον υποδέχθηκαν με ανοικτές αγκάλες οι προκαθήμενοι; Τι κρύβεται πίσω απόλα αυτά;
- Τι κρύβεται πίσω από την επίσημη επίσκεψη του Πρίγκιπα Ουίλλιαμ εις το Ισραήλ, την Ιορδανία, και την Παλαιστίνη;
- Όταν τα φαινόμενα απατούν... (Μέρος Β΄)
- Τρεις Προφητείες του Αγίου Κοσμά για τον Αντίχριστον την Δευτέρα Παρουσία και το πότε θα γίνει το Τέλος του Κόσμου
- Όταν τα φαινόμενα απατούν... (Μέρος Α΄) «Τί κρύβεται πίσω από την «αντίθεση» της Γραφής για την εορτή της Μεταμορφώσεως;»
- 2018 Το Τέλος του Κόσμου - Η Δευτέρα Παρουσία (ολόκληρο το βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή)
- Η απάντηση σε όσους ισχυρίζονται, ότι κανείς -ακόμη και ο Χριστός ως άνθρωπος- δεν γνωρίζει πότε θα γίνει η Δευτέρα Παρουσία.
- Πέντε προφητείες των Εβραίων για τον ερχομό του μεσσία τους που εκπληρώθηκαν μέσα στο έτος 2016
- Γιατί ο Ιησούς Χριστός αποκαλύφθηκε στην Αγία Φωτεινή και όχι στο ιερατείο της εποχής εκείνης;
- Οι αποφάσεις της Ι. Συνόδου είναι πάντοτε αλάθητες; Τι διδάσκει η ιστορία της Εκκλησίας μας;
- Κορυφώνεται η παγκόσμια εκστρατεία επιβολής της έλευσης του Αντιχρίστου
- Θα μας ενημερώσει άραγε ο Θεός στα έσχατα χρόνια, ότι έρχεται ο Αντίχριστος και το Τέλος του Κόσμου; ή θα μας αφήσει στο σκοτάδι;
- Τα ψέματα, οι συκοφαντίες, οι πλάνες και η παραπληροφόρηση της Ο.Ο.Δ.Ε. και των ομοίων της
- Πρέπει να μιλάμε για τον Αντίχριστο και τα έσχατα χρόνια;
- Απάντηση σε όσους λένε ότι κανείς δεν γνωρίζει την ημέρα της Β΄Παρουσίας
- Η Ημέρα της Περιτομής προτύπωση της Β΄ Παρουσίας
- ΟΟΔΕ: Μια Αιρετική Ομάδα
- Η δήθεν καταδίκη του βιβλίου του π. Μαξίμου υπό της Δ.Ι.Σ.
- Ο Χριστιανός οφείλει να είναι πάντα έτοιμος και δεν του χρειάζεται να γνωρίζει τον χρόνο της Β΄Παρουσίας
- VIDEO από εκπομπές του π. Μαξίμου
Λειτουργικά και Ερμηνευτικά
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
28/3 Ιλαρίων ο Νέος, Όσιος *
ΑΓΙΟΣ ΙΛΑΡΙΩΝ Ο ΝΕΟΣ, ΟΣΙΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Όσιος Ιλαρίων διετέλεσε ηγούμενος της μονής Πελεκητής στην Τριγλία και διακρίθηκε για το ασκητικό του ήθος, το φιλόθεο ζήλο του, το χάρισμα της ελεημοσύνης και τους πνευματικούς αγώνες. Γι’ αυτό ο Άγιος Θεός τον προίκισε με το προορατικό χάρισμα. Ο Όσιος κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 754 μ.Χ. Ἀπολυτίκιον.Ἦχος πλ. α’. Τὸν συνάναρχον Λόγον.Ἰλαρότητι τρόπων καλλωπιζόμενος, ὡς καθαρώτατον σκεῦος τῆς ἐπιπνοίας Χριστοῦ, τῆς ἐνθέου βιοτῆς ἐδείχθης ἔσοπτρον ὅθεν ἀστράπτεις νοητῶς, ἀρετῶν μαρμαρυγᾶς, Πατὴρ ἠμῶν Ἰλαρίων, πρὸς ἀπλανῆ ὁδηγ...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
15/3 Αγάπιος και οι συν αυτώ Μάρτυρες *
ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝ ΑΥΤΩ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Τα ονόματα των γενναίων ανδρών, που μαρτύρησαν μαζί με τον Άγιο Αγάπιο, είναι τα εξής: Πλήσιος, Ρωμύλος, Τιμόλαος, Αλέξανδρος, Αλέξανδρος (δύο Αλέξανδροι), Διονύσιος και Διονύσιος (δύο Διονύσιοι). Έζησαν και κέρδισαν τα αθάνατα βραβεία, κατά το διωγμό του Διοκλητιανού (284-304) εναντίον της Εκκλησίας. Ο Αγάπιος ήταν από τη Γάζα της Παλαιστίνης, ο Τιμόλαος από τη Μαύρη Θάλασσα, οι δύο Διονύσιοι από την Τρίπολη της Φοινίκης, ο Ρωμύλος -υποδιάκονος- από τη Λύδδα ή Διόσπολη, ο Πλήσιος και οι δύο Αλέξανδροι από την Αίγυπτο. Κατηγορήθηκαν ότι είναι χριστιανοί και οδηγήθηκαν μπροστά στον έπαρχο της Καισαρείας Ουρβανό, όπου με παρρησία ομολόγησαν το Χριστό. Μάταιες απόπειρες έκανε εκείνος για να τ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Γιατί οι ιερείς Ευαγγελιστές αναφέρουν διαφορετικό χρόνο, δια το πότε έγινε η Μεταμόρφωση του Χριστού;
Σάββατο, 19 Αυγούστου 2023 - 10276 εμφανίσεις άρθρου
«ΔΙΑΤΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΝ ΧΡΟΝΟΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΤΕ ΕΓΙΝΕ Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ;»
Πρώτη δημοσίευσις 12/04/2016
Ἡ ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου μας, εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες καί σημαντικότερες Δεσποτικές ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἐκτός ὅλων τῶν ἄλλων μεγάλων καί σπουδαίων μηνυμάτων καί συμβολισμῶν πού ἀπορρέουν ἀπό τήν Δεσποτική αὐτή ἑορτή, εἶναι καί ἕνα σημεῖο, πού ἀναφέρουν οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές (Ματθαῖος καί Μᾶρκος) καί τό ὁποῖο ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται τουλάχιστον «ἀντιφατικό» ἤ «ἀνακόλουθο» καί ὡς ἐκ τούτου χρήζει ἔρευνας καί προσοχῆς!
Συγκεκριμένα ὁ ἕνας Εὐαγγελιστής, ὁ Ματθαῖος, γράφει σχετικά μέ τήν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου μας:
«Καί μεθ’ ἡμέρας ἕξ παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τόν Πέτρον καί Ἰάκωβον καί Ἰωάννην τόν ἀδελφόν αὐτοῦ καί ἀναφέρει αὐτούς εἰς ὄρος ὑψηλόν κατ’ ἰδίαν». (Ματθ. ιζ’, 1)
Ἐνῶ ὁ Λουκᾶς μᾶς λέγει ὅτι:
«Ἐγένετο δέ μετά τούς λόγους τούτους ὡσεί ἡμέραι ὀκτώ καί παραλαβών τόν Πέτρον καί Ἰωάννην καί Ἰάκωβον ἀνέβη εἰς τό ὄρος προσεύξασθαι». (Λουκ. θ΄, 28)
Ὁ Ματθαῖος μᾶς λέγει πώς μετά ἀπό ἕξι ἡμέρες, ἀφοῦ προηγήθηκαν κάποια γεγονότα, ὁ Χριστός πῆρε τούς τρεῖς μαθητές του καί ἀνέβηκε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής Λουκᾶς ἰσχυρίζεται, πώς οἱ ἡμέρες πού πέρασαν ἦταν περίπου ὀκτώ.
Ἀπό τό ἕξι ὅμως μέχρι τό ὀκτώ, μᾶς λείπονται δύο ὁλόκληρες ἡμέρες. Εἴτε τό θέλουμε, εἴτε ὄχι, ὑπάρχει μία ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΥΟ ΗΜΕΡΩΝ!
Τί συμβαίνει λοιπόν ἐδῶ ἐπί τοῦ προκειμένου;
Μήπως ἡ Ἁγία Γραφή λέγει «ἀνακρίβειες»;
Μήπως οἱ ἱεροί Εὐαγγελιστές ἔκαναν λάθος, ἤ δέν εἶχαν σωστή πληροφόρηση;
Μήπως ἔχει γίνει κάποιο λάθος στήν ἀντιγραφή ἀπό τό πρωτότυπο;
Μήπως συμβαίνει κάτι ἄλλο πού μᾶς διαφεύγει;
Ἄπαγε τῆς Βλασφημίας!
Τίποτε ἀπό ὅλα αὐτά, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, δέν συμβαίνει.
Ἁπλῶς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, φώτισε τούς Εὐαγγελιστάς νά γράψουν τίς δύο αὐτές «διαφορετικές» ἡμερομηνίες, ἐπειδή ἀφενός μέν θέλει νά μᾶς κάνει πολύ προσεκτικούς ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, ἀφετέρου δέ, ἐπειδή ἤθελε νά μᾶς ἐπισημάνει δύο πολύ σημαντικά πράγματα σχετικά μέ τήν σωτηρία μας.
Ἐπίσης, ἐξαρτᾶται ἀπό ποιά σκοπιά βλέπει κανείς ἕνα θέμα, πῶς μετράει ἕνα γεγονός καί ἐν προκειμένῳ, ἀπό ποιά ἡμέρα ξεκίνησαν οἱ Εὐαγγελιστές νά μετρᾶνε γιά τό συγκεκριμένο αὐτό περιστατικό, ὅπως θά ἰδοῦμε ἀμέσως κατωτέρω.
Στό σημεῖο αὐτό πρέπει ἐπιγραμματικά νά ἀναφέρουμε, πώς συνηθίζεται ὁρισμένες φορές, στήν Ἁγία Γραφή καί τήν Πατερική Θεολογία, νά παρατηροῦνται στά ἱερά κείμενα, κάποιες φαινομενικές ἀντιθέσεις, οἱ λεγόμενες “ἐναντιοφάνειες”. Ἐνῶ δηλαδή φαίνεται πώς γιά τό ἴδιο θέμα ὑπάρχουν δύο διαφορετικές θέσεις καί ἀπόψεις, στήν οὐσία δέν ὑφίσταται καμμία διαφορά, ἀλλά ὁμιλοῦν ἀκριβῶς γιά τό ἴδιο πρᾶγμα.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐξηγώντας αὐτήν τήν ἐναντιοφάνεια τῆς Ἁγίας Γραφῆς μᾶς λέγει ὅτι, «οἱ δύο Εὐαγγελιστές δέν ἔρχονται σέ ἀντίθεση μεταξύ τους, διότι ὁ μέν Λουκᾶς συμπεριέλαβε στό μέτρημά του καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός μιλοῦσε στό πλῆθος κηρύττοντάς τους τά σχετικά μέ τήν ὠφέλεια τῆς ψυχῆς τους (Λουκ. θ΄, 23), ἀλλά καί τήν ἡμέρα πού ὁ Χριστός τούς ἀνέβασε στό ὄρος, ἐνῶ ὁ Ματθαῖος, παραλείποντας αὐτές τίς δύο ἡμέρες πού ὑπολόγισε ὁ Λουκᾶς, ἀνέφερε μόνον τίς ἐνδιάμεσες». (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 11, 539)
Ἀλλά καί ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός λέγει ἐπίσης:
«“Καί ἔπειτα ἀπό ἕξι μέρες”, γράφουν οἱ θεῖοι εὐαγγελιστές Ματθαῖος καί Μάρκος, ἐνῶ ὁ Λουκᾶς ὁ σοφώτατος γράφει· “ἔπειτα ἀπό τά λόγια αὐτά πέρασαν ὡς ὀκτώ μέρες”. Ὀρθά κι ἀληθινά καθορίζονται ὀκτώ καί ἕξι μέρες ἀπό τούς κήρυκες τῆς ἀλήθειας. Δέ διαφωνοῦν οἱ διατυπώσεις τους, ἀλλά ἐκφράζει συμφωνία τό ἴδιο τό Πνεῦμα. Γιατί δέν εἶναι αὐτοί πού μιλοῦν, ἀλλά τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ πού μιλάει μέσα τους. Γιατί λέει, “ὅταν θά ἔρθει ὁ Παράκλητος, ἐκεῖνος θά σᾶς διδάξει καί θά σᾶς ὑπενθυμίσει τά πάντα”. Αὐτοί λοιπόν πού ἔγραψαν ἕξι μέρες, ἀφοῦ ἀφαίρεσαν τίς δύο ἀκραῖες μέρες, ἐννοῶ τήν πρώτη καί τήν τελευταία, μέτρησαν τίς ἐνδιάμεσες, ἐνῶ αὐτός πού ἀναφέρει ὀκτώ, μέτρησε μαζί τίς ἐνδιάμεσες καί τίς ἀκραῖες. Γιατί συνηθίζουν οἱ ἄνθρωποι νά μετροῦν καί μέ τόν ἕνα καί μέ τόν ἄλλο τρόπο». (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός P.G. 96, 557-560).
Συνεπῶς, μιλᾶνε γιά ἀκριβῶς τίς ἴδιες ἡμέρες, παρά τήν φαινομενική διαφορά στόν ἀριθμό.
Καί βέβαια τό ἔχουμε πεῖ πολλές φορές καί θά τό λέμε συνέχεια, ὅτι ὅλο αὐτό τό «μπέρδεμα» δέν εἶναι καθόλου τυχαῖο, ἀφοῦ δέν ὑπάρχει τίποτε τυχαῖο καί συμπτωματικό μέσα στήν Ἁγία Γραφή, ὅπως μᾶς τονίζουν ὅλοι οἱ Ἅγιοι μας.
Λέγει λόγου χάριν σχετικά ὁ ἱερός Χρυσόστομος ὅτι πρέπει νά προσέχουμε πάρα πολύ ὅταν μελετᾶμε τήν Ἁγία Γραφή, «διότι τίποτε δέν λέγει ἡ Ἁγία Γραφή ἁπλᾶ καί τυχαῖα, ἀλλά καί ἄν ἀκόμη εἶναι μία συλλαβή ἤ ἕνα κόμμα, ἔχει μέσα του κρυμμένον κάποιον θησαυρόν». (Ἁγίου Χρυσοστόμου ΕΠΕ 2, 520)
Ἔτσι λοιπόν καί ἐδῶ. Μέσα ἀπό ἐκεῖ, ἤθελε νά μᾶς πληροφορήσει ὁ Θεός τά ἑξῆς σημαντικά θέματα.
Γιά μέν τήν πρώτη περίπτωση τῶν «ἕξι ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ὅπως τήν ἕκτη ἡμέρα ἐδημιουργήθει ὁ ἄνθρωπος καί τήν ἕκτη ἐξέπεσε, ἔτσι καί τήν ἴδια ἡμέρα, τήν ἕκτη ἡμέρα τῆς δημιουργίας πού συνεχίζεται μέχρι καί σήμερα, ὁ Θεός φρόντισε νά ἀνακαινίσει καί νά μεταμορφώσει τόν ἄνθρωπον.
Γιά δέ τήν δεύτερη περίπτωση τῶν «ὀκτώ ἡμερῶν», ἤθελε νά μᾶς πεῖ ὅτι ἡ οὐσιαστική καί πραγματική καί ὁριστική «μεταμόρφωση» τοῦ ἀνθρώπου, θά γίνει κατά τήν 8η ἡμέρα-αἰῶνα-χιλιετία τοῦ κόσμου καί θά εἶναι βεβαίως, ἡμέρα Κυριακή, πού εἶναι πρώτη καί ὄγδοη ταυτόχρονα.
Λέγει σχετικῶς ὁ σοφώτατος καί ὑψιπέτης Ἅγιος Μάξιμος:
«Ἡ 6η ἡμέρα σημαίνει τό «εἶναι», τήν δημιουργίαν τοῦ κόσμου, ἀλλά καί ἀχρείωσιν διά τῆς πτώσεως. Ἡ 7η ἐν Χριστῷ, σημαίνει τήν ἀνόρθωσιν καί ἀνάκλησιν στό «εὖ εἶναι», στήν τελειότητα. Ἡ 8η σημαίνει «τό ἀεί εὖ εἶναι», τήν ἐν Χριστῷ ἀμετάπτωτην, αἰωνίαν τελειότητα». (Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ P.G. 90, 1104)
Βλέπουμε λοιπόν, πώς πολλές φορές τά πράγματα δέν εἶναι ὅπως τά βλέπουμε ἤ τά νομίζουμε, ἀλλά χρήζουν ἰδιαίτερης ἐρεύνης καί προσοχῆς.
Διά αὐτό καί ἐάν κανείς δέν γνωρίζει εἰς βάθος τήν Ἁγία Γραφή καί τούς Ἁγίους καί θεοφόρους Πατέρες μας, καί ἐάν δέν προσέχει νά βλέπει ΚΑΙ «πίσω» ἀπό αὐτό πού βλέπει καί διαβάζει, τό πιό πιθανό εἶναι ἄν ὄχι νά καταντήσει κανένας αἱρετικός ἤ πλανεμένος, στήν καλύτερη περίπτωση νά ἑρμηνεύει λανθασμένα τήν Ἁγία Γραφή καί νά μήν μπορέσει ΠΟΤΕ νά βρεῖ τήν Ἀλήθεια.
Ὁ Θεός νά μᾶς ἐλεεῖ καί νά μᾶς φωτίζει πάντοτε ὅλους μας. ΑΜΗΝ!
(Ἀπό τό βιβλίον τοῦ πατρός Μαξίμου
"ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ" - ΑΘΗΝΑΙ 2011)