- Αθανάσιος Πατριάρχης Αλεξανδρείας *
- Κύριλλος Πατριάρχης Αλεξανδρείας *
- Θεοδούλη, Ευάγριος, Μακάριος, Ελλάδιος και Βοηθός, Μάρτυρες *
- Μαρκιανός, Όσιος *
- Ξένη, Μάρτυς *
Αθανάσιος Πατριάρχης Αλεξανδρείας * - 18/1
6392 εμφανίσεις άρθρου
ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Δύο μεγάλους σοφούς διδασκάλους και Αγίους γιορτάζει σήμερα η Εκκλησία, τον Άγιο Αθανάσιο και τον Άγιο Κύριλλο, που και οι δύο έγιναν Επίσκοποι και Πατριάρχαι Αλεξανδρείας.
Ο Άγιος Αθανάσιος έζησε στα χρόνια του πρώτου χριστιανού Αυτοκράτορα, του Μ. Κωνσταντίνου και ο Άγιος Κύριλλος, εκατό περίπου χρόνια πιο μετά.
Επολέμησαν και οι δύο με δύναμη και με πίστη τις αιρέσεις και πλούτισαν την εκκλησιαστική φιλολογία με σοφά θεολογικά συγγράμματα.
Έχουν και οι δύο τον τίτλο των Πατέρων και Οικουμενικών Διδασκάλων και με την αγιότητα του βίου και τη σοφία τους διδάσκουν τις γενεές των χριστιανών.
Γιατί η Εκκλησία μας - η Ορθόδοξη Εκκλησία - είναι Εκκλησία Πατέρων· διδαχή και παράδοση των Αποστόλων, που φθάνει σε μας με κύρος και αυθεντία, δια μέσου της ερμηνείας - πείρας, αγιότητος και ιεράς σοφίας - των αγίων Πατέρων.
Ο Άγιος Αθανάσιος, Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας, είναι "ο Αγιώτερος των Ηρώων και Ηρωϊκώτερος των Αγίων", "ο Μέγας Πατήρ", "Στύλος της Ορθοδοξίας".
Τίτλοι, από τους πιο χαρακτηριστικούς, πού απονεμήθηκαν στο "πολύφωτο άστρο" της Εκκλησίας μας, τον Άγιο Αθανάσιο.
Το έτος 295 ή 296 μ.Χ. γεννήθηκε από γονείς φτωχούς στην Αλεξάνδρεια, αλλά πλούσιους σε αρετές και πίστη.
Δεν είχε τα μέσα για ανώτερες σπουδές.
Ο Θεός, όμως, τον προίκισε με πλούσια διάνοια, και αφού παίρνει τη στοιχειώδη εκπαίδευση, έπειτα αυτοκαλλιεργείται και φθάνει σε μεγάλα ύψη ουράνιας σοφίας.
Το 312 και σε ηλικία 25 χρόνων, χειροτονείται διάκονος από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Αλέξανδρο, μαζί με τον οποίο ο Αθανάσιος παίρνει μέρος στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια και συντρίβει την αίρεση του Αρείου.
Το 328 πεθαίνει ο Αλέξανδρος και για τον Αθανάσιο πλησίασε μια μεγάλη ώρα.
Στό 33ο χρόνο της ηλικίας του, κλήρος και λαός τον εκλέγουν πανηγυρικά Πατριάρχη Αλεξανδρείας.
Από δω και πέρα ο Άγιος θα αντιμετωπίσει ένα φοβερό και ανελέητο πόλεμο των αιρετικών του Αρείου.
Πέντε σκληρές εξορίες περιλαμβάνει η πολυτάραχη ζωή του από τον Αρειανό αυτοκράτορα Κωνστάντιο.
Όμως, με πίστη, θάρρος, αγωνιστικότητα και υπομονή, κατορθώνει να βγει νικητής και συντρίβει τους "λύκους" της Ορθοδοξίας μας.
Και έτσι, ο λόγος της Αγίας Γραφής «Να αγωνίζεσαι τον καλό αγώνα της πίστεως» (Α’ Τιμ. στ’, 12) και «ας τρέχουμε με υπομονή τον αγώνα πού προβάλλει μπροστά μας» (Β’ Τιμ. ιβ’, 1), γίνεται από τον Άγιο Αθανάσιο πραγματικότητα, αναμφισβήτητο γεγονός.
Απεβίωσε στις 2 Μαΐου 373 σε ηλικία περίπου 75 με 77 ετών.
Πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι, ο Μέγας Αθανάσιος διακρίθηκε και ως συγγραφεύς πολυγραφότατος και σπουδαιότατος.
Διάκονος ακόμη έγραψε τις πραγματείες του κατά των εθνικών και περί ενανθρωπήσεως του Λόγου.
Στά "πολεμικά" του κατατάσσονται:
"Εκθεσις πίστεως", "Η εγκύκλιος επιστολή", "Ή επιστολή προς τους επισκόπους Αιγύπτου και Λιβύης", "Οι Λόγοι κατά των Αρειανών".
Άφησε δε και αρκετές επιστολές.
Να παρατηρήσουμε όμως εδώ ότι, σύμφωνα με τον Κώδικα των Καυσοκαλυβίων η κυρίως μνήμη του πρέπει να εορτάζεται την 2α Μαΐου, όπου είναι και ιστορικά αποδεδειγμένα, η κοίμησή του. Για ποιο λόγο όμως καθιερώθηκε να γιορτάζεται αυτή τη μέρα μαζί με τον Άγιο Κύριλλο δεν γνωρίζουμε.
Το πιθανότερο όμως είναι, για το λόγο που καθιερώθηκε και η γιορτή των τριών Ιεραρχών, δηλαδή, για να αποδοθεί πανηγυρικά πιο λαμπρή τιμή, ταυτόχρονα σε δύο μεγάλους Πατέρες της πίστεώς μας, που με τους αγώνες τους αποτελούν φωτεινά παραδείγματα στις επόμενες γενιές, στις οποίες και έχουν κληροδοτήσει τεράστιο συγγραφικό έργο.
Απολυτίκιον. Ήχος γ’. Θείας πίστεως.
Έργοις λάμψαντες, Ορθοδοξίας, πάσαν σβέσαντες κακοδοξίαν, νικηταί τροπαιοφόροι γεγόνατε· τη ευσεβεία τα πάντα πλουτίσαντες, την Εκκλησίαν μεγάλως κοσμήσαντες, αξίως εύρατε Χριστόν τον Θεόν, δωρούμενον πάσι το μέγα έλεος.
Έτερον Απολυτίκιον.
Ήχος ο αυτός. Την ωραιότητα.
Ως βρύσις δίκρουνος, λαμπρώς βλυστάνετε, δογμάτων πέλαγος, πάσι τοις πέρασιν, Ιεραρχών η ξυνωρίς, εκφάντορες των αρρήτων, Πάτερ Αθανάσιε, της Τριάδος το όργανον, και θεόφρον Κύριλλε, Θεοτόκου ο πρόμαχος, σοφίας ουρανίου κρατήρες, πάσι ζωής κιρνώντες πόμα.
Κοντάκιον.
Ήχος δ’. Επεφάνης σήμερον.
Ιεράρχαι μέγιστοι της ευσεβείας, και γενναίοι πρόμαχοι, της Εκκλησίας του Χριστού, πάντας φρουρείτε τους ψάλλοντας· Σώσον οικτίρμον, τους πίστει τιμώντάς σε.
Μεγαλυνάριον.
Άνθραξ Αθανάσιος νοητός, ώφθη καταφλέγων, την Αρείου ύλην σαθράν· κύρος δε δογμάτων, ο Κύριλλος παρέχει, ελέγχων Νεστορίου, την αθεότητα.
Τω αυτώ μηνί ΙΗ΄
Μνήμη των εν Aγίοις Πατέρων ημών Aθανασίου και Κυρίλλου, Aρχιεπισκόπων Aλεξανδρείας
Aπό τους δύω τούτους Πατέρας ημών, ο μεν Άγιος Aθανάσιος, ήτον κατά τους χρόνους του Μεγάλου Κωνσταντίνου εν έτει τιη΄ [318], και ευρέθη παρών εις την εν Νικαία γενομένην Πρώτην και Οικουμενικήν Σύνοδον εν έτει τκε΄ [325], Διάκονος ων και τον τόπον επέχων του τότε Aλεξανδρείας Αλεξάνδρου. Όπου και κατεντροπίασε τον δυσσεβή Άρειον με λόγους σοφίας και με αποδείξεις των θείων Γραφών. Αφ’ ου δε εκοιμήθη ο μακάριος Aλέξανδρος, έγινε της Aλεξανδρείας Aρχιεπίσκοπος. Και επειδή ο Κωνστάντιος ο υιός του Μεγάλου Κωνσταντίνου ήτον Aρειανός, διά τούτο εις διαφόρους τόπους εξώρισε τον Mέγαν τούτον Aθανάσιον. Καρτερήσας δε ο μακάριος τους διωγμούς τεσσαράκοντα χρόνους, προς Κύριον εξεδήμησεν2. Ο δε Άγιος Κύριλλος ήτον επί της βασιλείας Θεοδοσίου του μικρού εν έτει υιε΄ [415], ανεψιός ων Θεοφίλου Aρχιεπισκόπου Aλεξανδρείας, και του θρόνου αυτού γενόμενος διάδοχος. Ούτος εστάθη έξαρχος και προστάτης της εν Eφέσω αγίας και Οικουμενικής Τρίτης Συνόδου, της εν έτει υλα΄ [431] συγκροτηθείσης, και τον δυσσεβή καθείλε Nεστόριον, ο οποίος βλάσφημα πολλά κατά της Aγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου, ο κακόδοξος εδογμάτισε. Με πολλά δε κατορθώματα και αρετάς ο Άγιος ούτος Κύριλλος διαλάμψας, προς Κύριον εξεδήμησε.
Ήτον δε κατά τον χαρακτήρα του σώματος, ο μεν Άγιος Aθανάσιος, μέτριος κατά το μέγεθος και την ηλικίαν, ολίγον πλατύς, σκυπτός, χαρίεις εις το πρόσωπον, εύμορφον χρώμα έχων, φαλακρός εις την κεφαλήν, την μύτην έχων γρυπήν, ήτοι κυρτήν ωσάν του γερακίου. Δεν είχε το πρόσωπον μακρουλόν, είχε πλατέα τα σιαγόνια, το γένειον μέτριον, και το στόμα μικρόν. Δεν ήτον πολλά άσπρος, αλλά ελαμπρύνετο με ένα χρώμα υπόξανθον. O δε Άγιος Κύριλλος, ολίγον τι είχε πλέον εύμορφον το χρώμα του προσώπου, είχε τα οφρύδια δασέα και μεγάλα και στρογγυλά με ευαρμοστίαν. Ήτον μακρομύτης, είχε τα μάγουλα μακρά, και τα χείλη παχέα, ήτον φαλακρός, είχε το μέτωπον μικρόν, και το γένειον δασύ και μακρόν, είχε τα μαλλία συνεστραμμένα και σκαντζουρά, ήτον ολίγον ξανθός, είχε τας τρίχας μεμιγμένας, ήτοι άσπρας με μαύρας. Τελείται δε η Σύναξις αυτών εν τη αγιωτάτη Μεγάλη Eκκλησία. (Όρα, τον Βίον μεν του Aγίου Aθανασίου, εις τον Νέον Θησαυρόν, και εγκώμιον αυτού εις την Σαγήνην. Tον Βίον δε του Aγίου Κυρίλλου εις το Νέον Eκλόγιον3.)
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Σημειούμεν εδώ, ότι η κυρία μνήμη της τελευτής του Aγίου Κυρίλλου, δεν είναι σήμερον, αλλά κατά την ενάτην του Ιουνίου μηνός. Σήμερον δε είναι μόνον η μνήμη της φυγής του Aγίου, ως δηλοί το δίστιχον τούτο, δηλαδή της από Aλεξανδρείας εις Έφεσον ίσως αναβάσεως αυτού. Aξία γαρ εορτής εκρίθη η τοιαύτη του Aγίου φυγή, διατί εστάθη αιτία πολλών αγαθών εις την Eκκλησίαν του Χριστού. Καθότι δι’ αυτής, η μεν αγία και Οικουμενική Τρίτη Σύνοδος συνεκροτήθη, η του Νεστορίου βλάσφημος αίρεσις εξωστρακίσθη, και η Ορθοδοξία της πίστεως εις την οικουμένην εκηρύχθη. Το δε σιγής οπού ευρίσκεται εν τοις τετυπωμένοις Μηναίοις αντί του φυγής, τυπογραφικόν σφάλμα εστίν.
2. Σημείωσαι, ότι Γρηγόριος ο Θεολόγος εγκώμιον γλαφυρόν πλέκει εις τον Mέγαν τούτον Aθανάσιον, ου η αρχή· «Aθανάσιον επαινών, αρετήν επαινέσομαι». (Σώζεται εν τοις εκδεδομένοις.) Eν δε τη Μεγίστη Λαύρα δύω Βίοι σώζονται του Mεγάλου τούτου Aθανασίου. Ων ο είς μεν, άρχεται ούτως· «Άλλοι μεν άλλα». O δε έτερος, ούτω· «Πολλοί μεν των Aγίων».
3. Περιττώς δε γράφεται εν τω τετυπωμένω Συναξαριστή το Συναξάριον του Oσίου Μαρκιανού. Τούτο γαρ προεγράφη εις την δευτέραν του Νοεμβρίου, καθ’ ην και εορτάζεται.
(Από το βιβλίο: Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου Συναξαριστής των δώδεκα μηνών του ενιαυτού. Τόμος Β´. Εκδόσεις Δόμος, 2005)