- Ανήμερα Σάββατο Λαζάρου στην Βηθανία - Άγιοι Τόποι (Βίντεο)
- Μεγαλυνάρια Υπαπαντής: Ακατάληπτόν εστι... Θεοτόκε η Ελπίς πάντων των Χριστιανών (Ψάλλει ο Χάρης Νταραβάνογλου)
- Το Νόημα και ο Εορτασμός των Θεοφανείων (Βίντεο)
- Ο Παρακλητικός Κανόνας της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης του Σινά (Βίντεο)
- Κυριακή της Ορθοδοξίας: Η Παναίρεση του Οικουμενισμού και οι Σύγχρονοι Προβατόσχημοι Λύκοι - Ομιλία του π. Μαξίμου (Βίντεο)
- Η Δεσποτοκρατία (Ομιλία Αυγουστίνου Καντιώτου)
- π. Μάξιμος: «Η Κυριακή της Ορθοδοξίας και η αλλοίωση της από τους σύγχρονους κληρικούς» (Βίντεο)
- Ομιλία πατρός Μαξίμου: Τα άγνωστα και σπουδαία μηνύματα του Ι΄Εωθινού Ευαγγελίου (Video)
- Εκπομπή π. Μαξίμου για την Πανελλαδική Συγκέντρωση κατά της Συνθήκης Σένγκεν - 22/3/98
- Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας κατά της Σένγκεν 22/3/98 (Α΄Μέρος)
- Εκπομπή FRONTLINE 6/11/99 - Αφιέρωμα στους αγώνες του π. Μαξίμου
- Η ομιλία του π. Μαξίμου με θέμα: «Η ΕΣΧΑΤΗ ΠΛΑΝΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ» - 29/1/17 (Βίντεο)
- Η Απάντηση σε όσους λένε ότι «ουδείς γνωρίζει»... - Β΄ Μέρος (video)
- Η απάντηση σε όσους λένε ότι «ουδείς γνωρίζει»... - Γ΄Μέρος (Video)
- Η Απάντηση σε όσους λένε ότι «ουδείς γνωρίζει» το πότε θα γίνει η Β΄ Παρουσία - Α΄ Μέρος (video)
- Ομιλία π. Μαξίμου: «Όσοι δεν έχουν την Αλήθεια του Χριστού βρίσκονται εκτός Εκκλησίας» κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά (βίντεο)
- π. Αθ. Μυτιληναίος: «Διά τους πιστούς ΔΕΝ θα είναι ἀγνωστος ο χρόνος της Δευτέρας Παρουσίας»
- π. Μάξιμος: Μία σύγχρονη Προφητική Φωνή και ένας Φλογερός Κήρυκας της Αληθείας (Βίντεο)
- Συνέντευξη π. Μαξίμου (9/2/17) στην Χριστίνα Λαμπίρη: «Το 2018 έρχεται η Δευτέρα Παρουσία»
- Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Το Βυζαντινό Μάθημα (Ντοκυμανταίρ)
- Ενα καταπληκτικό απόσπασμα από την Ταινία «Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ» που λέει πάρα πολλά, σχετικά με τους... φίλους μας τους Ευρωπαίους
- Εβραίος Ραββίνος: Υπέροχο νέο η εισβολή του Ισλάμ στην Ευρώπη γιατί έτσι θα έρθει ο Μεσσίας μας...
- Η Πλάνη του Αντιχρίστου μετατρέπει το μαύρο σε άσπρο (Video)
- Η Συνέντευξη του π. Ιουστίνου Αγιοταφίτου, στον π. Μάξιμο -2004
- Εκπομπή π. Μαξίμου: Πού οφείλεται ο βρώμικος πόλεμος εναντίον της αστυνομίας μας και τι κρύβεται πίσω απ’ όλα αυτά; -1998
- Εκπομπή π. Μαξίμου: Αφιἐρωμα στο Προσκύνημα στην γενέτειρα του Αγίου Κοσμά - 1998
- Ομιλία του πατρός Μαξίμου στην Αυστραλία -1996
- Εκπομπή: Ελληνισμός-Χριστιανισμός (π.Μάξιμος-Άδων.Γεωργιάδης) -2005
- Ομιλία και συζήτηση περί των εσχάτων - 30.3.14 (Video)
- Ομιλία του π. Μαξίμου: «Η Αποκάλυψις του Ανόμου» - 25.1.14 (Video)
- Ο Πειραιώς Σεραφείμ διαβάζει τα Αναθέματα της Ζ΄Οικ. Συνόδου (video)
- π. Μάξιμος - π. Νεκτάριος: Η Κυριακή της Ορθοδοξίας (Βίντεο)
- Γιατί οι άνθρωποι δεν κατάλαβαν τον ερχομό του Αντιχρίστου; (Βίντεο)
- Οι Εκδόσεις μας παρουσιάζουν το βιβλίο «Η Αποκάλυψις του Ανόμου» (Βίντεο)
- Πως αντιμετωπίζει τους λαθρομετανάστες το Ισραήλ και οι Εβραίοι; (Video)
- Σαν σήμερα 6/11/94 έγιναν τα εγκαίνια του Ορθοδόξου Ιεραποστολικού Συνδέσμου «Άγιος Κοσμάς» (Video)
- Ο Ιερομάρτυς και Εθναπόστολος Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (Βίντεο)
- Εκπομπή ΄Νέα Ελπίδα΄ 26/2/97 - π. Μάξιμος Γ. Καρατζαφέρης - Σένγκεν
- 1983-2013: Τριάντα Χρὀνια Μεγάλης Προδοσίας (Video)
- Η απάντηση του π. Μαξίμου σε όσους τον κατηγορούν για πλάνη και κακοδοξία (Α΄Μέρος)
- Ορίζει η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι Άγιοί μας χρονολογίες για την Β΄Παρουσία; (Α΄) Video
- Ορίζει η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι Άγιοί μας χρονολογίες για την Β΄Παρουσία; (Β΄) Video
- Η Παρουσίαση του Βιβλίου «Η Πόλη η Αγιά Σοφιά και η Αναλαμπή της Ορθοδοξίας» (Video)
- Κοπή Πίττας Αγίου Κοσμά - Απονομή Βραβείων
- Εκπομπή π. Μαξίμου - Πρωτοχρονιάτικη Εκδήλωση Αγίου Κοσμά 19/1/97 (Video)
- Εορταστικές Προσφορές 2012 Εκδόσεων «ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ» (Video)
- Η προαναγγελία του ερχομού του Αντιχρίστου - ΟΗΕ 26/9/12 (Video)
- Νέα ηλεκτρονική Ταυτότητα-Διαβατήριο για τους Ρώσσους (Video)
- Οι Εβραίοι βραβεύουν τον Ιρανό Πρόεδρο (Video)
- Η Συνέντευξη του πατρός Μαξίμου στο Radio Xalazi - 29/10/12 (Video)
- Η ΄Ελένη΄ του Νίκου Γκατζογιάννη (Video)
- Corpous Christi Θέατρο Χυτήριο 25/10/12 Ομιλία πατρός Μαξίμου
- Συνέντευξη π. Μαξίμου για το βλάσφημο έργο Corpus Christi
- Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας κατά της Σένγκεν 22-3-98 (Β΄Μέρος)
- Η μεγάλη οικονομική κρίση, τα χαράτσια και η κρισιμότητα των καιρών
- Η Γερμανική Τηλεόραση για τον π. Μάξιμο και το βιβλίο του, ο Αντίχριστος
- Το θαύμα που έζησε ο κ. Μπεσίνης σχετικά με το Τέλος του Κόσμου
- Τι πρόκειται να συμβεί το 2012; (Εκπομπή στο 06)
- Ο π. Μάξιμος σχολιάζει την επικαιρότητα και τα βιβλία του - Τηλεάστυ
- 2008-2018 Η τελευταία δεκαετία του κόσμου - MEGA
- Ο π. Μάξιμος απαντάει στις συκοφαντίες του Δεσπότη Κορίνθου - STAR
- Η Προφητεία του Αγίου Ιππολύτου για τα έσχατα χρόνια
- Τι είναι τα Σημεία των Καιρών και ποια είναι αυτά
- Γιατί παρόλο τον πόλεμο, συνεχίζουμε να μιλάμε για τον Αντίχριστο
- α) Τι είναι τα Απόκρυφα βιβλία; β)Οι Άγιοι ορίζουν ημερομηνίες;
- Η παρουσίαση του Βιβλίου: Ο Αντίχριστος Ήλθεν
- Περιεχόμενα βιβλίου Ο Αντίχριστος Ήλθεν
- Επιτρέπουν η Εκκλησία και οι Άγιοί μας να μιλάμε για τον Αντίχριστον;
- Διορισμός του π. Μαξίμου ως Ηγουμένου
- Η Γενοκτονία των Ποντίων 1/7
- Η Γενοκτονία των Ποντίων 2/7
- Η Γενοκτονία των Ποντίων 3/7
- Ο Μ. Αλέξανδρος και οι επικριτές του (Α’)
- Ο Μ. Αλέξανδρος και οι επικριτές του (Β’)
- Το μεγάλο θαύμα της Ορθοδοξίας στη Βάστα Αρκαδίας (Α’)
- Το μεγάλο θαύμα της Ορθοδοξίας στη Βάστα Αρκαδίας (Β’)
- Σχέσεις Γονέων και Εφήβων (Α’)
- Σχέσεις Γονέων και Εφήβων (Β’)
- Περί ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ (Α’)
- Περί ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ (Β’)
- Περί ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ (Γ’)
- Περί ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ (Δ΄)
- Απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα (Β΄)
- Πρέπει να ενωθούν οι Ορθόδοξοι με τον Πάπα; (Α’)
- Πρέπει να ενωθούν οι Ορθόδοξοι με τον Πάπα (Β’)
- Περί των Αιρετικών Πεντηκοστιανών (Α’)
- Περί των Αιρετικών Πεντηκοστιανών (Β’)
- Απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματα (Α΄)
- Θεμελίωσις Ι.Μ. Αγίου Κοσμά (Α’)
- Θεμελίωσις Ι.Μ. Αγίου Κοσμά (Β’)
- Θεμελίωσις Ι.Μ. Αγίου Κοσμά (Γ’)
- Θεμελίωσις Ι.Μ. Αγίου Κοσμά (Δ’)
- Θεμελίωσις Ι.Μ. Αγίου Κοσμά (Ε’)
- Η Κουρά του π. Μαξίμου εις Μεγαλόσχημον Μοναχόν (Α’ Μέρος)
- Η Κουρά του π. Μαξίμου εις Μεγαλόσχημον Μοναχόν (Β’)
Videos με ομιλίες και εκπομπές του π. Μαξίμου
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
23/11 Αμφιλόχιος, Επίσκοπος Ικονίου *
ΑΓΙΟΣ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΚΟΝΙΟΥ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Άγιος Αμφιλόχιος, υπήρξε στενός φίλος του Μεγάλου Βασιλείου και του Γρηγορίου του Θεολόγου και διετέλεσε Επίσκοπος Ικονίου.Όταν διαβάζουμε τις Επιστολές μεταξύ των αγίων αυτών ανδρών, βλέπουμε - καλύτερα σ’ αυτές, παρά στα άλλα θεολογικά τους έργα - την καλωσύνη και την αγιότητα, την αγνή φιλία και την αγάπη που ενώνει τους ανθρώπους του Θεού. Ο Μέγας Βασίλειος γράφει σε μία του Επιστολή στον Άγιο Αμφιλόχιο: "πάσα ημέρα γράμματα έχουσα της θεοσεβείας σου εορτή ημίν εστί και εορτών μεγίστη".Μεγάλη εορτή και πανήγυρη ήταν, να παίρνη γράμμα ο Μέγας Βασίλειος από τον Άγιο Αμφιλόχιο.Και δεν είναι υπερβολή ούτε απλή φιλοφροσύνη, γιατί, καθώς λέει ένας αρχαίος εκκλησιαστικός συγγραφέας, στα συγγράμματα του...
Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
10/11 Ολυμπάς, Ηρωδίων, Έραστος, Σωσίπατρος, Τέ
ΑΓΙΟΙ ΟΛΥΜΠΑΣ, ΗΡΩΔΙΩΝ, ΕΡΑΣΤΟΣ, ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΣ, ΤΕΡΤΙΟΣ ΚΑΙ ΚΟΥΑΡΤΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΕΚ ΤΩΝ ΕΒΔΟΜΗΚΟΝΤΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Μέσα στο νέφος των Μαρτύρων και μέσα στο ανώνυμο πλήθος των Αγίων, η Εκκλησία με στοργή κι ευγνωμοσύνη φύλαξε όσα μπόρεσε από τα ονόματά τους. Για τους ασεβείς λέει ο Θεός· "ου μη μνησθώ των ονομάτων αυτών", μα για τους αξίους, που είναι όλοι γραμμένοι στο βιβλίο του Θεού, η θεία Γραφή λέει ότι είναι "έντιμον το όνομα αυτών".Χρέος της λοιπόν το θεωρεί η Εκκλησία να τιμά και να μνημονεύη τους Αγίους με τα ονόματά τους και να τους εγκωμιάζη. Όποιος πιστεύει πως η Εκκλησία είναι μια μεγάλη οικογένεια εκείνων που έφυγαν και εκείνων που μένουν, καταλαβαίνει την ιερή σημασία της εκκλησιαστικής αυτής πράξεως, μα και την ενί...
Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Το Βυζαντινό Μάθημα (Ντοκυμανταίρ)
Τετάρτη, 6 Ιουλίου 2016 - 8705 εμφανίσεις άρθρου
«Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ»
Το Βυζαντινό Μάθημα
Ένα πολύ όμορφο και αξιόλογο Ρώσσικο Ντοκυμανταίρ για τα αίτια της πτώσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Σενάριο-Αφήγηση: Αρχιμανδρίτης Τύχων
Πρόλογος του Χρήστου Γιανναρά στο σενάριο της ομώνυμης ταινίας του αρχιμ. Τύχωνα Σεβκουνόφ, Αύγουστος 2009
Μου ζητήθηκε να προλογίσω την ελληνική έκδοση του σεναρίου της ταινίας Αυτοκρατορίας κατάρρευση: το βυζαντινό μάθημα, του ρώσου αρχιμανδρίτη Τύχωνα Σεβκουνόφ.
Δεν είμαι ιστορικός ούτε κριτικός του κινηματογράφου. Αλλά και ο στόχος της ταινίας δεν είναι να υπηρετήσει απλώς την ιστορική έρευνα η την κινηματογραφική τέχνη. Από τις επανειλημμένες προβολές της στα ρωσικά τηλεοπτικά δίκτυα και τις καταιγιστικές αντιδράσεις και συζητήσεις που προκάλεσε, έγινε φανερός ο σκοπός της ταινίας: Να προβάλει την ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, και ειδικά τις αιτίες της κατάρρευσής της, ως άξονα αναφοράς για τη συναγωγή πολιτικών συμπερασμάτων χρήσιμων στην προοπτική του ρόλου που οραματίζονται για τη Ρωσία σήμερα οι ηγέτες της.
Σε αυτή τη συζήτηση, για τον ρόλο της Ρωσίας σήμερα στη διεθνή πολιτική σκηνή, θα ήθελα να καταθέσω ελάχιστα, προλογικά στην ταινία σχόλια:
Ούτε ο Μέγας Πέτρος, με τον ριζοσπαστικό εκδυτικισμό της Ρωσίας που επιχείρησε, ούτε ο Λένιν με τον «κομμουνιστικό» ολοκληρωτισμό των Μπολσεβίκων, απομακρύνθηκαν από το βαθειά ριζωμένο στη λαϊκή ρωσική «ψυχή» όραμα της αυτοκρατορίας. Ο Γιέλτσιν κατόρθωσε να σμπαραλιάσει εξευτελιστικά το όραμα παραδίδοντας τη ρωσική αυτοκρατορία της Σοβιετικής Ένωσης στη χλεύη της Δύσης και στις ορέξεις υπάνθρωπων μαφιόζων. Αλλά ήταν παρένθεση. Σήμερα η Ρωσία ξαναβρίσκει τη θέση της και αποκαθιστά το κύρος της στον διεθνή στίβο σταθερά και εντυπωσιακά. Την προσοχή στη διαχείριση της αποκατάστασης του οράματος της αυτοκρατορίας στη Ρωσία σήμερα καταλαβαίνω ότι θέλει να επιστήσει η ταινία του αρχιμ. Τύχωνα Σεβκουνόφ.
Όταν μιλάμε για «αυτοκρατορία» αναφερόμαστε σε πολιτειακό σχήμα ριζικά διάφορο του εθνικού η του νεώτερου «αστικού» κράτους. Η αυτοκρατορία δεν είναι καθεστώς εξουσίας ενός έθνους πάνω σε περισσότερους από έναν λαούς. Είναι τάξη πραγμάτων (ordo rerum), δηλαδή τρόπος ειρηνικής συνοχής και πολιτικής συνύπαρξης λαών και εθνών, τρόπος που τον εγγυάται (τον εξασφαλίζει) μια ισχυρή σε πολεμική ισχύ και διοικητική οργάνωση εθνότητα. Όμως ως άξονας συνοχής του πολυεθνικού σχήματος προϋποτίθεται ένας κοινός πολιτισμός, ένα κοινό νόημα βίου που το παράγει μία κοινή μεταφυσική παράδοση (απόδοση αιτίας και σκοπού στην ύπαρξη) η μία κοινή θρησκεία (religio imperii).
Αυτό το περιεχόμενο της λέξης «αυτοκρατορία» το καθόρισε και το πραγμάτωσε η Παλαιά Ρώμη, με την pax romana, Και η Νέα Ρώμη–Κωνσταντινούπολη, με την pax christiana. Επί χίλια εξακόσια χρόνια (από τον 2ο π.Χ. ως τον 15ο μ.Χ. αιώνα, περίπου) η ρωμαϊκή Οικουμένη ταυτιζόταν με τον «πολιτισμένο» κόσμο σε αντιδιαστολή προς τα «βαρβαρικά» έθνη της ανθρωπότητας.
Με βάση μια γενική (αναπόφευκτα σχηματική) θεώρηση της Ιστορίας, θα μπορούσε κανείς να ισχυρισθεί ότι κάθε απόπειρα απομίμησης του ρωμαϊκού πρωτοτύπου της αυτοκρατορίας κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Ίσως ο Καρλομάγνος να είναι η εξαίρεση: Απέτυχε μεν βραχυπρόθεσμα (η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους επιβίωσε για ελάχιστα χρόνια), μπόλιασε όμως ολόκληρη τη μετα-ρωμαϊκή Δύση των επήλυδων στην Ευρώπη βαρβαρικών φύλων και φυλών με ανίατη αντιπαλότητα προς την εξελληνισμένη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία της Nova Roma στην Ανατολή. Είχε κατανοήσει με την πολιτική του ιδιοφυΐα ο Καρλομάγνος ότι δεύτερη αυτοκρατορία με την ίδια religio imperii της υπάρχουσας ρωμαϊκής, δεν ήταν δυνατό να συγκροτηθεί. Γι’αυτό και οδήγησε τη Δυτική Χριστιανοσύνη στην αποκοπή της από το σώμα της Καθολικής Εκκλησίας: στη δημιουργία ενός διαφορετικού Χριστιανισμού, θρησκειοποιημένου και ατομοκεντρικού, άσχετου με τον ευαγγελισμό της σωτηρίας ως μετοχής στο εκκλησιαστικό απήχημα του Τριαδικού τρόπου της υπάρξεως.
Η ταινία του αρχιμ. Τύχωνα Σεβκουνόφ επιμένει διαφωτιστικά στο απύθμενο μένος, μίσος και πάθος με το οποίο μπόλιασε η πολιτική του Καρλομάγνου τους τραγικά υπανάπτυκτους λαούς της μεσαιωνικής Δύσης ενάντια στον ελληνορωμαϊκό κόσμο της Ανατολής. Η κατάλυση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας συντελέστηκε ουσιαστικά το 1204 μ.Χ., με την άλωση και φρικώδη σφαγή και σύληση της Νέας Ρώμης από τις βαρβαρικές ορδές της Τέταρτης Σταυροφορίας. Η οθωμανική κατάκτηση, δύο αιώνες αργότερα, τρύγησε εύκολα τους καρπούς του ιστορικού εγκλήματος των Σταυροφόρων. Και ισοδύναμο έγκλημα αργότερα, αντιστάσεως μη ούσης, στον 16ο αιώνα, ήταν η χλευαστική μετονομασία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας σε «Βυζάντιο». Ώστε να επιβιώνει ιστορικά σαν δήθεν συνέχεια της Παλαιάς και Νέας Ρώμης μόνο η πλαστογράφηση της αυτοκρατορίας από τον Καρλομάγνο.
Η χρήση του όρου «αυτοκρατορία» από τον βούλγαρο βασιλέα Συμεών και τον σέρβο βασιλέα Στέφανο Ντουσάν δεν ξεπέρασε τα χρονικά όρια του βίου των δύο φιλόδοξων ηγεμόνων. Και οι δύο άφησαν όμως στην Ιστορία ένα επικίνδυνο κατάλοιπο του οράματός τους: Τη σύνδεση της αυτοκρατορικής φιλοδοξίας με την αυθαιρεσία της απαίτησης να αναγνωριστεί η εθνική τους Εκκλησία ως Πατριαρχείο. Νόμιζαν οι άσχετοι ότι ο τίτλος και οι ευθύνες του Πατριαρχείου αντιπροσωπεύουν εξουσιαστικό θεσμό διοικητικής υπεροχής που συνάδει στην πρωτεύουσα μιας αυτοκρατορίας – δεν υποψιάζονταν τί αντιπροσωπεύει για την ενότητα της «κατά την οικουμένην» Καθολικής Εκκλησίας το Συνοδικό Σύστημα και η θεσμική ραχοκοκαλιά του: η Πενταρχία των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων.
Δυστυχώς την υποταγή της έννοιας της αυτοκρατορίας και του θεσμού του Πατριαρχείου σε εθνικιστικές φιλοδοξίες την πέτυχε η Ρωσία μετά την άλωση της Νέας Ρώμης από τους Τούρκους. Στο βιβλίο του Οι δρόμοι της ρωσικής θεολογίας ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ περιγράφει τις συνθήκες υπό τις οποίες η Μόσχα, με κατάφορο εκβιασμό, πέτυχε, το 1589 μ.Χ., την προσωρινή αναγνώρισή της ως «πατριαρχείου», συμπληρώματος των οραμάτων της να διαδραματίσει ρόλο «Τρίτης Ρώμης». Έτσι άνοιξε διάπλατα ο δρόμος για την έμπρακτη ακύρωση της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας: Η κατά την οικουμένην ενότητα της Καθολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, βασισμένη στη συνοδικότητα της πρεσβυγενούς Πενταρχίας, κατατεμαχίστηκε τον 19ο αιώνα σε αυτοκέφαλα εθνικά Πατριαρχεία κατά το πρότυπο του εθνικιστικού κρατισμού των προτεσταντικών ομολογιών. Το εκκλησιαστικό γεγονός αλλοτριώθηκε σε «κρατική θρησκεία», υπηρετική πολιτικών και ιδεολογικών σκοπιμοτήτων, η συνέχεια της Μιάς, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας αναιρέθηκε από την αποτελεσματικότερη των αιρέσεων, τον εθνικισμό.
Η ταινία του αρχιμ. Τύχωνα Σεβκουνόφ μοιάζει να προσβλέπει στο όραμα της αυτοκρατορίας σαν σε σταυρική διαχείριση ευθύνης και όχι εξουσιαστικού προνομίου. Είναι η μόνη ρεαλιστική βάση για να διακριθεί η ανατολική εκδοχή της αυτοκρατορίας, ως επιτεύγματος πολιτισμού, από τον δυτικό ιμπεριαλισμό η από το αποικιοκρατικό σύστημα της κοινοπολιτείας.
Με απλά λόγια: Για να λειτουργήσει σήμερα η πολιτική της Ρωσίας σε προοπτική και με στρατηγικές αυτοκρατορίας στον διεθνή στίβο, χρειάζεται να καλλιεργήσει τη συνεπή παραίτηση από το τυπικά δυτικό προϊόν του εθνικισμού.: Να προσλάβει ενεργά την ελληνική εκδοχή του πολιτισμού και την εκκλησιαστική αλήθεια της κένωσης, της διακονίας. Μετά την ολοκληρωτική επικράτηση της προτεραιότητας του εθνικισμού τα τελευταία διακόσια πενήντα χρόνια, οι ιστορικές συγκυρίες ή η Πρόνοια του Θεού οδήγησαν τον σημερινό φορέα της ευθύνης για την ενότητα της κατά την οικουμένην Εκκλησίας, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Νέας Ρώμης–Κωνσταντινουπόλεως, σε τέλεια απογύμνωση από κάθε εξουσιαστική ισχύ. Δεν διαθέτει ούτε πληθυσμική υπεροχή, ούτε στήριξη μηχανισμών εθνικού κράτους, ούτε οικονομική άνεση, ούτε δυνατότητα επαρκούς στελέχωσης, Έχει επομένως όλα τα ευαγγελικά προσόντα για να διακονήσει ως η έσχατη όλων Εκκλησία και πάντων δούλη το «πρωτείο» του «εσχάτου», που τον αναδεικνύει «πρώτον» η κένωσή του. Και το πρωτείο έγκειται στη σταυρική ευθύνη διαχείρισης δύο διακονημάτων: Να συγκαλεί το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως οικουμενικές η γενικές τοπικές συνόδους. Και να προεδρεύει σε αυτές.
Αν συμβεί και εξαφανιστεί ιστορικά αυτός ο άξονας ενότητας της Μιάς Καθολικής Εκκλησίας, τότε το συνοδικό σύστημα καθεαυτό, ως προέκταση της λειτουργικής καθολικότητας της Ευχαριστίας, θα οδηγήσει σε εκκλησιαστική(όχι εξουσίας και ποσοτικής δύναμης) επανιεράρχηση των «πρωτείων». Πάντως, το να λειτουργήσει τόσο ένα πολιτειακό σχήμα ως αυτοκρατορία όσο και μια τοπική εκκλησία ως πατριαρχείο, εξαρτάται από παράγοντες ποιότητας, όχι ποσότητας, διακονίας και όχι εξουσιαστικής υπεροχής. Τα ποσοτικά και εξουσιαστικά κριτήρια οδηγούν σε βατικάνεια διαστροφή της Εκκλησίας σε θρησκευτικό ολοκληρωτισμό, όπως ανεπανάληπτα τον ζωγράφισε στον «Μεγάλο Ιεροεξεταστή» ο Ντοστογέφσκυ.
Η ταινία του αρχιμ. Τύχωνα μοιάζει να έχει μία διορατική επικαιρότητα: Η Ρωσική Εκκλησία βγαίνει σήμερα από μιά μαρτυρική δοκιμασία εβδομήντα χρόνων διωγμού και έσχατης ταπείνωσης. Και όπως πάντα η ταπείνωση, ατομική ή συλλογική, εκούσια ή ακούσια, έδωσε μίαν απρόσμενη, πανανθρώπινης εμβέλειας πνευματική καρποφορία στη Ρωσική Εκκλησία: την έκπληξη της ρωσικής θεολογίας της διασποράς, αυτό το μέγιστο δώρο του Θεού στην Εκκλησία Του κατά τον 20ο αιώνα.
Αυτή την αγιαστική καρποφορία της ταπείνωσης και του διωγμού, οι απελεύθεροι σήμερα και θωρακισμένοι με την ισχύ κρατικής εξουσίας Ρώσοι δεν μοιάζει να την εκτιμούν. Ορέγονται το τσαρικό παρελθόν της κοσμικής μεγαλειότητας, που είχε αλλοτριώσει το εκκλησιαστικό γεγονός σε θρησκευτικό θεσμό κοσμικής κυριαρχίας. Το πραξικόπημα των Μπολσεβίκων ανέκοψε βίαια μιάν αδυσώπητη φορά, που από την εποχή του Μεγάλου Πέτρου, παγίδευε στα αχνάρια των Φράγκων και της πορείας τους προς την τραγωδία του Σχίσματος (1054 μ.Χ.) τη Ρωσική Εκκλησία.
Το Σχίσμα, που απέκοψε τους Φράγκους από τη λατινική και ελληνική Ορθοδοξία, δεν ήταν γέννημα ιδεολογικών διαφορών, όσο έμπρακτης προσπάθειας να αυτονομηθεί η Δύση σε κάθε πρακτική λεπτομέρεια (επειδή την πρακτική του βίου και τη διαφορά των συμβόλων καταλαβαίνει ο λαός), σαφώς να διαφοροποιηθεί από την ελληνική τότε Ανατολή. Έφτιαξαν δικό τους σταυροκόπημα με τα πέντε δάχτυλα, ξυρισμένους κληρικούς, άζυμο άρτο και καθόλου κοινωνία οίνου στην Ευχαριστία, δική τους αρχιτεκτονική των ναών, αγάλματα στις εκκλησίες, νατουραλίστικη ζωγραφική , άλλαξαν τη μουσική. Σε ανάλογη πορεία είχε παγιδευτεί και η ρωσική Χριστιανοσύνη: Ρώσικο σχήμα του σταυρού, ρώσικο ένδυμα και κάλυμμα κεφαλής των κληρικών, ρώσικη κρεμυδόσχημη αρχιτεκτονική, νατουραλίστικη ζωγραφική, κοσμική μουσική μελωδία συνόδευαν την επιθετική αξίωση για το πρωτείο της Τρίτης Ρώμης.
Η ταινία του αρχιμ. Τύχωνα μας θυμίζει τις αληθινές προϋποθέσεις της αυτοκρατορίας και τον σεβασμό στα αινίγματα της Ιστορίας, Πολύτιμο μάθημα.
Xρήστος Γιανναράς