Τεύχος 16
Ενότητες
Φωτό & Βίντεο
Δημοφιλή Άρθρα
Εορτολόγιο (νέο ημ.)
1/4 Οσία Μαρία η Αιγυπτία

Περισσότερα »
Εορτολόγιο (παλαιό ημ.)
19/3 Χρύσανθος και Δαρεία, Μάρτυρες *

Περισσότερα »
Newsletter
Δωρεά Στον Σύνδεσμό Μας
Μηνύματα Κοσμά του Αιτωλού
ΠαΠανα
Παναγιώτου Φ. Χριστοπούλου
Μηνύματα Κοσμά
του Αιτωλούκατά την εποχήν της παγκοσμιοποιήσεως.
Α’ ΜΕΡΟΣ
Ένα αποπνικτικά ζεστό πρωινό, το Σάββατο 24 Αυγούστου του 1779, ριβώς εδώ και 223 χρόνια πριν, κλεινε μαρτυρικά ο κύκλος της επιγείου πορείας του ισαποστόλου και ιερομάρτυρος Κοσμά του Αιτωλού, στο χωριό Μουγιαλί, στην ακροποταμιά του Άψου. Εκεί και ο πρώτος υγρός του τάφος · εκεί και ο πρώτος λατρευτικός του χώρος. Ορόσημο του Ελληνισμού προς βορράν, στη μαρτυρική Βόρειο Ήπειρο.Σε απόσταση αναπνοής από το Θέρμο της Αιτωλίας, το επιφανές στην αρχαιότητα κέντρο της Αιτωλικής Συμπολιτείας, ένα κατά τα άλλα ασήμαντο χωριουδάκι, όπως τα πολυάριθμα και πολλές φορές ματακινούμενα χωριά του ελληνικού χώρου, το Μέγα Δένδρο, γέννησε κοντά - κοντά
τρεις σπουδαίες προσωπικότητες, τους δύο εξ αυτών αγίους.Τον όσιο Ευγένιο Γιαννούλη τον Αιτωλό (1597-1682), μαθητή, κοσμογυρισμένο και πολυσπουδασμένο, Θεοφίλου του Κορυδαλλέως, που ανεζωπύρωσε την αριστοτελική φιλοσοφία στη Χερσόνησο του Αίμου, άνθρωπο πλούσιο σε αρετές, ευθύν τον χαρακτήρα, ακλονήτως πρεσβεύοντα τα της Ορθοδοξίας, επιφανέστατον διδάσκαλον του Γένους, δεινόν φιλόλογον και μύστην της Θεολογίας και της Φιλοσοφίας, χαρακτηριζόμενον ως ένα των μεγάλως συντελεσάντων εις αύξησιν της παιδείας του Έθνους εν ταις πονηραίς ημέραις της δουλείας
.Ακολουθεί Χρύσανθος ο Αιτωλός, πρεσβύτερος αδελφός του αγίου Κοσμά, Σχολάρχης της εν Κωνσταντινουπόλει Μεγάλης του Γένους Σχολής, επιστήμων πολυμαθής, φιλόλογος και διδάσκαλος του Γένους, που κατέφυγε το 1774, μετά τα ’Ορλωφικα, λόγω των τότε περιστάσεων στη Νάξο, όπου σχολάρχησε μέχρι το 1785, έτος του θανάτου του. Υπήρξεν ο αφανής μεσάζων, καλός σύμβουλος και σώφρων καθοδηγητής του αδελφού του, του μακαρίου Κοσμά.
Κορωνίδα των τριών σπουδαίων συγχωριανών, που είδε το φως το 1714, τριανταδύο μόλις χρόνια μετά τη μετάσταση του οσίου Ευγενίου, είναι ο Κώνστας ο Εσωχωρίτης, γιος του Νικολάου, ο λαβών αργότερα το μοναχικό όνομα Κοσμάς.
Τα χρόνια ήταν δίσεχτα κατά την αυγή του ηφαιστειώδους ιη αἰῶνος· η απαιδευσία, η φτώχεια, η ορφάνεια του λαού, λόγω των πολεμικών γεγονότων, που σάρωσαν την αυχμηρή γη από κάθε σημαντικό ανθρώπινο η φυσικό έρεισμα, από κάθε ελπίδα, και η εξουθενωτική καταπίεση του κυριάρχου, έφερναν τα πλήθη σε έσχατη απελπισία, τόσο ώστε πολλοί έφταναν και στην αλλαξοπιστία, για να επιβιώσουν.Ο κίνδυνος του Γένους [από τον εξισλαμισμό] ήτο μέγας· διότι γένος ελληνικόν και ορθόδοξος πίστις εις τον Χριστόν ενιαία είναι δυάς, ως εν τω στερεώματι οι Διόσκουροι.
Ο Κοσμάς ακολούθησε, ως προς τις σπουδές, μέχρις ενός σημείου, τα βήματα του αδελφού του. Διατελούσε δε υποδιδάσκαλος στη Λομποτινά των Κραβάρων, όταν πληροφορήθηκε την ίδρυση της Αθωνιάδος Σχολής στο αγιώνυμο όρος και μολονότι σε προχωρημένη ηλικία πλέον, ήταν ήδη 35 ετών, έτρεξε να φωτισθεί από τα νάματα του σοφωτάτου των τότε Ελλήνων, του Ζακυνθινού Ευγενίου του Βουλγάρεως και των συνεργατών του.
Διαποτισμένος πλέον από την ακτινοβολία του δασκάλου του και εμπνεόμενος από την αγιασμένη ατμόσφαιρα του Όρους, πήρε μεγάλες αποφάσεις· χάραξε την τελική πορεία της ζωής του. Περιεβλήθη το μοναχικόν τριβώνιον, πήγε στην Πόλη, όπου συνεβουλεύθη τον εκεί αυτάδελφόν του Χρύσανθο και, με την ευλογία του Οικουμενικού Πατριάρχου, τράβηξε την επίπονη και ματωμένη πορεία προς
τον χειμαζόμενο λαό του.Έτσι, από του Αγίου Όρους προεφάνη, σωτήρ της εν κινδύν·ω πατρίδος ημών και της θρησκείας, Κοσμάς ο Αιτωλός. Πνεύμα ακμαίον και αγνόν, υπό την πνοήν της δρυός και της ελάτης των ορέων ... ανατραφέν, εκ Μεγαδένδρου, όπου είδε το πρώτον του ηλίου το φως, ώρμησεν εις το πέλαγος των εθνικών αγώνων, ναύτης θαλασσοχαρής.Η πατρίδα μου η γήινος,
έλεγε, είναι από το Απόκουρο...το γένος μου είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, [είμαι] άνθρωπος αμαρτωλός, δούλος Ιησού του εσταυρωμένου, [έτοιμος]να χύσω το αίμα μου για την αγάπη του, [όπως έκανε κι εκείνος για μένα], περιπατώ από τόπου εις τόπον και διδάσκω τους αδελφούς μου το κατά δύναμιν, όχι ως διδάσκαλος, αλλ’ ως αδελφός· διδάσκαλος μόνος ο Χριστός μας. Εκείνος με αξίωσε κι εμένα και έμαθα πεντέξη γράμματα ελληνικά. Δεν έμαθε πεντέξη ελληνικά γράμματα, όπως έλεγε μετριοφρόνως. Έμαθε καλά ελληνικά, ενέκυψε στο έργο των απωτέρων προγόνων και των Πατέρων της Εκκλησίας.Ήξερε καλά τους μεγάλους της αρχαιότητος, που εκείνα τα χρόνια τους απεικόνιζαν μέσα στις εκκλησίες καθώς αγίους, ως προδρόμους προλειάναντας το δρόμο του Ναζωραίου. Κατείχε τις Γραφές και τα πατερικά κείμενα, γι’ αυτό είχε την άνεση και τα μεθερμήνευε παραστατικά επί το απλούστερον, για τους αμαθείς και αναλφαβήτους. Προκειμένου, να τονίσει, εξ άλλου, την αξία των γραμμάτων και την ορθότητα της Ορθοδοξίας, αναγκάσθηκε κι ο ίδιος να περιαυτολογήσει: ...έφθειρα την ζωήν μου εις την σπουδήν σαράντα - πενήντα χρόνους ...εδιάβασα και περί ιερέων και περί ασεβών και περί αθέων και περί αιρετικών· τα βάθη της σοφίας ερεύνησα. Όλες οι πίστες είναι ψεύτικες, κάλπικες. Όλες του Διαβόλου. Τούτο εκατάλαβα αληθινόν, θείον, ουράνιον, σωστόν, τέλειον και δια λόγου μου και δια λόγου σας, πως μόνη η πίστις των ευσεβών και ορθοδόξων Χριστιανών είναι καλή και αγία. Και αλλού: ... εδιάβασα πολλά και διάφορα βιβλία και περί Εβραίων και περί Ελλήνων και περί άλλων ασεβών και αιρετικών· ερεύνησα τα βάθη της σοφίας... Από τον Σέργιο Μακραίο, που τον γνώρισε προσωπικώς, χαρακτηρίζεται, πριν απ’ όλα ως επιστήμων και των θείων γραφών έμπειρος. Με ποιά υποστήριξη, με ποιά μέσα ώργωσε το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής γης ο Κοσμάς; Με την αδάμαστη θέληση της ψυχής του, όταν άρχισε να αισθάνεται το χρέος του προς το Έθνος, να αποκτά συνείδηση μιας υψίστης αποστολής: να το βοηθήσει να βγει από την αποτελμάτωση, να ανακαλύψει και να ξαναπιστέψει στον εαυτό του. Με την χάριν του Εσταυρωμένου, έλεγε, δεν έχω μήτε σακκούλα, μήτε κασσέλα, μήτε σπίτι, μήτε άλλο ράσο από αυτό που φορώ. Ο θησαυρός του, ο πλούτος του, ήταν άλλος· ήταν άϋλος· ήταν πνευματικός· ήταν εκείνος, που, όπως έλεγε ο Σωκράτης, δεν μπορεί να τον σηκώσει παρά μόνο ο καλός και ο αγαθός.Η καλογερική του βακτηρία στο χέρι και πάντοτε το κεφάλι του στον τρουβά, αφού τόσοι και τόσοι εχθροί παραμόνευαν και μύριοι κίνδυνοι τον απειλούσαν· η πεζοπορεία η αποστολική, η διηνεκής, με τριήμερες συνήθως στάσεις σε κάθε χωριό η πολιτεία για το κήρυγμά του. Ένα ξεροκόμματο, καμμιά ελιά, λίγα χόρτα η λίγο τυρί για προσφάϊ ήταν αρκετά για τον νευρώδη ασκητή, ώστε να επιζήσει.
Η διδαχή του απλουστάτη, ωσάν εκείνη των αλιέων, ήτον γαλήνιος και ησύχιος, οπού εφαίνετο καθολικά να είναι γεμάτη από την χάριν του ιλαρού και ησύχου αγίου Πνεύματος. Ο Θεός, έλεγε, έχει πολλά και διάφορα ονόματα: φως, ζωή, σοφία, ανάστασις, στράτα· κύριο όνομά του η αγάπη. Ο Χριστιανός, για να πετάξει, χρειάζεται δύο φτερούγες: αγάπη και ταπείνωση. Κάμετε το σώμα σας δούλον και την ψυχή κυρά· τότε λέγεσθε άνθρωποι. Η ψυχή είναι άνθρωπος, η ψυχή είναι οπού βλέπει, ακούει, ομιλεί, πιάνει, περιπατεί, μανθάνει γράμματα, τέχνες, επιστήμες, η ψυχή είναι οπού δίνει ζωή εις το σώμα. Το κορμί έχει τα μάτια του - μα δεν βλέπει, τα αυτιά του - μα δεν ακούει, το στόμα του - μα δεν ομιλεί, τα χέρια του - μα δεν πιάνει, τα ποδάρια του - μα δεν περιπατεί. Ίδια είναι η πέτρα με το σώμα, χωρίς ψυχήν.
Υπήρξεν ο Κοσμάς ρωμαλέος αγωνιστής της αρετής,
ευαγγελιστής της αλήθειας,
πρόδρομος της ελευθερίας,
μάρτυρας της πίστεως,
ο αγιώτερος άγιος του Γένους μετά την Άλωση·
παιδευτής των αγραμμάτων,
εμψυχωτής των απελπισμένων,
ενάρετος λευΐτης,
υποδειγματικός μοναχός,
γλαφυρός ρήτωρ,
φωτιστής των εσκοτισμένων,
βαθυστόχαστος κατηχητής,
προστάτης της δοκιμαζομένης φυλής,
πολέμιος των προλήψεων,
υποφήτης της ελευθερίας,
ακοίμητος εργάτης του Λόγου,
προορατικός της εθνικής αποκαταστάσεως,
ζων θρύλος και ενσάρκωσις της παραδόσεως,
πιστός άχρι θανάτου, λαβών εν τέλει τον στέφανον της δικαιοσύνης και της ζωής.
Ας βάλουμε εδώ το χρονολογικό μας πλαίσιο: Η γέννησίς του, όπως είπαμε, στο Μέγα Δένδρο της Τριχωνίδας το 1714. Σπουδάζει στο χωριό του και στη Σιγδίτσα της Παρνασσίδας, διδάσκει δε εν συνεχεία ως υποδιδάσκαλος στη Λομποτινά των Κραββάρων μέχρι το 1749, οπότε σπεύδει στο Άγιον Όρος και συμπληρώνει τις σπουδές του στην Αθωνιάδα. Περί το 1760 κείρεται μοναχός και χειρονείται ιερεύς στη Μονή Φιλοθέου. Κατόπιν μεταβαίνει στην Κωνσταντινούπολη, όπου συναντά τον αδελφό του Χρύσανθο, και από εκεί, με την άδεια και την παρότρυνση του Πατριαρχείου, αρχίζει το κηρυγματικό του έργο, που κλείνει με τον μαρτυρικό του θάνατο, την 24η Αυγούστου 1779, με μια διακοπή, κατά τη διάρκεια της Επαναστάσεως του 1770, που απεσύρθη στο Άγιον Όρος.
Μετά τα Ορλωφικά το κήρυγμα του Κοσμά, όπως φαίνεται, διαφοροποιείται. Πιθανολογείται ότι ήταν μέχρι τότε απλώς εκλαϊκευτικό, σε μια δημώδη γλώσσα, στο γλωσσικό και πνευματικό κλίμα του Θησαυρού [1561] του Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Άρτης Δαμασκηνού του Στουδίτη, της Ρητορικής [1681] και του Γραμματοφόρου του Φραγκίσκου Σκούφου, των Διδαχών [1716] και της Πέτρας Σκανδάλου
[1718] του Ηλία Μηνιάτη, της Επιτόμου Λογικής [1759] του Βικεντίου Δαμωδού,των Λόγων εις την αγίαν και μεγάλην Τεσσαρακοστήν [1766] και των μετά το μαρτύριο του Κοσμά εκδοθέντων Κυριακοδρομίων [1796, 1808] του Νικηφόρου Θεοτόκη.Τονίζονται κατ’ αυτή την καταληκτική για τον Κοσμά περίοδο, κατά κύριον λόγον, οι θεολογικές ιδέες και οι πρακτικές σκέψεις. Φορέας της επίσημης ιδεολογίας της Ορθοδοξίας, εμφορούμενος από μια συγκροτημένη και ενιαία ιδεολογία, έχει τον δικό του τρόπο να προσεγγίζει τους ακροατές του και να αγγίζει τις ευαίσθητες χορδές της ψυχής τους. Τώρα πλέον κεντρικός σκοπός της διδασκαλίας του στο πρακτικό πεδίο καταλήγει να είναι η ίδρυση σχολείων. Δια των σχολείων θα φωτισθεί το Γένος, θα κατανοήσει τα ιερά γράμματα και θα εμμείνει στην πίστη του· θα ανακαλύψει το μεγαλείο του παρελθόντος του, θα αρχίσει να προβληματίζεται και τέλος να οικοδομεί το μέλλον. Είχε κατανοήσει η διάνοιά του η οξεία, ότι ο ελευθερωτής άγγελος του Γένους, μετά της θρησκείας, η παιδεία είναι. Προς την παιδεία, λοιπόν, έστρεψε όλες του τις προσπάθειες και έγινε, για την εποχή του, ο κύριος μοχλός φωτισμού του Γένους.
Το κήρυγμά του επαγωγικό, εποικοδομητικό, σε απλή και παραστατική γλώσσα, που εισέδυε στα μύχια της ψυχής του λαού και ευαισθητοποιούσε τα φυλλοκάρδια του, περιελάμβανε και μιαν αποστροφή για το σχολείο:
Πρέπει, αδελφοί μου, να στερεώνετε σχολεία ελληνικά. Το σχολείον φωτίζει τους ανθρώπους. Ανοίγει τα μάτια των Χριστιανών...--Έχετε σχολείον οπού να διαβάζουν, να μανθάνουν γράμματα τα παιδιά σας;
-- Δεν έχομε, άγιε του Θεού.
--Ωσάν θέλετε, χαρίσετέ μου ένα σχολείον εδώ εις την χώραν σας...είναι καλά να βάλετε όλοι σας να κάμετε ένα ρεφενέ, να βάλετε και επιτρόπους να το κυβερνούν το σχολείον, να βάνουν δάσκαλο, να μαθαίνουν όλα τα παιδιά, πλούσια και φτωχά, χωρίς να πληρώνουν. Διατί από το σχολείον μανθάνομεν το κατά δύναμιν τι είναι Θεός, τι είναι Αγία Τριας, τι είναι άγγελοι, αρχάγγελοι, τι είναι δαίμονες, τι είναι παράδεισος, τι είναι κόλασις, τι είναι αμαρτία, τι αρετή....χωρίς σχολείον περιπατούμεν εις το σκότος. Καλύτερα να έχεις εις την χώραν σου σχολείον ελληνικόν, παρά να έχεις βρύσες και ποταμούς, διατί η βρύσις ποτίζει το σώμα, το δε σχολείον ποτίζει την ψυχήν. Το σχολείον ανοίγει τες εκκλησίες, το σχολείον ανοίγει τα μοναστήρια. Ανίσως και δεν ήτανε σχολεία, που ήθελα εγώ να μάθω να σας διδάσκω;
Πρέπει και εμείς να σπουδάζωμεν, να μανθάνωμεν γράμματα, δια να ηξεύρωμεν που περιπατούμεν. Και αν δεν εμάθατε γράμματα οι πατέρες και αι μητέρες, να βάνετε τα παιδιά σας να μανθάνουν. Δεν βλέπετε πως αγρίεψε το Γένος μας από την αμάθειαν και εγίναμεν ωσάν τα θηρία; Δια τούτο σας συμβουλεύω να κάμετε κάθε τρόπον να έχετε σχολεία εις τες χώρες σας, δια να καταλαμβάνετε το άγιον Ευαγγέλιον.
Πολεμώντας αυτόν τον ζόφο της αγνωσίας, έσπειρε, αυτός μόνος ! εκατοντάδες σχολεία στον βορειδυτικό ελληνικό χώρο. Έτσι προετοίμαζε τα στελέχη, την άρχουσα τάξη των διανοουμένων και των αστών, ώστε την ώρα της Παλιγγενεσίας να μπορούν να ασκήσουν κατά δημοκρατικό τρόπο την εξουσία. Δημιουργούσε τις προϋποθέσεις της Παλιγγενεσίας. Διαφορετικά κινδύνευαν να υποδουλωθούν σε άλλους ξένους κυριάρχους η και σε νέους τυράννους προερχομένους από τα ίδια τους τα σπλάγχνα.Ας σημειωθεί πόσο επίμονα τόνιζε και τον έντονα εθνικό χαρακτήρα της παιδείας; Να σπουδάζετε και εσείς, αδελφοί μου, έλεγε, να μανθάνετε γράμματα, όσον ημπορείτε και, αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν ελληνικά, διατί η Εκκλησία μας είναι εις την ελληνικήν και αν δεν σπουδάξης εις το ελληνικόν ... δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα, οπού ομολογά η Εκκλησία μας. Καλύτερα... να έχεις σχολείον ελληνικόν, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια. Και οσάν το μάθης το παιδί σου τα γράμματα... τότε λέγεται άνθρωπος. Το σχολείον ανοίγει τις εκκλησίες.
Πάντοτε παρών και διαχρονικώς ο άγιος, καλύπτει, δια των διδαχών του, εκτός της παιδείας, προβλήματα που ταλανίζουν ακομη και σήμερα τον Ελληνισμό: η στήριξη του θεσμού της οικογενείας, η δημογραφική συρρίκνωση, η ισότιμη θέση της γυναίκας στην οικογένεια και στην κοινωνία, η πληθυσμιακή αλλοίωση, η καλλιέργεια και προσήλωση στην εθνική γλώσσα κ.α.Ίσως ένας από τους πιο εύστοχους χαρακτηρισμούς του αγίου μας να είναι εκείνος των κατασκόπων της Βενετίας, που δεν είχαν, βεβαίως, σκοπό να τον επαινέσουν; Οἱ λόγοι του, αναφέρουν, είναι εκτάκτως πολιτικοί και μιας εξαιρετικής τέχνης... δεν έχουν άλλο θέμα τα κηρύγματά του, ειμή να προτρέπουν τον λαόν να ευεργετεί τας εκκλησίας και να ιδρύει εις όλα τα χωρία σχολεία για τα παιδιά... Έχει αναμφιβόλως μέγα τάλαντον και μεγάλην παιδείαν και ζει με μεγάλας στερήσεις... Είναι οξυνούστατος, έμπλεος μεγάλων ιδεών και έχει αξιοθαύμαστον τρόπον όπως εισδύη εις την ψυχήν οιουδήποτε και εις τοιούτον βαθμόν, ώστε δεν υπάρχει τι το οποίον να εκφράση η να προτείνη ο ίδιος, χωρίς τούτο να γίνη αμέσως αποδεκτόν παρά της ολότητος, ήτις το εκτελεί με την πλέον εφικτήν ακρίβειαν... ο αριθμός των ατόμων, τα οποία συρρέουν πανταχόθεν ίνα τον ίδουν είναι καταπληκτικός, ως επίσης και ο αριθμός των ακολουθούντων αυτόν εις περιοδείαν.
Τι έκαναν όλοι αυτοί οι άνθρωποι κοντά στον Κοσμά και τι άνθρωποι ήταν;Ήταν δεκάδες ιερωμένοι, που κέρδιζαν και οι ίδιοι πνευματικά απ’τή φλόγα του τη θερμουργό, ιερουργούσαν, εξ άλλου, και μαζί με άλλους ακόμη κατέγραφαν το κήρυγμά του και ως απόστολοί του το μετέφεραν σε πόλεις και χωριά και το διάβαζαν στις εκκλησίες, ακόμα και μετά το μαρτύριό του. Γιατί έχουμε πλέον μαρτυρίες ότι, δευτερογενώς έστω,υπήρχε γραπτό κήρυγμα, παρά τον σκεπτικισμό, που συνήντησε αυτή η εκδοχή παλαιότερα.
Ήταν λαός, που μαγευόταν απ’τό μελίρρυτο λόγο και την πνευματική του γοητεία και δεν χόρταινε να τον ακούει, παρά το γεγονός ότι ο Κοσμάς συνήθως ωλοκλήρωνε τον κύκλο του κηρύγματός του με τρεις ομιλίες.
Ήταν εμπορευόμενοι, που διέθεταν την εξειδικευμένη μέχρις ενός σημείου πραμμάτεια τους, με την άδεια και την έγκριση του αγίου, ως προς το είδος των εμπορευμάτων. Φαίνεται ότι ο λιτός Κοσμάς, ο ακτήμων, που τρεφόταν κατά τις σαφείς και κατηγορηματικές μαρτυρίες, όχι οπαδών του, αλλά αντιθέτων, από την ελεημοσύνη των Χριστιανών, κατά την
τελευταία περίοδο της ζωής του, είχε τη συμπαράσταση των εμπόρων, για τη σύσταση του πρώτου κεφαλαίου ιδρύσεως σχολείων.Ήταν και πρόσωπα αβεβαίου ίσως προσανατολισμού, που ζητούσαν γραμμή πλεύσεως στη ζωή τους, ακόμα και κατάσκοποι και εντολοδόχοι δολοφόνοι, όπως εκείνοι των Βενετών, που τον συναντούν, τον παρακολουθούν, μένουν επί ημέρες μαζί του, αλλά δεν τολμούν η για κάποιο λόγο αναβάλλουν το καταχθόνιο έργο τους.
Ήταν, βέβαια, και ο μικρός κύκλος των αφοσιωμένων, που τον ακολουθεί μέχρι την τελευταία στιγμή και είναι έτοιμος να θυσιασθεί μαζί του. Είναι οι άνθρωποι, που φυλακίσθηκαν στη μονή Αρδενίτσας τις ώρες και τις μέρες του μαρτυρίου.
Όλοι αυτοί, εξ άλλου, θα μπορούσαν να αντιδράσουν σε περιπτώσεις επιθέσεων εγκαθέτων εναντίον του, η, έστω και μόνο με την παρουσία τους, να αποθαρρύνουν επιθέσεις, οι οποίες, παρά ταύτα, δεν έλλειψαν.
Η διδασκαλία του είχε τεράστια απήχηση στο λαό. Φυσικά από διάφορες πλευρές υπήρξε συγκεκαλυμένη η απροκάλυπτη αντίδραση, ιδίως όσων υφίσταντο πλήγματα από το κήρυγμά του.
Οι Τούρκοι συνήθως δεν τον ενοχλούσαν. Προέβαλλε συνεχώς ότι κηρύττει το λόγο του Θεού και μόνο, καθώς και σεβασμό στο Δοβλέτι.
Οι Ρώσοι προσεπάθησαν να εκμεταλλευτούν την επιρροή του κατά τα Ορλωφικά.
Οἱ Βενετσάνοι φοβήθηκαν την αναταραχή, που μπορούσε να δημιουργηθεί στις περιοχές τους από τη δράση του και απεφάσισαν να τον εξοντώσουν.
Οι Εβραίοι υπέστησαν σημαντικές ζημιές στα συμφέροντά τους, λόγω του κηρύγματός του. Η αντίθεση του Κοσμά δεν είχε κίνητρα θρησκευτικά, αλλά κοινωνικά και εθνικά. Προσπαθούσε να ενθαρρύνει τον ελληνικό κόσμο, για να αναλάβει εμπορικώς και επιχειρηματικώς. Απέβλεπε στη δημιουργία αστικής μέσης τάξεως, που είναι ο κορμός ενός λαού.
Οι αρνητικοί αυτοί παράγοντες, δωροδόκησαν τους ανθρώπους του Κουρτ πασά του Μπερατιού, που δεν δίστασαν να σύρουν τον άγιο στο μαρτύριο.
.............................................................ΕΩΣ ΕΔΩ ΤΟ Α’ ΜΕΡΟΣ...............................................................
Β’ ΜΕΡΟΣ
Κοσμάς ο Αιτωλός, ως πνευματική οντότης ορθοδόξου κληρικού, επιστημονική προσωπικότης διαμορφωθείσα στην Αθωνιάδα Σχολή από τη διδασκαλία του Ευγενίου Βουλγάρεως, εθνική ελληνική συνείδηση, που ωλοκληρώθηκε από τον ίδιο μεγάλο δάσκαλο και αγωνιστική ελληνορθόδοξη δύναμη και δράση ανασχέσεως του εξισλαμισμού, δια της κηρυγματικής ενδυναμώσεως του λαού και της αναθερμάνσεως της παιδείας, δεν περιορίζεται χρονικώς στον ιη αἰῶνα, ούτε τοπικώς στην Ήπειρο και τις άλλες δυτικές ιδίως ελληνικές περιοχές. Καλύπτει εκτατικώς ολόκληρο τον Ελληνισμό, αποτελεί διηνεκές σημείο αναφοράς, ήδη τρίτον αιώνα από τον μαρτυρικό του θάνατο. Οι διδαχές του είναι πάντοτε ζωντανά και επίκαιρα κείμενα. Ο απόηχος του έργου του, ως λαϊκού αγίου και προορατικού γέροντος, διατηρήθηκε έντονος, όπου πέρασε. Ο θρύλος του παρέμεινε ζωντανός στις λαϊκές τάξεις μέχρι σήμερα.
Το πλέγμα των σχολείων που ίδρυσε, υπογραμμίζει το μέγεθος της προσωπικότητός του, τη λαϊκή απήχηση του κηρύγματός του, το πρακτικό αποτέλεσμα της ιεραποστολικής και εθνικής του δράσεως.
Πρώτος και μέγας ευεργέτης του Έθνους, κατά τον πολύν Ψαλλίδα, είναι ισοστάσιος του Ρήγα Βελεστινλή και του Αδαμαντίου Κοραή - πρόδρομος στην πνευματική και εθνική τους δραστηριότητα. Κοσμάς-Ρήγας-Κοραής· οι τρεις κορυφαίοι στο χώρο του πνεύματος κατά την προ του 1821 και περί το 1821 εποχή.Ο Κοσμάς, ως πνευματική παρουσία, ως εγρηγορούσα συνείδηση, ως ένας από τους ελάχιστους Έλληνες που εκινήθη βάσει αυστηρώς προκαθορισμένου προγράμματος και εσφράγισε με την παρουσία του την ιστορία του Έθνους, δεν αποτελεί παρελθόν, αλλά ένα διηνεκές παρόν. Ένα παρόν, που συναντά την εποχή μας, εποχή της λεγομένης παγκοσμιoποιήσεως.
Τι σημαίνει, όμως, ο νεφελώδης αυτός όρος; Είναι, ως γνωστόν, κατ’ αρχήν, οικονομικό φαινόμενο, αλλά επηρεάζει κάθε πλευρά της πολιτικής, πολιτισμικής και κοινωνικής ζωής και αλλάζει τη μορφή του Κόσμου με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Πρόκειται, όμως κυρίως περί παγκοσμιοποιήσεως της οικονομίας, ειδικώς της κεφαλαιοκρατικής.
Η κεφαλαιοκρατία, μένοντας χωρίς αντίπαλο δέος, μετά την κατάρρευση της Μέκκας του Κομμουνισμού, αλλάζει μορφή, με κίνητρο τα συμφέροντά της και μόνο. Δεν ενδιαφέρεται για την ανθρωπότητα καθ’ εαυτήν, ούτε αποβλέπει στη λύση των προβλημάτων της.
Η προσπάθεια του κεφαλαίου να εξευμενίζει το εργατικό δυναμικό, με κάποιες παροχές και ασφαλιστική κάλυψη, δεν έχει πλέον λόγο υπάρξεως. Εργάτες θα είναι πάντοτε διαθέσιμοι. Η διεθνής, άλλωστε, κινητικότης του εργατικού δυναμικού περιορίζει τις εργατικές απαιτήσεις και συμπιέζει το κόστος παραγωγής.
Το τέρας της τεχνολογίας και της επιχειρηματικότητας οδηγεί στο χάος. Οι επενδύσεις σε χώρες του τρίτου κόσμου, για την εξασφάλιση φτηνής εργασίας και φορολογικών παραδείσων, δεν προσπορίζει τελικώς τίποτε στις χώρες αυτές. Η φτώχεια, η βία, ο αναλφαβητισμός, η αρρώστεια, αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς. Οι ανισότητες μεγαλώνουν και ενισχύονται κατά τρόπον αδιανόητον άλλοτε. Το 1/5 του πληθυσμού της γης, το πλούσιο, κατέχει το 80% των φυσικών πόρων, ενώ το φτωχότερο 1/5 το 0,5%. Επί συνολικού πληθυσμού 5,9 δισεκατομμυρίων, μόνον τα 500 εκατομμύρια ζουν ανέτως, ενώ 4,5 δισεκατομμύρια είναι βυθισμένα στην ανέχεια. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουμε 16 εκατομμύρια ανέργους και 50 εκατομμύρια κάτω από τα όρια της φτώχειας. Ο πλούτος 358 ατόμων, των πιο πλούσιων του πλανήτη, ισούται προς το
ετήσιο εισόδημα του μισού σχεδόν πληθυσμού των πτωχοτέρων της γης (των 2,6 δισεκατομμυρίων ακριβώς).Αλλά χωρίς την ανθρώπινη πλευρά και άνευ στοιχειωδών πνευματικών και ηθικών προϋποθέσεων, καμμία οικονομία δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι στηρίζεται επί ισχυρών βάσεων. Είναι διαφορετικός ο κόσμος μετά την 11 Σεπτεμβρίου 2001, δηλώνει ο υπουργός Οικονομικών των Ινδιών και πρόεδρος της Επιτροπής Αναπτύξεως της Παγκοσμίου Τραπέζης. Είναι ένας πιο ενοποιημένος κόσμος, με μεγαλύτερη συναίσθηση ότι μπορούμε να σταθούμε μαζί, αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες, επειδή η αποξένωση, η φτώχεια, η υποβάθμιση, η βία, ο θυμός και η ανυπομονησία, όπουδήποτε, είναι απειλή για την ειρήνη, είναι και για την ευημερία. Ο δε γενικός διευθυντής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Χ. Κέλερ διαπιστώνει, εξ άλλου, ότι υπάρχει πρόβλημα στην καταπολέμηση της φτώχειας και αυτό είναι ο εγωισμός των προηγμένων χωρών.
Ως παγκοσμιοποίηση, συγκεκριμένα, νοείται η τάση των πολυεθνικών βιομηχανικών γιγάντων και των χρηματαγορών να εξαπλώνονται σ’ όλον τον Κόσμο και να υπερβαίνουν τις εθνικές οικονομίες. Παρά ταύτα, μερικές εθνικές οικονομίες, όπως η αμερικανική, η γερμανική και η ιαπωνική, είναι κατ’ εξοχήν ισχυρές. Το 70% των αμέσων επενδύσεων βρίσκεται στη Δυτική Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και την Ιαπωνία, που είναι και οι χώρες προελεύσεως του κεφαλαίου. Εν τέλει, οι επιχειρήσεις-γίγαντες παίρνουν τη θέση των Κυβερνήσεων, οι χώρες μετατρέπονται σε θυγατρικές επιχειρήσεις των πολυεθνικών και οι πολιτικοί σε μισθωτούς των πολυεθνικών. Ποιός πλανητάρχης; εγράφη προσφάτως για τον τέως Πρόεδρο Κλίντον, ο γκαφατζής από το Τέξας, που οι τάδε και τάδε του λάδωσαν τον δρόμο προς τον Λευκό Οίκο; Ήθελαν να πουν, βεβαίως, ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται από άλλους, αφανείς.
Ὄργανισμοὶ του συστήματος είναι:1.
Το Συμβούλιον Εξωτερικών Σχέσεων, που διαμορφώνει την εξωτερική πολιτική των Η.Π.Α.2.
Η Λέσχη Μπίλντερμπεργκ, το διευθυντήριο δηλ. ενοποιήσεως της καπιταλιστικής πολιτικής Βορείου Αμερικής και Ευρώπης, και3.
Η Τριμερής Επιτροπή, που την αποτελούν οι εκπρόσωποι του πυρήνος του Βορειοαμερικανικού, του Ευρωπαϊκού και του Ιαπωνικού Καπιταλισμού.Όργανα μέσω των οποίων υλοποιούνται οι αποφάσεις των πανισχύρων αυτών οργανισμών είναι:
α. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
β. Η Παγκόσμια Τράπεζα, και
γ. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου
.Και στα τρία αυτά όργανα μόνον οι Η.Π.Α. έχουν το δικαίωμα αρνησικυρίας, δηλ. βέτο.
Μερικοί φαντάζονται ότι παγκοσμιοποίηση σημαίνει συγχώνευση λαών και πολιτισμών, διαμόρφωση ενιαίου και πανανθρώπινου πολιτισμού. Υπάρχει, ασφαλώς, αυτή η τάση, αλλά δεν πρόκειται περί συγχωνεύσεως των επί μέρους εθνικών πολιτισμών, παρά περί εξαπλώσεως του αμερικανικού τρόπου ζωής. Περί εξαμερικανισμού, δηλαδή, του παγκοσμίου πολιτισμού. Το 80% των κινηματογραφικών ταινιών που βλέπουν οι Ευρωπαίοι είναι αμερικανικές. Μ’ αυτές και με την τηλεόραση προβάλλονται τα πρότυπα, οι αξίες, ο τρόπος σκέψεως, η κοινωνική ζωή των Αμερικανών, που μολονότι αποτελούν το 5% του παγκοσμίου πληθυσμού καταναλώνουν κάθε χρόνο το 50% των παγκοσμίων πρώτων υλών, για να συντηρήσουν τον σημερινό τρόπο ζωής.
Οι εθνικοί πολιτισμοί κινδυνεύουν όχι μόνο από τον οδοστρωτήρα αυτόν, αλλά και από το οικονομικό σύστημα, που ισχύει διεθνώς σήμερα, το οποίο ωθεί προς τον ατομισμό, την εκμετάλλευση, την επιδίωξη κέρδους χωρίς κανένα ηθικό φραγμό και δια παντός μέσου, την αδιαφορία και αναλγησία προς τη δυστυχία των άλλων. Οι αιτιάσεις κατά της παγκοσμιοποιήσεως είναι συνάμα και το γεγονός ότι κινείται κατά τρόπο που δεν εξασφαλίζει τις βασικές ανθρώπινες αξίες, τη δικαιοσύνη, το σεβασμό προς την ταυτότητα και την ιδιαιτερότητα των ανθρώπων, την πολυμορφία των κατά τόπους πολιτισμών και ότι είναι μια νέα μορφή αποικιοκρατίας.
Κοντολογής, οι θιασώτες της παγκοσμιοποιήσεως, αισιόδοξοι δε, πιστεύουν ότι ζούμε στον καλύτερο των δυνατών κόσμων, ενώ οι απαισιόδοξοι φοβούνται ότι αυτή δυστυχώς είναι η αλήθεια. Οι πρώτοι αντιμετωπίζουν την παγκοσμιοποίηση ως τον βασικό παράγοντα πλουτισμού του κόσμου και δεν θέλουν να παρέμβουν στη λειτουργία της, που τη θεωρούν σωστή. Στο πρόσωπο της παγκοσμιοποιήσεως οι πολέμιοί της βλέπουν την αιτία όλων των δεινών που αντιμετωπίζει ο πλανήτης. Είναι όμως, επιτακτικές, δυνατές και αναγκαίες κάποιες παρεμβάσεις. Η ευθύνη επιμερίζεται σ’όλο τον κόσμο και επιβάλλεται η παγκόσμια συνεργασία για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι οι ηγέτες του πλανήτη, που διαμαρτύρονται για την ανευθυνότητα όσων διαδηλώνουν ενάντια στην παγκοσμιοποίηση, κυβερνούν εκείνες ακριβώς τις χώρες που κερδίζουν τα περισσότερα χρήματα από την παγκόσμια κούρσα εξοπλισμών. Στην περίοδο από το 1996 έως το 2000 το μερίδιο των G8 [=των πλουσιωτέρων βιομηχανικών χωρών του κόσμου], στην παγκόσμια αγορά όπλων έφτανε το 87% (...) Τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ ευθύνονται συνολικά για το 81% των εξαγωγών συμβατικών όπλων, ενώ μόνον οι ΗΠΑ εξάγουν το 50% των οπλικών συστημάτων που διακινούνται σε ολόκληρο τον πλανήτη και μάλιστα το 68% των αμερικανικών όπλων καταλήγει σε αναπτυσσόμενες χώρες. Πρέπει λοιπόν να αλλάξουν τακτική οι υπεύθυνοι υποκριτές, για το καλό όλων. Άλλως το μέλλον προμηνύεται ζοφερό.
Ποιά η ανάσχεση σ’ αυτόν τον φοβερό για τον Κόσμο ολόκληρο και ειδικώτερα για τον Ελληνισμό κίνδυνο;
Οι παγκοίνως αναγνωριζόμενες ηθικές, πνευματικές, θρησκευτικές, ανθρωπιστικές αξίες· οι ελληνορθόδοξες αρχές του διαχρονικού και προορατικού γέροντος Κοσμά του Αιτωλού, ακριβώς. Η φωνή του, η ρωμαλέα σκέψη του, διασώζεται μέσω των διδαχών του, που αποτελούν καταγραφές, εκ μέρους ακροατών του, του προφορικού κηρυγματικού του λόγου, η οποία περιλαμβάνει και στοιχεία αδρού διαλόγου με το ακροατήριό του. Πέρα των διδαχών διαθέτουμε μερικές επιστολές του, που μοιάζουν να κινούνται στα πλαίσια μιας γραμματείας, η οποία παρακολουθεί την τύχη νεοϊδρυθέντων σχολείων. Τέλος, παραδίδεται σημαντικός αριθμός λακωνικών ρήσεών του, των καλουμένων προφητειών, αναφερομένων σε πλήθος θεμάτων, χαρακτήρος θρησκευτικού, εθνικού, κοινωνικού, οικολογικού, μελλοντικών, ως προς την εποχή του, τεχνικών επιτευγμάτων κ.α. Μέσω αυτών των κειμένων, μπορούμε να κάνουμε κάποιες επισημάνσεις.
Πρῶτο και κύριο μέλημα· πρώτη και κύρια αρχή: Η Παιδεία
,που υπήρξε η γενέτειρα παντός γενναίου και δίδαξε το αγαθό·
που έφερε το καλό σε απαράμιλλη και ανέφικτη στο εξής τελειότητα·
που έκανε τον άνθρωπο να αποβάλει το ζωώδες και να κυριαρχήσει επί της γης ως θεός·
μητέρα της φιλοσοφίας, της ελευθερίας, της επιστήμης·
διδάσκαλος του πολιτισμού.
Η σημερινή Ελλάς έχει μέγιστο έλλειμμα και πρόβλημα παιδείας. Παιδείας, υπό ευρείαν βεβαίως έννοιαν.
Η εκπαίδευσή μας βρίσκεται σε αξιοθρήνητη κατάσταση με τα εγγίζοντα την εικοσάδα πανεπιστήμια, που πολλάπλασιαζονται με τη φραστική αναβάθμιση των τεχνολογικών ιδρυμάτων. Τα ανώτατα ιδρύματα τροφοδοτούνται, κατά το πλείστον, με ημιμαθείς από τη μέση εκπαίδευση, με εξαίρεση ίσως την ιδιωτική, και παράγουν, φυσικώ τω λόγω, χαμηλού επιπέδου πτυχιούχους, επαυξάνοντας αφρόνως το επιστημονικό προλεταριάτο. Πέρα τούτων, 60.000 περίπου νέοι μας σπουδάζουν σε ξένα πανεπιστήμια, ποικίλου επιπέδου, βεβαίως. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκην θετικό στοιχείο, γιατί σημαντικό μέρος εξ αυτών, το πλέον αξιόλογο, δεν επιστρέφει ποτέ στην Ελλάδα. Κανένας σχεδιασμός δεν υπάρχει, εν συναρτήσει προς τις ανάγκες της χώρας. Το Σύνταγμά μας εξακολουθεί παραλόγως να απαγορεύει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, που θα εξεβίαζαν κάποια αναβάθμιση των κρατικών, και οι αλλεπάλληλες, προχειρολόγες και αλληλοαναιρούμενες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις χειροτερεύουν την κατάσταση.
Χωρίς να περιορίζονται οι δικές μας ευθύνες, φαίνεται ότι την κατάσταση αυτή υποθάλπουν και άλλοι αφανείς παράγοντες. Τέως Προέδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, απεκάλυψε προσφάτως δημοσία, ότι ο μακαρίτης Αντώνης Τρίτσης δεν απεπέμφθη από το Υπουργείον Παιδείας, γιατί, παρά την θέλησή του, συνεκρούσθη τότε προς την Εκκλησία, επιχειρώντας να δημεύσει με βάναυσο τρόπο την εκκλησιαστική περιουσία. Η αποπομπή αυτή έγινε γιατί με αληθινό ιεραποστολικό ζήλο προς επανελληνοποίηση της παιδείας μας, επεδόθη εις την υλοποίηση προγράμματος "για την ανάκτηση της ελληνικής παιδείας", με επαναφορά, βεβαίως της πολυτονικής γραφής, ως και της συστηματικής διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής εις όλας τας τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, και μάλιστα με εισαγωγήν της διδασκαλίας στοιχείων της, ήδη από της 5ης τάξεως του Δημοτικού. Επί του προγράμματος αυτού είχε συμφωνήσει πλήρως και ο Πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου.
Αφού έτσι είχαν τα πράγματα, τι συνέβη και ματαιώθηκε το σπουδαίο αυτό εθνικό έργο; Ο κ. Σαρτζετάκης εξηγεί ότι και του Πρωθυπουργού η απόφασις κατεδείχθη ανίσχυρος. Και επί του προκειμένου οι γνωστοί άγνωστοι, λέει, χωρίς να τους κατονομάζει, αυτοί που διαφεντεύουν σχεδόν μονίμως την πατρίδα μας και εργάζονται μόνον δια τον αφελληνισμόν μας, επεκράτησαν. Κατόπιν τούτου ο Τρίτσης απεπέμφθη την 9ην Μαΐου 1988.******************************************************************************************************************************************************************************************************
Η τακτική αποξενώσεώς μας από την κλασσική παιδεία εξακολουθεί. Προσφάτως, εγράφη στις εφημερίδες ότι ο Υπουργός Παιδείας απέρριψε εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την εισαγωγή της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στην Γ Λυκείου, ενώ στη μέση παιδεία όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά. Χρειάζεται, άραγε, οδηγία των Βρυξελλών, για να αρχίσουμε να διδάσκουμε στα παιδιά μας τη γλώσσα μας;
Ίσως πρέπει να θυμηθούμε εδώ τον Κίσιγκερ, έναν κυνικό Μετερνίχο του καιρού μας, που απεφάνθη κάποτε αναφερόμενος στους Έλληνες, ότι
πρέπει να τους συντρίψουμε τη ραχοκοκκαλιά, ώστε να τους εξαναγκάσουμε να χάσουν τις πολιτιστικές ρίζες τους. Του λαού αυτού πρέπει να πλήξουμε τη γλώσσα, τη θρησκεία, τα πνευματικά και ιστορικά αποθέματά του. Κάποτε ο εν λόγω κύριος ηρνήθη ότι τα είπε αυτά, αλλά επιβεβαιώνονται από το γεγονός ότι το σχέδιό του εφαρμόζεται καταλεπτώς, καθώς βλέπουμε. Ο ρόλος του υπήρξε ολέθριος για τον Ελληνισμό.Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, δεν μπορούμε να επεκταθούμε περισσότερο επί του θέματος. Το πρόβλημα, όμως, επεκτείνεται και στον έξω των συνόρων Ελληνισμό. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο άνθρωπος που μπορούσε και είχε χρέος να στηρίξει την ελληνική παιδεία και γλώσσα, έκανε, ελαυνόμενος από υπερφίαλες προσωπικές φιλοδοξίες, άλλα. Επέβαλε την αγγλική στη θεία λατρεία
, το λεγόμενο Ελληνικό Κολλέγιο, εν Βοστώνη, κατέστη, όπως και η εκεί Θεολογική Σχολή του Σταυρού, απολύτως αγγλόφωνο, προσφάτως δε, προκειμένου να εκλεγεί ο νέος Πρόεδρος του Hellenic College, απεκλείσθη ο καταλληλότερος, διαπρεπής κληρικός και πανεπιστημιακός καθηγητής, με το ανομολόγητο αιτιολογικό ότι είναι πολύ Έλληνας !!!Δικαιολογείται κατόπιν τούτου γνωστός απόδημος πανεπιστημιακός να διερωτηθεί αγωνιωδώς: Που θα βρεθεί σήμερα ένας Κοσμάς Αιτωλός, να κηρύξει τη γλώσσα των πατέρων, να χτίσει από διακόσια σχολεία στην Αμερική, στον Καναδά, στην Αυστραλία, στη Γερμανία;
Ἡ βάρβαρη κακοποίηση της ελληνικής γλώσσης από τους Έλληνες είναι αρκούντως γνωστή. Η συστηματική προσπάθεια αποκοπής από την παράδοση χιλιετηρίδων, το μονοτονικό, η πρόταση μερικών "σοφών" για την εισαγωγή του λατινικού αλφαβήτου, κάποιος ανεκδιήγητος "πατριώτης," ευκόλως εννοουμένου πολιτικού προσανατολισμού, είχε προτείνει προ ετών το κυριλλικό αλφάβητο (!!!), οι βάρβαρες ξενόγλωσσες επιγραφές και άλλα, ων ουκ έστιν αριθμός εγκλήματα κατά της γλώσσης, την οποίαν κατά τον Κικέρωνα χρώνται οι θεοί, αν διαλέγονται μεταξύ των. Προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται τα λεγόμενα Greeklish, που είναι η αυθαίρετη και μη υποκείμενη σε οιονδήποτε κανόνα μεταγραφή της ελληνικής, με τη χρήση του λατινικού αλφαβήτου και άλλων συμβόλων, κατά το δοκούν, σχεδόν αποκλειστικώς δήθεν, για το διαδίκτυο/internet. Πρόκειται περί μιας ακόμη επιβουλής. Στο διαδίκτυο μπορείς να γράψεις και πολυτονικά, χρησιμοποιώντας πολυάριθμες οικογένειες τυπογραφικών στοιχείων, σε οποιαδήποτε γλώσσα, ακόμα κι εκείνες με τα πιο δύσκολα αλφάβητα, όπως τα εβραϊκά, τα αραβικά η τα κινέζικα. Οι Σκοπιανοί, ως γνωστόν, στην προσπάθειά τους να νοσφισθούν την ελληνική παράδοση, συστηματοποίησαν τη διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής. Τέλος, ας σημειωθεί ότι στην Ισπανική Βασκωνία λειτουργεί Ελληνική, ελληνόγλωσση δηλ. Ακαδημία, η οποία είχε προτείνει την καθιέρωση της ελληνικής γλώσσης, της μητέρας των γλωσσών, ως μοναδικής επισήμου γλώσσης της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Τώρα δε, επανέρχεται για τρίτη φορά η Ελληνική Ακαδημία των Βάσκων, στην πρόταση της να ενταθεί η διδασκαλία της κλασσικής φιλολογίας, ιδίως της ελληνικής, στην ευρωπαϊκή εκπαίδευση. Τις προτάσεις αυτές δεν εψήφισαν Έλληνες ευρωβουλευτές!!!Εδώ πρέπει να γίνει μνεία και της τηλοψίας, μέσου επικοινωνίας και παιδείας, που είναι μεν ένα θαύμα τεχνικής και δώρο Θεού, αλλά, όπως συμβαίνει συχνά, η κακή χρήση της την καθιστά πληγή και καίριο μέσον εκβαρβαρώσεως και αποσυνθέσεως του κοινωνικού συνόλου, έναν ακόμη παντοδύναμο δαίμονα επιβολής της παγκοσμιοποιήσεως. Ο Κοσμάς, προέβλεψε ότι ο διάβολος θα μπει σε ένα κουτί και θα φωνάζει και τα κέρατά του θα είναι πάνω στα κεραμίδια. Μα αν η τηλοψία δεν έχει καταστεί διαβολική συσκευή εκμαυλισμού, αποβλακώσεως και πλύσεως εγκεφάλου, όργανο φοβερό στα χέρια των οικονομικών γιγάντων, τι είναι; Κοντά στην τηλοψία τοποθετούνται σχεδόν ισοτίμως το ραδιόφωνο και το περιοδικό ιδίως έντυπο, εφημερίδα δηλ. και περιοδικό. Ως γνωστόν, η τηλοψία, εκτός των ελαχίστων κρατικοδιαίτων, που κάνουν κατά κανόνα κομματική προπαγάνδα των εκάστοτε κρατούντων, ανήκει, κατά το πλείστον, όπως και οι εφημερίδες και τα περιοδικά, όχι σε δημοσιογράφους, όπως συνέβαινε άλλοτε και είναι το σωστό, αλλά σε οικονομικά συγκροτήματα, που προωθούν δικά τους συμφέροντα και δεν υπηρετούν ιδεολογίες. Για να υπερασπισθούμε τη γλώσσα μας, χρειάζεται μια νέα εθνική αντίσταση στον ξένο γλωσσικό ιμπεριαλισμό, με διάφορα, βεβαίως, μέσα
.Ο Κοσμάς καταδικάζει αναμφιβόλως τις πράξεις και τις παραλείψεις μας, για την παιδεία, την ελληνική γλώσσα, τη στήριξη του Έθνους, για την αναγέννηση του οποίου τόσα μεγάλα έπραξε και θεμελίωσε με το αίμα του, αυτός, ο πρύτανις των Νεομαρτύρων. Βοά: Σπουδάζετε ελληνικά! Θα τον αγνοήσουμε;
Σήμερα, ωστόσο, συγκεκριμένοι κύκλοι προσπαθούν να εξοβελίσουν, ακόμη και φραστικώς, ότι μας συνδέει με την κλασσική μας παράδοση. Απεργάζονται την αποξένωσή μας από το βυζαντινό μας παρελθόν, αλλά ακόμα και τη χρήση των όρων εθνικός και ελληνικός. Μία πολυπράγμων κυρία, διορισθείσα Ευρωβουλευτής από το κόμμα στο οποίο ανήκει, αφού προσπάθησε προηγουμένως να καταργήσει το άβατον του Αγίου Όρους, να επιβάλλει τη χειροτονία των γυναικών στον κλήρο της Ορθοδοξίας και να προστατεύσει τους εν Μυτιλήνη Αλβανούς, ζητά ήδη - άκουσον! άκουσον! - να απαλειφθεί από κάποια κείμενα ο όρος ελληνισμός, διότι είναι, λέει, επιθετικός και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται στο εσωτερικό της χώρας. Εν ονόματι δε της παγκοσμιοποιήσεως, ζήτησε την απάλειψη της εκφράσεως τουρκική απειλή!! Κατόπιν αυτών ο γνωστός νουνεχής και αγωνιστής πολιτικός κ. Στέλιος Παπαθεμελής εξερράγη: Δεν μας μένει παρά να τρελλαθούμε, αλλά που θα βρούμε τόσα πολλά ψυχιατρεία, για να μπούμε μέσα; Η αναφορά πλέον στον όρο "πατρίδα" θεωρείται εθνικισμός, ποινικό αδίκημα. Ας συμπληρώσουμε κι εμείς, ότι κατάντησε στον τόπο μας να θεωρείται προοδευτικός τάχα όποιος προσβάλλει η διαβάλλει ο, τι το ελληνικό.
Ας σημειωθεί εδώ ότι ο Κοσμάς δεν φαίνεται να μίλησε ποτέ δημοσία για πολιτική ελευθερία η κάποια επαναστατική κίνηση. Αυτό ήταν εύλογο, αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι έπρεπε να περάσει από τόσες συμπληγάδες πρακτόρων και εξουσιαστών, που τον παρακολουθούσαν γεμάτοι υποψίες και φόβους, λογω της απηχήσεως που είχε το κήρυγμά του στο λαό. Οι Τούρκοι, οι Βενετοί, οι Ισπανοί των Δύο Σικελιών, οι Ρώσοι, οι Εβραίοι, με τους οποίους ήρθε σε σύγκρουση, και άλλοι. Ακόμα και το γεγονός ότι δεν εύρισκαν κάτι το επίμεμπτο στο κήρυγμά του τον έκανε πιο ύποπτο. Όπως ήδη ελέχθη, ο Κοσμάς δημιουργούσε, δια των σχολείων, τις προϋποθέσεις της εθνικής παλιγγενεσίας. Αν κρίνουμε από το περιεχόμενο των προφητειών, όταν αναφερόταν στο Ρωμαίϊκο η στο ποθούμενο, δηλ. την εθνική μας ελευθερία, μιλούσε μόνο σε προσωπικό επίπεδο και σε πολύ κλειστό κύκλο.
Ο Κοσμάς, υπήρξε άνθρωπος με ευρύτατο πνεύμα, κάλυπτε δε όλες τις πλευρές, όλες τις εκφάνσεις της ζωής, με το κήρυγμά του.
Θαυμάζει κανείς την ενάργεια με την οποία περιγράφει τις προϋποθέσεις, που χρειάζονται για να γίνει κανείς κληρικός, τον θεμελιώδη κοινωνικό ρόλο του ιερέως μέσα στην ενορία του και το λίαν υψηλό κοινωνικό επίπεδο όπου τον τοποθετεί. Καλό θα ήταν οι κληρικοί μας να διαβάσουν αυτές τις υποθήκες με πολλή προσοχή.
Φαίνεται απίστευτο το γεγονός ότι ο Κοσμάς έλαβε περίπου από τότε θέση στο πρόβλημα της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες, που μας απασχολεί τελευταίως, όπως δεν έπρεπε. Τότε δεν υπήρχαν δελτία ταυτότητος, αλλά εκείνος ήταν κατηγορηματικός: Να ’ χετε το σταυρό στο μέτωπο, για να σας γνωρίσουν ότι είσθε Χριστιανοί.
Η θέση της γυναίκας μέσα στην οικογένεια και η κοινωνική της θέση έχει εξαρθεί, επίσης, τα μέγιστα από τον Κοσμά κι αυτό ήταν σχεδόν πρωτοφανές σε εκείνη την απολύτως ανδροκρατούμενη κοινωνία. Σήμερα, η γυναίκα, μ’ όλες τις ανέσεις, τις ευκολίες και τις διατάξεις περί ισότητος, βρίσκεται σε θέση αξιολύπητη, προκειμένου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Πρέπει να κάνει επαγγελματική σταδιοδρομία και συγχρόνως να είναι νοικοκυρά, σύζυγος, μητέρα, ίσως και κόρη γονιών, που έχουν την ανάγκη της. Πολλές φορές φθάνει στα άκρα και οι οικογένειες διαλύονται και η κοινωνία υποβαθμίζεται. Ας ακούσουμε τον Κοσμά, δίνοντας στη γυναίκα τη θέση που της ανήκει και ενισχύοντάς την να διαδραματίσει τον καίριο ρόλο της.
Βρίσκεται ο Κοσμάς αντιμέτωπος και με το δημογραφικό πρόβλημα και ασχολείται πολύ συχνά με την ανάγκη να τεκνοποιούν οι Χριστιανοί, επιστρατεύοντας όλα τα παραστατικώτατα επιχειρήματά του, για να τους πείσει να κάνουν πολλά παιδιά. Τώρα βρεθήκαμε στα έσχατα και ως προς αυτό το ζήτημα, που είναι το πρώτο εθνικό ζήτημα, μαζί με την παιδεία. Ο πληθυσμός μας μειώνεται πλέον - δεν ανανεώνεται, οι θάνατοι είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις. Σε 100.000 γεννήσεις αντιστοιχούν τουλάχιστον 300.000 εκτρώσεις, μια φρικιαστική αυτογεννοκτονία. Υπολογίζεται ότι από το 1986 και εξής έχουν σφαγιασθεί περισσότερα από 6.000.000 κυοφορούμενα ελληνόπουλα
και η τραγωδία συνεχίζεται. Μια ακόμη επιτακτική ανάγκη να ακουσθεί η φωνή του Κοσμά.Η οικολογική του συνείδηση, εξ άλλου, πριν εφευρεθεί καν ο όρος, δεν μπορεί να παροραθεί από μας, κατόπιν όσων μας συμβαίνουν, που ισοδυναμούν περίπου ως ομαδική αυτοκτονία των ανθρώπων, γιατί δεν πρέπει να ενοχληθούν τα διεθνή καρτέλ, με κάποια μείωση των υπέρογκων κερδών τους. Ο Κοσμάς και επ’ αυτού μιλούσε με μια σπάνια σημειολογία, όπως: Οι άνθρωποι θα μείνουν φτωχοί, γιατί δε θα ’χουν αγάπη στα δένδρα.
Ο Κοσμάς χαρακτηρίζεται και ως εθνομάρτυς. Αυτό σημαίνει ότι, όχι μόνο υπήρξε εθνικιστής, δηλαδή πατριώτης, αλλά έδωσε και τη ζωή του υπέρ του Έθνους, που το ταύτιζε με την ορθόδοξή του υπόσταση. Δεν είναι έγκλημα να είσαι εθνικιστής. Δεν πρέπει, βεβαίως, να συγχέεται ο όρος με τον σωβινισμό, τον ρατσισμό, την ξενηλασία, τον ιμπεριαλισμό η όποιον άλλο -ισμό. Ο εθνικιστής, ο πατριώτης, έχει μόνο αμυντικές η απολυτρωτικές τάσεις. Δεν επιδιώκει εδαφικές κατακτήσεις εις βάρος ξένων, αλλά και δεν θέλει ξένους αλογίστως εγκαθισταμένους μέσα στην πατρίδα του.Διερωτώμαι δε γιατί μου αμφισβητείται περίπου το δικαίωμα να είμαι πατριώτης, ενώ όλοι οι αλλοεθνείς μπορούν να είναι.
Ο Αλβανός, λ.χ. που προβάλλει χάρτη της Μεγάλης Αλβανίας (τον απεθαύμασα προσφάτως στο Μουσείο των Τιράνων), ο οποίος περιλαμβάνει στα όριά του τα εξής: το Μαυροβούνιο, το Κοσσυφοπέδιο, το πλείστον της Δαρδανίας, δηλ. της Μακεδονίας των Σκοπίων, τη Δυτική Μακεδονία και όλη την Ήπειρο, μέχρι τον Αμβρακικό.
Ο Σκοπιανός, τώρα εμπερίστατος και στηριζόμενος από μας, ονειρεύεται πάντα, με συνταγματική του διάταξη, όλη την ελληνική Μακεδονία, με πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη.
Ο Βούλγαρος έχει διακηρύξει ότι οι χώρες, που περιβάλλουν σήμερα το βουλγαρικό κράτος, κατοικούνται από Βουλγάρους και επομένως πρέπει να τις περιλάβει στα όριά του, ιδρύθηκε δε κατ’ αυτάς και βουλγαρικόν πολιτικόν κόμμα, από κάποια κατάλοιπα παλαιών κομιτατζήδων της Έδεσσας, εγκριθέν από τον Άρειο Πάγο (!!!) με τα χειροκροτήματα της Τουρκίας.
Ο Τούρκος τα θέλει όλα και το διακηρύσσει παντί τρόπω, ανά πάσαν στιγμήν.
Ξένη επιβουλή δεν επιτελείται κατ’ ανάγκην μόνο με πολεμικές ενέργειες. Αυτό μπορεί να γίνει και με μια ανεξέλεγκτη εισροή ξένων, ως λαθρομεταναστών, πολιτικών η οικονομικών προσφύγων.
Όταν κατέρρευσαν τα καθεστώτα του άλλοτε σιδηρού παραπετάσματος, οι ταλαίπωροι λαοί, που ζούσαν εκεί εγκλωβισμένοι, ανεζήτησαν, όπου γης, καλλίτερη μοίρα. Δικαιολογημένα. Στην περίπτωση της Αλβανίας, οι Αυστριακοί επέτρεψαν την είσοδο 5.000 Αλβανών, οι Ιταλοί 10.000 και οι Γερμανοί
6.000, αφού δημιούργησαν ειδικώς γι’ αυτούς δύο στρατόπεδα υποδοχής. Εμείς; Εμείς, στην ουσία δεν έχουμε φυλασσόμενα σύνορα. Συνέρρευσε, επομένως, στην Ελλάδα των 10.000.000 η μισή Αλβανία, δηλαδή περί το 1.500.000 Αλβανών, αλλά και κάπου 500.000 ακόμη από άλλες εθνότητες. Τις άμεσες συνέπειες τις υπέστημεν και εξακολουθουμε να τις υφιστάμεθα όλοι μας.Αλλά υπάρχει και συνέχεια. Τώρα έρχεται και ο Κίσινγκερ και δηλώνει ότι υπάρχει στην Ελλάδα αλβανική μειονότητα 1.000.000, ενώ ο UCK, θριαμβεύσας, ξέρουμε πως, στο Κοσσυφοπέδιο, μεταλλάσεται σε UCC, δηλ. σε Απελευθερωτικό Στρατό Τσαμουριάς, ήγουν Ηπείρου, έτοιμος προς δράσιν, τη παροτρύνσει δε και της συμπαθούς Τουρκίας. Αυτή η άφρων τακτική μας, έχει αποφέρει ήδη τους καρπούς της. Δεν υπάρχει σπίτι που να μην έχει λεηλατηθεί μια η περισσότερες φορές. Οι ληστείες είναι στην ημερησία διάταξη.Η διακίνησις και η εξάπλωσις της χρήσεως των ναρκωτικών ανεξέλεγκτη. Απουσία της οργανωμένης πολιτείας αρχίζουν να παρουσιάζονται κρούσματα αυτοδικίας, στην Κέρκυρα, στους Θρακομακεδόνες, στη Μυτιλήνη, στη Ρόδο κι αλλού. Οι ευγενείς επύληδες κινούνται ανέτως σ’όλη την επικράτεια, εγκαθίστανται όπου θελουν με τις οικογένειές τους, εν πολλοίς ένοπλοι και προκλητικοί. Εν τω μεταξύ, οι δουλέμποροι, Τούρκοι συνήθως, αποβιβάζουν δυστυχισμένους ανθρώπους πάσης εθνικότητος στα νησιά μας. Δεν θα αποφασίσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την ευθεία επίθεση διαλύσεως του Έθνους, για την ανάσταση του οποίου τόσο μόχθησε και μαρτύρησε ο Κοσμάς;
Έναντι όλων αυτών των παραλόγων, που συνθέτουν ένα ζοφερό ορίζοντα για το Έθνος, κανείς δεν θυμάται, άραγε, από τους κοπτομένους για τα δίκαια των μειονοτήτων, που βρίσκεται η υπόθεσις των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου, τι συμβαίνει με τους Έλληνες της Μακεδονίας των Σκοπίων, που μπορεί να είναι
περί τις 400 -500.000; Τι έγινε στην Ίμβρο και την Τένεδο. Πως εξηφανίσθη ο Ελληνισμός της Κωνσταντινουπόλεως; Τι συμβαίνει με τη μαρτυρική Κύπρο, που ενώ θάβει ακόμη νεκρούς μετά τη βάρβαρη εισβολή και κατοχή του μισού εδάφους της, εμείς συναδελφώνουμε τάχα πόλεις μας, αφελώς δε, με ερήμους πλέον Ελλήνων, συνεπεία γενοκτονιών, πόλεις της Μικράς Ασίας, και χορεύουμε ελαφρά τη καρδία τσιφτετέλι με τους θύτες στην απέναντι όχθη του Αιγαίου;Όλα αυτά τα παράδοξα και παράλογα, μαζί με την πανθομολογούμενη διαφθορά και έκλυση των ηθών, τα στηλιτεύει, τα καταδικάζει το ελεύθερο και μεγάλο πνεύμα του Κοσμά, μας ελεεινολογεί που τα ανεχόμαστε.
Περιττό, νομίζω, να γίνει κάποια ιδιαίτερη αναφορά εις τα καθ’ ημάς. Εύγλωττη αποπνικτική εικόνα δίδεται καθημερινώς από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες. Αυτή είναι η Ελλάδα! ακούστηκε να λέγεται προσφάτως από επίσημα χείλη, σε τόνο απαισιόδοξο και μοιρολατρικό. Ώστε, αυτή είναι η Ελλάδα; Χώρα της αδιαφορίας, της διαφθοράς, της δωροδοκίας και εξαγοράς των πάντων, δηλ. της λεγομένης μίζας, της απάτης, του εγκλήματος, της κλεψιάς, της αρχομανίας, του εκτραχηλισμού, της ανυποληψίας, των χυδαιοτήτων, των τυχάρπαστων, των απατεώνων· που ηρωοποιεί και προβάλλει τα κοινωνικά ιζήματα και τον υπόκοσμο, γιατί αυτά πουλάνε, κατά τη γνωστή χυδαία έκφραση; Αυτή είναι η Ελλάδα! Είναι, όμως, η μόνη Ελλάδα; Ευτυχώς, όχι. Υπάρχει και η άλλη Ελλάδα των εχεφρονούντων και καταδυναστευομένων. Της σιωπηλής πλειοψηφίας, που βλέπει να στρεβλώνονται τα πάντα εν ονόματι του Μαμωνά, που υφίσταται πλύση εγκεφάλου και αποπροσανατολισμού από τα κυρίαρχα μέσα ενημερώσεως, τα οποία υπηρετούν συμφέροντα μεγάλων αδερφών, που βλέπει να φαλκιδεύεται η ψήφος του, η ψήφος του δήθεν κυριάρχου λαού. Υπάρχει ο τρόπος αντιδράσεως, απομονώσεως και στηλιτεύσεως των διεφθαρμένων αγυρτών, με ειρηνικά μέσα. Εμπρός, για μια επανάσταση ήθους!
Η παγκοσμιοποίηση, που χαρακτηρίζεται ως ύβρις, μάλλον, παρά ευλογία, είναι μια νέα τάξις πραγμάτων, εν εξελίξει. Υπάρχουν ήδη μεγάλες αντιδράσεις, αλλά δεν υπάρχει η δύναμη που μπορεί να την αναστείλει. Θα διαγράψει την πορεία της μέσα στο χρόνο και θα μεταπλασθεί, η θα υποκατασταθεί από μιαν άλλη διάρθρωση της οικονομίας επί διεθνούς επιπέδου. Στη θέση μιας παγκοσμιοποιήσεως, που μετατρέπει λαούς και ανθρώπους σε πολτό χρήσιμο για τους οικονομικούς σκοπούς μιας ανώνυμης ολιγαρχίας, αποφαίνεται ο μακαριώτατος Αλβανίας Αναστάσιος, το ορθόδοξο βίωμα και όραμα προτείνει και καλεί σε προσπάθεια για κοινωνία αγάπης.
[....] Να ζει [ο πιστός] με τη βεβαιότητα ότι η παγκόσμια κοινωνία αγάπης ελευθέρων ανθρώπων είναι ιδανικό για το οποίο αξίζει ν’ αγωνίζεται.Ο Κοσμάς μας καλεί σε εγρήγορση και εθνική αντίσταση και μας διαμηνύει:
Έλληνες, μην ολιγοψυχείτε· μην κάμπτεσθε μπροστά στις δυσκολίες των καιρών, μπροστά στους λύκους, που εποφθαλμιούν την κληρονομία σας. Είστε μέγα έθνος. Έχετε κληροδοτηθεί με ο,τι πιο πολύτιμο διαθέτει η Οικουμένη, την πνευματική παράδοση των κλασσικών και των πατέρων της Ορθοδοξίας. Διαθέτετε αήττητον οπλισμόν, εάν αποφασίσετε να ενώσετε
τα χέρια σας, καθάπερ οι τους ποταμούς διαβαίνοντες. Διαθέτετε ισχυρόν ανθρώπινον δυναμικόν. Αρκεί να το κινητοποιήσετε προς την ορθήν κατεύθυνσιν και θα ιδήτε να ανατέλλουν νέες περίοδοι ακμής και δόξης.Όλα τα αντίξοα μπορούν να εξοβελισθούν, εάν ο Ελληνισμός αναδειχθεί στην προτέρα του αίγλη και επιβάλλει την παρουσία του στην Ευρώπη, της οποίας δεν μπορεί παρά να είναι το ιδεολογικό υπόβαθρο. Αρκεί να ανακαλύψετε και να πιστέψετε στον εαυτό σας, ένδον σκάπτοντες. Αρκεί αυτό και μόνο.
Ο κόσμος της εποχής του Κοσμά με τις σημερινές του προεκτάσεις,
ομοιάζει με τον Όλυμπον των δημοτικών ασμάτων·έχει σαράντα δυό κορφαίς κι’ εξήντα δυό βρυσούλαις.
Μία των υψίστων κορυφών αυτού,
ης επί της κλιτύος δύο βρύσεις εξεπήγαζον,
βρύσεις ζωής της Ορθοδοξίας και της Πατρίδος,
είναι ο υπό της Εκκλησίας κηρυχθείς ισαπόστολος και μάρτυς,
τιμή και καύχημα του Γένους ημών,
ο διδάσκαλος Κοσμάς ο Αιτωλός.