- Η Αγία και Μεγαλομάρτυς Αικατερίνη του Σινά (Εκτενής Βίος-Παρακλητικός Κανών- Απολυτίκιον)
- Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης: Ο Μεγάλος Ομολογητής της Πίστεως (Ομιλία Αυγουστίνου Καντιώτη)
- Λόγος εις τα Εισόδια της Υπεραγίας Θεοτόκου (Αγίου Πρόκλου Κων/λεως)
- Οι Άγγελοι κατά την Αγία Γραφή
- Οι λίγοι καθυστερημένοι ανάμεσα στους σημερινούς ανθρώπους (Φώτη Κόντογλου)
- Η Αποτείχιση Ορθοδόξων Πιστών από τους Αιρετικούς Επισκόπους
- Όσιος Νείλος ο Μυροβλήτης-Αγιορείτης (Βιογραφία - Προφητείες)
- «Κατά Ενωτικών»: Ένα σπουδαίο βιβλίο κατά του Οικουμενισμού και της Ενώσεως των Εκκλησιών!
- Τα δύο δένδρα. Ο Άνθρωπος απαρνήθηκε τη γνώση και την απλή ζωή (Φώτη Κόντογλου)
- Σημεία των Καιρών: Θεομηνίες, Πυρκαγιές, Καταστροφές, Πόλεμοι, ακοές πολέμων, Λιμοί, Λοιμοί, Σεισμοί...
- Η προς Διόγνητον Επιστολή
- Περί Σεισμών: Φυσικά Φαινόμενα ή Θεομηνίες;
- «Του αλλοιώσαι καιρούς και νόμους»
- «Μνημονεύετε της Γυναικός Λώτ...»
- Η Αμφίεση των Γυναικών
- Οι σημερινοί διάδοχοι του... Χριστού!
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: «Ζούμε σε ημέρες Νώε και του ερχομού της Δευτέρας Παρουσίας»!
- Η ασέβεια των σημερινών κληρικών στα Δόγματα και τις Παραδόσεις της Εκκλησίας
- Ο «ευσεβισμός» της υποκρισίας
- Η ψήφιση του Νόμου για τον «γάμο» των ομοφυλοφίλων
- «Μωραίνει Κύριος ον βούλεται απωλέσαι». Γιατί ο Θεός στέλνει πνεύμα πλάνης στους ανθρώπους;
- Η έσχατη μάχη
- Τελικά θέλουμε κάτι από τον Χριστό ή θέλουμε τον ίδιο τον Χριστό;
- Μία μεγάλη σύγχρονη Πλάνη σχετικά με την εορτή και την <εικόνα> της Αγίας Τριάδος
- Η Άλωσις της Πόλεως 29/5/1453
- Ο Ιορδάνης Ποταμός (ομιλία Αυγ. Καντιώτη)
- «ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ! ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΟΡΓΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ»!
- Τι κρύβεται πίσω από την επίσημη επίσκεψη του Πρίγκιπα Ουίλλιαμ εις το Ισραήλ, την Ιορδανία, και την Παλαιστίνη;
- Όταν τα φαινόμενα απατούν... (Μέρος Β΄)
- Τρεις Προφητείες του Αγίου Κοσμά για τον Αντίχριστον την Δευτέρα Παρουσία και το πότε θα γίνει το Τέλος του Κόσμου
- Όταν τα φαινόμενα απατούν... (Μέρος Α΄) «Τί κρύβεται πίσω από την «αντίθεση» της Γραφής για την εορτή της Μεταμορφώσεως;»
- 2018 Το Τέλος του Κόσμου - Η Δευτέρα Παρουσία (ολόκληρο το βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή)
- Η απάντηση σε όσους ισχυρίζονται, ότι κανείς -ακόμη και ο Χριστός ως άνθρωπος- δεν γνωρίζει πότε θα γίνει η Δευτέρα Παρουσία.
- Πέντε προφητείες των Εβραίων για τον ερχομό του μεσσία τους που εκπληρώθηκαν μέσα στο έτος 2016
- Γιατί ο Ιησούς Χριστός αποκαλύφθηκε στην Αγία Φωτεινή και όχι στο ιερατείο της εποχής εκείνης;
- Οι αποφάσεις της Ι. Συνόδου είναι πάντοτε αλάθητες; Τι διδάσκει η ιστορία της Εκκλησίας μας;
- Κορυφώνεται η παγκόσμια εκστρατεία επιβολής της έλευσης του Αντιχρίστου
- Θα μας ενημερώσει άραγε ο Θεός στα έσχατα χρόνια, ότι έρχεται ο Αντίχριστος και το Τέλος του Κόσμου; ή θα μας αφήσει στο σκοτάδι;
- Τα ψέματα, οι συκοφαντίες, οι πλάνες και η παραπληροφόρηση της Ο.Ο.Δ.Ε. και των ομοίων της
- Πρέπει να μιλάμε για τον Αντίχριστο και τα έσχατα χρόνια;
- Απάντηση σε όσους λένε ότι κανείς δεν γνωρίζει την ημέρα της Β΄Παρουσίας
- Η Ημέρα της Περιτομής προτύπωση της Β΄ Παρουσίας
- ΟΟΔΕ: Μια Αιρετική Ομάδα
- Η δήθεν καταδίκη του βιβλίου του π. Μαξίμου υπό της Δ.Ι.Σ.
- Ο Χριστιανός οφείλει να είναι πάντα έτοιμος και δεν του χρειάζεται να γνωρίζει τον χρόνο της Β΄Παρουσίας
- VIDEO από εκπομπές του π. Μαξίμου
Απόκριες - Καρναβάλια
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
27/11 Ιάκωβος ο Πέρσης Μεγαλομάρτυς *
ΑΓΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΠΕΡΣΗΣ, ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Στα ιερά Ευαγγέλια έχουμε την άρνηση του Πέτρου και την έπειτα μετάνοιά του, που με πικρά δάκρυα έκλαψε για το παράπτωμά του. Και όχι μόνο ο Απόστολος του Χριστού "εξελθών έξω έκλαυσε πικρώς", αλλά και με το αίμα του τελευταία ξέπλυνε την άρνησή του. Αλλά και στην ιστορία των αγίων Μαρτύρων της Εκκλησίας έχουμε παρόμοιο παράδειγμα με τον Άγιο Ιάκωβο τον Πέρση, του οποίου σήμερα η Εκκλησία τιμά την μνήμη. Όχι μονάχα μετανόησε και έκλαψε, γιατί αρνήθηκε τον Χριστό, μα και το αίμα του έδωκε στο τέλος για το Σωτήρα.Το μαρτύριό του είναι φοβερό και να το διαβάζη κανείς. Εκόπηκαν κομμάτια - κομμάτια από κάθε κλείδωση τα χέρια και τα πόδια του Αγίου Μάρτυρος και τελευταία έπεσε και η κεφαλή του. Ο Άγι...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
14/11 Φίλιππος ο Απόστολος
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ "Ον έγραψε Μωϋσής εν τω νόμω και οι προφήται, ευρήκαμεν, Ιησούν τον υιόν του Ιωσήφ τον από Ναζαρέτ". (Iω. α΄, 46) Με αυτά τα λόγια και με αυτόν τον ενθουσιασμό ανάγγειλε τον Ιησού Χριστό στο Ναθαναήλ ο Φίλιππος, του οποίου σήμερα εορτάζουμε την μνήμη.Όσο κι αν μας κάνη εντύπωση, ότι ο Ιησούς Χριστός διάλεξε ανθρώπους ιδιώτας, για να τους αναδείξη Αποστόλους, πρέπει πάντως να προσέξουμε πως οι άνθρωποι αυτοί, αν δεν είχαν τίποτ’ άλλο, είχαν όμως μίαν αγαθότητα και μία καλήν διάθεση. Τα άλλα τα αναπλήρωσε το Άγιο Πνεύμα. Εκείνο ανέδειξε τους αλιείς Αποστόλους και τους τελώνας Ευαγγελιστάς, Εκείνο συγκροτεί τον θεσμό της Εκκλησίας. Έτσι που ο Φίλιππος τρέχει να αναγγείλη στο Ναθαναήλ τον Χριστό, φαίνετ...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις Απόκριες και τα Καρναβάλια: Τι είναι; Πότε ξεκίνησαν; Γιατί γίνονται; Γιατί δεν πρέπει να συμμετέχουν οι πιστοί σ΄αυτά; Τι διδάσκει η Ορθόδοξη Εκκλησία μας;
Σάββατο, 16 Μαρτίου 2024 - 23774 εμφανίσεις άρθρου
Πρώτη δημοσίευσις 3/3/13
(+) ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
Έφθασαν, φίλοι αναγνώσται, έφθασαν αι προφητευμέναι ημέραι, κατά τας οποίας οι άνθρωποι θα εύχονται να μη έχουν ούτε μάτια, ούτε αυτιά, δια να μη βλέπουν και να μη ακούουν τα φρικτά θεάματα και ακροάσματα, τους εξωφρενισμούς ενός κόσμου αποστατήσαντος από του Κυρίου και συνεχώς καταρρέοντος και βυθιζομένου εις τον πολιτισμόν Σοδόμων και Γομόρρων. Το επληροφορήθητε; Εις την ωραίαν πρωτεύουσαν της Πελοποννήσου ετοιμάζεται και εφέτος καρναβάλι που θα σημειώση ρεκόρ, θα υπερβή εις εμφάνισιν, εις πολυτέλειαν και τα καρναβάλια ακόμη της Νικαίας, Βενετίας, Μασσαλίας και άλλης Ευρωπαϊκής πόλεως. Βλέπετε συναγωνιζόμεθα βήμα προς βήμα την Δύσιν εις την διαφθοράν.
- Αλλά τι είνε το καρναβάλι;
- Μία αναδρομή εις το παρελθόν δεν θα ήτο άσκοπος.
Ήτο εποχή κατά την οποίαν ο αληθινός Θεός ήτο άγνωστος. «Τω αγνώστω Θεώ» ήτο το επίγραμμα πλακός βωμού εν Αθήναις. Εν σκότει διεπορεύετο η Ανθρωπότης. Πηχτό το σκοτάδι. Μεσάνυχτα είχεν ο κόσμος. Είδωλα παντού. Τρομακτική τις άγνοια επεκράτει. Δεισιδαιμονία, ειδωλολατρεία εβασίλευον. Τα πάντα, και τα ρυπαρότερα των ζώων και τα ευτελέστερα των αντικειμένων, τα πάντα είχον θεοποιηθή. Και αυτά τα πάθη του ανθρώπου εθεοποιήθησαν. Η μέθη είχε Θεόν τον Βάκχον. Η κλοπή τον Ερμήν. Η ακολασία την Αφροδίτην. Η μοιχεία τον Δία. Η αγρία εκδίκησις τον Άρην… Φαντασθήτε! Οι Θεοί προστάται της κακίας, της ανηθικότητος. Και ανάλογος προς την ηθικήν των θεών, βεβαίως ήτο και η λατρεία, η οποία απεδίδετο εις τους Θεούς παρά των αρχαίων. Κατά την ημέραν π.χ., κατά την οποίαν εώρταζεν ο Βάκχος, κατά την εορτήν των Βακχείων, οι εορτασταί έκαμνον πομπήν, εξεκίνουν από τον Ναόν του Βάκχου εφόρουν προσωπίδας, εκράτουν αισχρά σύμβολα, αναμιγνύονται άνδρες και γυναίκες, εκραύγαζον, εβωμολόχουν, ετραγουδούσαν τα πλέον αηδή άσματα, διήρχοντο τας οδούς και τας πλατείας, περιέπαιζον τους διαβάτας, εχόρευαν, εμεθύοντο, εκυλίοντο εις τους δρόμους, ησχημόνουν, … έπραττον και έλεγον κατά την εορτήν του Θεού των «όσα αισχρόν εστί και λέγειν».
- Τοιαύται ήσαν αι εορταί και αι πανηγύρεις του αρχαίου ειδωλολατρικού κόσμου Ελλήνων και Ρωμαίων γνωσταί ως Διονύσια, Βάκχεια, Βοτά, Βρουμάλια, Σατουρνάλια, Λουπερκάλια, Κάλενδαι…
Υπό την στέγην των Ναών και με την ευλογίαν ιερέων και αρχιερέων της εποχής εκείνης παν είδος διαφθοράς ετελείτο. Άνωθεν εκ των κορυφών του Ολύμπου ηυλόγουν και οι θεοί μετά των θεαινών διασκεδάζοντες. Ολα ελεύθερα. Λοιπόν. Ευοί, Ευάν. Το απήτουν και οι Θεοί.
Ο ερχομός του Ιησού Χριστού εξαφάνισε το σκότος
της ειδωλολατρίας και έφερε το Φως και την Αλήθεια
Βουνά κοινωνικής κοπρίας, «κόπρος Αυγείου» απέραντος σταύλος, μέσα εις τον οποίον έρριπτον τας ακαθαρσίας της ζωής των τα εκατομμύρια της ανθρωπότητος, είχε καταντήσει ο προχριστιανικός κόσμος. Αλλ΄ ακριβώς εις τον «σταύλον», εις ένα βρωμερόν σπήλαιον, εγεννήθη προ 1952 ετών ο Ένας, ο άσπιλος, ο αμόλυντος, ο ακηλίδωτος, ο Υιός της Παρθένου, ο Εμμανουήλ. Έκλινεν ουρανούς και κατέβη. Κατέβη εις σταύλον. Δια να καθαρίση τον σταύλον, δια να βγάλη δηλαδή τον άνθρωπον από την δυσοσμίαν εις τον καθαρόν αέρα, δια να ζήση ο άνθρωπος και ν΄ αναπνεύση την αρετήν.
Προς τούτο ο Κύριος προέβαλλε ενώπιον πάντων την εικόνα μιας εκπάγλου αρετής. «Ίδε ο άνθρωπος».
-Κατά της μέθης των οπαδών του Βάκχου αντέταξε την εγκράτειαν των ασκητών.
-Κατά της ακολασίας των σατύρων την αγνότητα των παρθένων.
-Κατά των αισχρών ασμάτων των Μαινάδων τους θεσπέσιους ύμνους, τας πνευματικάς ωδάς των Δαμασκηνών και Ρωμανών.
-Κατά της κυριαρχίας των παθών την κυριαρχίαν του Πνεύματος.
-Κατά της κοσμικής αγάπης, η οποία εθεοποίει τα εγκόσμια, τα εφήμερα και απατηλά αντέταξε τον θείον έρωτα, την εξ όλης ψυχής, καρδίας, διανοίας και ισχύος, αγάπην του Θεού.
Ω Κύριε! Η διδασκαλία Σου, η ζωή Σου, ο Σταυρός Σου και η Ανάστασις Σου, εκαθάρισαν, ευωδίασαν την γην. Ω Κύριε! Μύρον εκκενωθέν το όνομά Σου.
Το νέον κήρυγμα, το οποίον ηκούσθη κατ΄ αρχάς εις ένα μικρόν κύκλον αλιέων της Γαλιλαίας, ηπλώθη μετ’ ολίγων με ταχύτητα αστραπής. Ο Ανδρέας ο Πρωτόκλητος μαθητής τού Κυρίου, ιδού εκ των πρώτων φθάνει εις Πάτρας, κηρύττει και εξαγνίζει την πόλιν από τα ειδωλολατρικά αίσχη. Ο κορυφαίος των Αποστόλων, ο Παύλος, φέρει το μήνυμα τής καινής ζωής παντού. Μέσα εις τα αρχαία κέντρα τού ειδωλολατρικού κόσμου με τους Βάκχους και τας Αφροδίτας των, με τους Σατύρους και τας μαινάδας των, ηκούσθη η φωνή του, που δεν εδέχετο κανένα συμβιβασμόν με το σκότος, με την ζωήν της ειδωλολατρείας.
Ο λόγος του μαχαίρι. Έκοπτε τα σεσήποτα. «Κανείς –εφώναζεν ο Απόστολος– κανείς εκ των πιστών δεν επιτρέπεται να λαμβάνη μέρος εις κοσμικάς, εις ειδωλολατρικάς τελετάς και συγκεντρώσεις, κατά τας οποίας φονεύεται η αξιοπρέπεια του ανθρώπου, οργιάζει το κτήνος, θεοποιείται η σαρξ». Ας ακούσωμεν την αθάνατον φωνήν του!
«Ως την ημέρα ευσχημόνως περιπατήσωμεν˙ μη κώμοις και μέθαις, μη κοίτας και ασελγείαις… αλλ’ ενδύσασθε τον Κύριον Ιησούν Χριστόν και της σαρκός πρόνοιαν μη ποιείσθε εις επιθυμίας. -Τις κοινωνία φωτί προς σκότος; -Υμείς ναός Θεού εστέ ζώντος. -Διό εξέλθετε εκ μέσου αυτών και αφορίσθητε». (ίδε Ρωμ. 13, 13 - Β΄ Κορινθ. 6, 13-18).
Το διαχρονικόν κήρυγμα της Εκκλησίας
«Αποτάσση τω Σατανά και πάσι τοις έργοις αυτού και πάσι τοις αγγέλοις αυτού και πάση τη λατρεία αυτού και πάση τη πομπή αυτού;»
Αποχή εκ της ειδωλολατρικής ζωής, τελετών και πανηγύρεων, ήτο το ζωηρόν, το συνεχές, το αδιάλειπτον σύνθημα-κήρυγμα της Αποστολικής Εκκλησίας. Αποχή που επισημοποιείτο με ιεράν υπόσχεσιν. Διότι κατά την ώραν του μυστηρίου του Βαπτίσματος ο βαπτιζόμενος υπέσχετο ενώπιον Θεού, αγγέλων και ανθρώπων, ότι χριστιανός γενόμενος θ’ απέχη των σατανικών πομπών.
«Αποτάσση τω Σατανά; -ερωτά ο ιερεύς- και πάσι τοις έργοις αυτού; και πάσι τοις αγγέλοις αυτού; και πάση τη λατρεία αυτού; και πάση τη πομπή αυτού;» -«Αποτάσσομαι» είνε η απάντησις. Ιδού η ιερά υπόσχεσις.
Οι χριστιανοί εκείνοι, ετήρουν τας ιεράς των υποσχέσεις, ήκουον την φωνήν των Πατέρων και απείχον παντός ακαθάρτου. Καθαρά τα ήθη των. Αγνή η ζωή των. Χρυσάφι που έλαμπε και προυκάλει τον θαυμασμόν και αυτών ακόμη των απίστων και των διωκτών των. Η γη ευωδίαζε από την ευωδίαν του Χριστού, από την ζωήν των Χριστιανών των πρώτων αιώνων.
Αλλά όταν μετά την κατάστασιν των διωγμών και την εξωτερικήν επικράτησιν της Εκκλησίας τα ήθη των Χριστιανών παρουσίασαν χαλαρότητα και πολλοί των Χριστιανών που είχον ελαστικήν συνείδησιν δεν είχον διά τίποτε να λαμβάνουν μέρος εις εορτάς και πανηγύρεις που είχον εις το πρόγραμμά των στοιχεία διαφθοράς και λείψανα ειδωλολατρικής ζωής, η Εκκλησία δεν εχαρίσθη εις τους χλιαρούς αυτούς χριστιανούς, αλλά συνεχίζουσα την ένδοξον αποστολικήν παράδοσιν, άγρυπνος φύλαξ της αιωνίας ηθικής του Ευαγγελίου, συνήλθεν εις Τοπικάς και Οικουμενικάς Συνόδους απεφάσισε, κατεδίκασεν, αφώρισε τους ειδωλολατρίζοντας αυτούς χριστιανούς.
(Ίδε Κανόνα ΞΒ΄ της Έκτης Οικουμ. Συνόδου: «…Μηδένα άνδρα γυναικείαν στολήν ενδιδύσκεσθαι, ή γυναίκα την ανδράσιν αρμόδιον. Αλλά μήτε προσωπεία κωμικά ή σατυρικά, ή τραγικά υποδύεσθαι…»).
Ούτω η Ορθόδοξος Εκκλησία αντέδρα κατά της εισβολής του ειδωλολατρικού πνεύματος που προσεπάθει υπό μυρίας μορφάς να υπεισέλθη και να μολύνη τον χριστιανικόν βίον. Υπογραμμίζομεν η Ορθόδοξος Εκκλησία. Διότι η Δυτική Εκκλησία κατά τινα σκοτεινήν περίοδον εν τω ζητήματι τούτω συνυποκρίθη μετά του κόσμου και παρουσίασε δυστυχώς το άθλιον θέαμα, αρχιερείς και Πάπας να ευλογούν, να πρωτοστατούν εις την διοργάνωσιν καρναβαλιών που έλκουν προφανώς την καταγωγήν από τα Σατουρνάλια και τα Λουπερκάλια της αρχαίας Ρώμης, της Βαβυλώνος του κόσμου.
Αλλ΄ εδώ όχι περί Ρώμης και Παπών, αλλά περί Ελλάδος και ορθοδόξου λαού ο λόγος. Και συνεπώς δεν δύνανται μερικοί να μας παρουσιάζουν την Νίκαιαν ως παράδειγμα. Δεν είμεθα Δύσις.
Καρναβάλια=Σατανικές Πομπές
Και τώρα, φίλοι αναγνώσται της "Σπίθας", κρατούντες τ’ ανωτέρω ως φως, ως καθρέπτην πλησιάσετε και εξετάσετε, το καρναβάλι των Πατρών και αποφανθήτε, εάν ημπορή να σταθή μέσα εις μίαν Ορθόδοξον Χριστιανικήν Κοινωνίαν.
Καθώς πληροφορούμεθα, πέρυσι εις τας Πάτρας την τελευταίαν Κυριακήν των Απόκρεω, κατά την οποίαν οι κώδωνες των ωραίων ναών της πόλεως εκρούοντο και εκάλουν τους χριστιανούς εις ψυχικήν ανάτασιν, εις πνευματικήν περισυλλογήν, άτομα τινά, ξένα προς το πνεύμα του Ευαγγελίου, μιμηταί των αθλιοτήτων των πόλεων της Δύσεως, διωργάνωσαν καρναβάλι και συμπαρέσυραν την πόλιν του Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου εις σατανικήν πομπήν.
Ναι! Σατανικήν πομπήν. Διότι εκτός των άλλων της όλης πομπής προηγείτο γιγαντιαίον σύμβολον που παρίστανε τον Σατανάν, ο Σατανάς (έξω απ΄ εδώ) εστηρίζετο επάνω εις δύο ξυλοπόδαρα μήκους
Ο Καρνάβαλος; Δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία, ότι όλη αυτή η πομπή του Σατανά και της βασιλίσσης που δημιουργεί το ψυχολογικόν εκείνο κλίμα, μέσα εις το οποίον μοιραίον είνε να σημειώνεται χαλάρωσις των ηθών, και εάν ακόμη δεν λαμβάνουν χώραν δημοσία αι μεγάλαι εκείναι απρέπειαι των Βακχικών εορτών, πάντως το πνεύμα του Βάκχου και της Αφροδίτης επικρατεί. Ο Σατανάς τας ημέρας του Καρνάβαλου είνε πολυάσχολος. Η πελατεία του μεγίστη. Σύρει πλήθη. Τα δίκτυά του ανασύρονται πλήρη από νέας και νέους. Και εις ποία αμαρτήματα δεν παρασύρονται οι άνθρωποι κατά τας ημέρας αυτάς του Καρνάβαλου; Αστεία αηδή, άσματα πορνικά, χειρονομίαι απρεπείς, πολυποσίαι, πολυφαγίαι, μέθαι, κραιπάλαι, αισχρολογίαι, βλασφημίαι, εξωφρενικοί χοροί Σαλώμης, αισχροί έρωτες και συζυγικαί απάται, προοίμια διαζυγίων και οικογενειακών δραμάτων!
Ιδού τα αμαρτήματα, ιδού το λιβάνι που καίεται προς λατρείαν του θεού-Καρναβάλου.
Τι άλλο, σας ερωτώμεν, τι άλλα θα έπρεπε να γίνωνται δια να κληθούν Σατανικαί πομπαί; Ο ακολουθών αυτάς γίνεται αρνητής της εν τω βαπτίσματί του ομολογίας πίστεως.
Καρνάβαλος=Σπατάλη πολλών Εκατομμυρίων
- Τι δε να είπωμεν περί σπατάλης εκατομμυρίων ολοκλήρων που εδαπανήθησαν διά την επιτυχή διεξαγωγήν της εορτής αυτής; Αλλοίμονον! Χρήματα γίνονται καπνός και καίονται. Πού; Εις ένα κράτος που συντηρείται με την επαιτείαν των ξένων! Πού; Εις μίαν πόλιν που διέρχεται οικονομικήν κρίσιν! Πού; Εις μίαν πόλιν με στρατιάν απόρων της οποίας οι άποροι φυματικοί δημοσιεύουν δραματικάς εκκλήσεις και ζητούν χρηματικήν βοήθειαν διά αγοράν φαρμάκων!
Εις αυτήν λοιπόν την πόλιν γίνεται ο Καρνάβαλος και μαζύ με αυτόν διοργανώνονται και χοροεσπερίδες μυθώδεις, ως εκείνη η του Λαδοπούλου.
Δυστυχισμένη Πατρίδα! Χρήματα δεν υπάρχουν διά γάλα, διά κρέας, διά φάρμακα, διά μίαν… πενικελλίνην που ζητεί η χήρα και το ορφανό των τελευταίων μας αγώνων. Υπάρχουν όμως χρήματα δια μάσκες, δια ενδυμασίας Κινέζων και Ιαπώνων, δια χαρτοπόλεμον, διά σοκολάτες που εκσφενδονίζουν εις τα μπαλκόνια οι νεαροί-δανδήδες. Με τα ποσά αυτά τα οποία εξώδευσαν ασώτως οι υιοί και αι θυγατέρες του αιώνος τούτου, πόση κοινωνική ανακούφισις θα ηδύνατο να γίνη κατά τας ημέρας των Αποκρέω;
Ταύτα έγιναν πέρυσι εις Πάτρας. Εφέτος δε τι μέλλει να γίνη; Ιδού το Δημ. Συμβούλιον Πατρέων συνεδριάζει. Ιδού η επιτροπή καρναβάλου αφίχθη εις Αθήνας, κτυπά πόρτες, ζητεί εκατομμύρια πολλά δια την λαμπροτέραν διοργάνωσιν. Ζητεί δάνειον και ο Τουρισμός γίνεται εγγυητής δια τα έξοδα… των «μασκαράδων»! Η Λυρική Σχολή θα στείλη κλιμάκιον. Το παν κινείται δια να γίνουν αι Πάτραι όχι Ανατολή, αλλά Δύσις, Μασσαλία και Νίκαια και πρωτοπόρος καρναβαλικών εορτών και πανηγύρεων καθ΄ όλην την Ελλάδα. Δόξαν που εζήλευσαν οι άνθρωποι! Εάν εις άλλους εδόθη το μετάλλιον του Ξενίου Διός, ας δοθή εις αυτούς, διά να φέρουν επί του στήθους των, μετάλλιον με ανάγλυφον την εικόνα του Βάκχου. Ανάστασις ειδωλολατρείας!
Αλλά όχι! Αι Πάτραι δεν θα γίνουν Δύσις, Μασσαλία και Νίκαια. Θα μείνη η πόλις η αγία, η πόλις του Πρωτοκλήτου Ανδρέου. Προς τούτο πρέπει ν΄ αναληφθή αποστολικής πνοής και δράσεως ΑΓΩΝ.
Μεγάλος Αγών
Αλλά ποίος θ΄αναλάβη τον αγώνα;Ποίος άλλος παρά η Εκκλησία. Η Αποστολική Εκκλησία των Πατρών δεν δύναται, δεν επιτρέπεται ν΄ανέχεται την κατάστασιν αυτήν. Ας κατέλθη εις αγώνα. Ας αρχίση ο πόλεμος! Ας αστράψουν όπλα τα ιερά. Πνευματικόν οπλοστάσιον είνε η Εκκλησία. Έχει όπλα με τα οποία δύναται να νικήση κατά κράτος τον Σατανάν και ν’ άρη θρίαμβον περιφανή. Αρκεί να τα χρησιμοποιήση εγκαίρως και γενναίως. Θέλετε να οπλισθήτε;
Όπλον πρώτον: Η δια λόγου διαφώτισις του λαού.
Επί δύο εβδομάδες οι ιερείς των Πατρών και ιεροκήρυκες θ΄ αναπτύσσουν δημοσία και κατ΄οίκον τας απόψεις του Χριστιανισμού επί του θέματος τούτου, θα ανοίξουν τα Πηδάλια, θ’ αναγνώσουν μεγαλοφώνως και θα ερμηνεύσουν τους θείους και Ιερούς Κανόνας, οι οποίοι αποπνέουν το άρωμα της Ευαγγελικής ηθικής.
Όπλον δεύτερον: Η διά του τύπου διαφώτισις.
Φλογερά εγκύκλιος του επισκόπου Πατρών ας συνταχθή και ας κυκλοφορήση κατά χιλιάδας αντιτύπων εις την περιφέρειαν Πατρών και πέραν αυτής.
Όπλον τρίτον… Όπλον τέταρτον… Όπλον πέμπτον…
Δι΄ έλλειψιν χώρου παραλείπεται η περιγραφή των όπλων τούτων. Άλλωστε δεν είνε δύσκολον και μόνοι σας μελετώντες τους Κανόνες να εύρητε τα όπλα ταύτα που το κάθε ένα έχει την ιδικήν του αποστολήν. Μεταξύ αυτών θ’ ανακαλύψητε και ένα όπλον που λέγεται ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ. Τρομερόν όπλον! Πας ο μη υπακούων εις την φωνήν της Εκκλησίας αφορίζεται οιονδήποτε αξίωμα και αν κατέχη.
Ας κάμη χρήσιν των όπλων της η Εκκλησία. Και εάν παρ’ όλας τας συνεχείς προειδοποιήσεις και εντόνους διαμαρτυρίας που θα φθάνουν μέχρι αφορισμού των πρωτοστατούντων εις τας τελετάς του Καρναβάλου, εάν παρ΄ όλα αυτά μία μερίς λαού δεν θα θελήση ν’ ακούση την φωνήν της Μητρός Εκκλησίας, αλλά θα επιμένη η μερίς αυτή να διοργανώση την σατανικήν πομπήν και να βεβηλώση την πόλιν, ανιστώσα την ειδωλολατρείαν, η Εκκλησία Πατρών έχει να πράξη σπουδαιότερον και γενναιότερον. Δεν θα κτυπήση πλέον λιανοντούφεκο, αλλά θα βάλη τοπομαχικόν. Τι; Την στιγμήν, κατά την οποίαν η πομπή του Καρναβάλου θα έτοιμάζεται να εκκινήση, ακριβώς την στιγμήν εκείνην θα κτυπήσουν πενθίμως όλοι οι κώδωνες των Ναών της πόλεως, ο ευλαβής λαός –το πιστεύομεν δια τον λαόν των Πατρών– ο ευλαβής λαός μας θα σπεύση θα συγκεντρωθή εις τον Ι. Ναών του ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ, πολιούχου της πόλεως. Εκεί θα ψαλλή κατανυκτική δέησις, θα σχηματισθή άλλη θεϊκή πομπή, λιτανείας προς εξαγνισμόν του άγους. Επικεφαλής ο Επίσκοπος. Ιερείς ενδεδυμένοι με τας πένθιμας στολάς της Μ. Τεσσαρακοστής. Τίμιος Σταυρός θα υψώνεται. Θα λάμπουν υπό τον ήλιον αι εικόνες των Αγίων. Άσματα των καλλιφώνων ψαλτών των Πατρών θα δονούν τον αέρα. Ο ευσεβής λαός θ’ ακολουθή.
– Την ιδίαν ημέραν δύο λιτανείαι.
Μία του Διαβόλου. Μία του Χριστού. Και τότε θα ίδωμεν πόσος λαός θ’ ακολουθήση την σατανικήν πομπήν.
-Αδύνατα αυτά; Αλλ’ έτσι άλλοτε ενήργησαν εις την Βασιλίδα των πόλεων ο ιερός Χρυσόστομος. Με αγρυπνίαν ολονύκτιον, με λιτανείαν ιεράν έκαυσε τον Διάβολον διέλυσε τας ορδάς των αιρετικών και των ειδωλολατρών, οι οποίοι ήθελαν να λιτανεύσουν κατά τα έθιμα αυτών.
Η «Σπίθα», ταύτα πιστεύει, ταύτα κηρύττει, ταύτα γράφει. Διο και έκκλησιν ποιείται εις τον Σεβ. Μητροπολίτην Πατρών κ. Θεόκλητον, του οποίου η τελευταία σθεναρά στάσις εις την υπόθεσιν των παρανόμων γάμων αριστοκρατικής οικογενείας Αθηνών, μας παρέχει την ελπίδα ότι και εις προκειμένην σοβαρωτάτην υπόθεσιν θα θελήση να κινηθή.
Άγιε Πατρών! Τολμήσατε. Αγωνισθήτε υπέρ των Νόμων της Εκκλησίας. Δεν θα μείνητε μόνος.
Παρά το πλευρόν σας οι ιεροκήρυκες της πόλεως και δη ο πατήρ Γερβάσιος, όστις κατά το παρελθόν έτος, μόνος αυτός ύψωσε φωνήν διαμαρτυρίας και δικαίως τους εορταστάς απεκάλεσεν Καρναβαλιστάς και αρνητάς της πατρώας πίστεως. Αλλ’ όταν τώρα σεις ως άλλος Γερμανός Πατρών εκδιπλώσητε την ΣΗΜΑΙΑΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, παγωμένες καρδιές θα θερμανθούν, κλειστά χείλη θ’ ανοίξουν, και παράλυτα χέρια θα υψωθούν. Διότι θησαυροί πίστεως κρύπτονται εις τα βάθη της λαϊκής ψυχής και με το ηρωϊκόν σύνθημα του επισκόπου των θα εκπηδήσουν δυνάμεις τεραστίαι. Ακραδάντως πιστεύομεν, ότι ενεργούντες δραστηρίως και γενναίως, μηδέν άλλο υπ’ όψιν λαμβάνοντες, ειμή τους Νόμους του Θεού, θα νικήσετε, Σεβασμιώτατε, και ο Σατανάς θα τινάξη τα ξυλοπόδαρά του εις το Ιόνιον πέλαγος διά να εκβρασθούν ταύτα ως οικτρά ναυάγια εις την παραλίαν της Νίκαιας. Ίσως εκεί χρησιμοποιηθούν υπό της συναδέλφου επιτροπής Καρναβάλου Νίκαιας. Αν και αι εκ Νίκαιας ειδήσεις δύνανται να πληροφορήσουν τους Καρναβαλιστάς μας, ότι ο Καρνάβαλος εκεί πνέει τα λοίσθια. Τι κρίμα!
-Εάν όμως, παρ’ ελπίδα, ουδέν εκ όσων ανωτέρω προτείνομεν, γίνη, και ο Σατανάς ανεμπόδιστος αφεθή και εκτελέση το ιδικόν του θέλημα και η πόλις των Πατρών παραδοθή και εφέτος εις την διάθεσιν των καταχθονίων δυνάμεων, και η ωραία Νύμφη κυλιστή εις τον βόρβορον, τότε την επομένην το πρωϊ με το οτομοτρίς πρέπει ν’ αναχωρήση εκ των Πατρών όλον τον ιερατείον ως άχρηστον. Διότι ερωτώμεν πως ένας και μόνον άλλοτε απόστολος του Χριστού, ο Άγιος Ανδρέας, εξυγίανεν όλην την πόλιν εκ της ειδωλολατρείας και σήμερον δύο και τρεις δωδεκάδες ιερέων με επίσκοπον επί κεφαλής δεν δύνανται να περιστείλουν και να εξαλείψουν το κακόν; Έγιναν όλοι «άλας μωρόν»;
Όχι. Δεν θέλομεν να το πιστεύσωμεν. Τουναντίον πιστεύομεν, ότι εάν Κλήρος και ευσεβής λαός κινηθούν, θα σαρώσουν τον Διάβολον. Ουδέν της Εκκλησίας ισχυρότερον όταν εγκλείη εις τους κόλπους της πιστούς άνδρας και γυναίκας έως θανάτου. Και έχει δόξα τω Θεώ τοιούτους η πόλις των Πατρών.
Η Χριστιανική Ελλάς αναμένει φως, κάτι περισσότερον˙ ΝΙΚΗΝ ΕΚ ΠΑΤΡΩΝ.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
Το παρόν εκδίδεται κυρίως δια την πόλιν των Πατρών, την οποίαν ο Διάβολος εξέλεξε δια να κάμη το πείραμά του. Αλλ’ επειδή εξ αφορμής του Καρναβάλου Πατρών και εις άλλας πόλεις και χωρία της Πατρίδος ίσως γίνουν απόπειραι αναβιώσεως ειδωλολατρικών πομπών, οι ευλαβείς ιερείς μετά του πιστού λαού ας κινηθούν και ας εφαρμόσουν όσα, βάσει των Κανόνων και της Εκκλησιαστικής Ιστορίας, υποδεικνύει το φυλλάδιον τούτο και ασφαλώς θα ίδουν την νίκην. Ημείς πέρυσι την είδομεν εις Κύμην Ευβοίας – Διότι απείρως ισχυρότερος είνε ο Κύριός μας υπέρ τον κόσμον όλον.
(«ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΣΠΙΘΑ»
Φεβρουάριος 1952 αριθμ. φυλ. 125)