- Μαρία η Μαγδαληνή, Αγία Μυροφόρος και Ισαπόστολος *
- Μαρκέλλα, Οσιομάρτυς *
Μαρκέλλα, Οσιομάρτυς * - 22/7
3944 εμφανίσεις άρθρου
ΑΓΙΑ ΜΑΡΚΕΛΛΑ, ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Δεν μας είναι απόλυτα βέβαιο πότε και που έζησε η Αγία Μαρκέλλα η Παρθενομάρτυς.
Στο Λειμωνάριο και στον Μέγα Συναξαριστή της Εκκλησίας μας αναφέρεται, από κάποιες πηγές, ότι η Αγία ἐζησε στην Χίο τον 15ο με 16ο αιώνα. (Βλέπε Μ. Συναξ. Τομ.Ζ΄σελ. 442).
Η Οσία Μαρκέλλα έγινε γνωστή, από το ότι οι κάτοικοι του νησιού της Χίου, πριν από πολλά χρόνια είχαν ιερό Ναό στ’ όνομα της, που έκανε μάλιστα και πολλά θαύματα.
Μεταξύ των άλλων θαυμάτων διηγούνται και αυτό:
Στην παραλία, που ήταν ο Ναός της Οσίας, βρίσκουν χαλίκια γεμάτα αίματα πηγμένα, που αφού τα ξύσουν τα βάζουν σε αγγεία και τα έχουν για να θεραπεύουν διάφορες αρρώστιες.
Από αυτό λοιπόν, έγινε γνωστό σε όλους ότι είναι Μάρτυς και Οσία. Μάρτυς μεν από τα πηγμένα αίματα που βρίσκονται στις πέτρες αυτές και Οσία από τις εμφανίσεις της σε όνειρα. Διότι σε πολλούς πιστούς οι οποίοι προστρέχουν στον Ιερό Ναό της για να θεραπευτούν, φαίνεται στον ύπνο τους η Αγία Μαρκέλλα να φορά ένδυμα Καλογραίας (Μοναχής) και να έρχεται μέσα στον Ναό της από το εκεί πέλαγος.
Η Αγία Μαρκέλλα, σύμφωνα με την παράδοση, βρήκε φρικτό θάνατο από τον ίδιο τον σαρκικό της πατέρα, ο οποίος αφού τις έκοψε τα στήθη στην συνέχεια την αποκεφάλισε.
(Από τον Συναξαριστήν του Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου)
Aύτη η Aγία Mαρκέλλα εφαίνετο, ότι είναι αγνώριστος ποία είναι, και πού εμαρτύρησεν, επειδή και δεν εσώζετο κανένα υπόμνημα και ιστορία διαλαμβάνουσα περί αυτής. Aλλ’ οι κάτοικοι της νήσου Xίου εκ παλαιών χρόνων έκτισαν Nαόν σεβάσμιον εις το όνομά της, και έχουσι μεγάλην σχέσιν και ευλάβειαν εις αυτήν1.
Όθεν ακολούθως και θαύματα πολλά ενεργούνται εις την Xίον διά της Aγίας ταύτης, καθ’ εκάστην ημέραν. Ένα δε θαύμα από τα πολλά γίνεται και έως της σήμερον. Διότι εκεί όπου είναι κτισμένος ο Nαός της Aγίας, ευρίσκονται χαλίκια και πέτραι, κοντά εις τον εκείσε αιγιαλόν, αι οποίαι φαίνονται γεμάται από αίματα πεπηγμένα.
Tαύτας λοιπόν τας αιματωμένας πέτρας, πέρνοντες οι Xριστιανοί και ξύοντες, βάλλουσι τα αποξύσματα εκείνα μέσα εις αγγεία, και έχουσιν αυτά ιατρείαν κάθε ασθενείας. Eκ τούτων λοιπόν έγινε γνώριμος εις όλους η Aγία αύτη, ότι είναι και Oσία και Mάρτυς. Mάρτυς μεν, από τα πεπηγμένα αίματα, οπού ευρίσκονται εις τας ρηθείσας πέτρας. Oσία δε, από τας εμφανείας, οπού ποιεί καθ’ ύπνον. Eις πολλούς γαρ, οπού προστρέχουσι τω Nαώ της χάριν ιατρείας, φαίνεται κατ’ όναρ η Aγία, φορεμένη ένδυμα καλογραίας, και νομίζεται, ότι έρχεται μεν από το εκεί πέλαγος, εμβαίνει δε εις τον Nαόν της.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
1. Tον κατά πλάτος Bίον αυτής όρα εις το Nέον Λειμωνάριον
(Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου. Συναξαριστής των δώδεκα μηνών του ενιαυτού. Τόμος Γ´. Εκδόσεις Δόμος, 2005)
Ἀπολυτίκιον.
Ἦχος α’. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Τῆς ἁγνείας τὸ ρόδον καὶ τῆς Χίου τὸ βλάστημα, τὴν Ἁγίαν Μαρκέλλαν ἐν ὠδαὶς εὐφημήσωμεν τμηθεῖσα γὰρ χειρὶ τὴ πατρική, ὡς φύλαξ ἐντολῶν τῶν τοῦ Χριστοῦ, ρώσιν νέμει καὶ κινδύνων ἀπαλλαγήν, τοὶς πρὸς αὐτὴν κραυγάζουσι, δόξα τῷ δεδοκότι σοὶ ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ θαυμαστώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργούντι διὰ σου, πάσιν ἰάματα.
Κοντάκιον.
Ἦχος γ’. Ἡ Παρθένος σήμερον.
Ἡ λαμπρά σου ἄθλησις, ὦ καλλιμάρτυς Μαρκέλλα, τῶν πιστῶν ἐφαίδρυνε, τὰς διανοίας ἐνθέως· θάνατον, τοῦ ζῆν ἀνόμως προκρίνειν πάντας, πείθουσα· καὶ γὰρ ἐτμήθης ξίφει τὴν κάραν, σὺν μαστοῖς ὑπὸ πατρῴας, χειρός· ὢ δρᾶμα! ὑπὲρ τοῦ νόμου Χριστοῦ.
Μεγαλυνάριον.